subota, 18.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 20:08

Pružni prelazi pod nadzorom

Ljudi veruju automatici, a ona kao i sva tehnika kad-tad može da zakaže. Na ovoj deonici pruge od 28 prelaza, 15 ima polubranike. I dok se rampa ne spusti niko ne staje ni na znak „stop”
Autor: Goran Volfsreda, 27.11.2019. u 20:00
Центар за видео-надзор пружних прелаза у Топчидеру (Фото Г. Волф)

Deo barske pruge od Valjeva do Resnika pokriven je na svakoj tački gde se putevi ukrštaju sa prugom – video-nadzorom. Sve se snima i svaki mogući incident na 28 ovakvih ukrštanja ostaje zabeležen. Ono što prvo može da se primeti – vozači ne staju pred prugom ako rampa nije spuštena tamo gde je ima, ignorišu znak „stop”, „andrejin krst”… Vozači sopstvenu glavu ne poštuju, a vozovi su posle dugo vremena krenuli i ozbiljnim brzinama od 100 kilometara na sat. Te grdosije teško je zaustaviti.

– Ljudi veruju automatici, a ona kao i sva tehnika kad-tad može da zakaže. Na ovoj deonici pruge od 28 prelaza, 15 ima polubranike. I dok se rampa ne spusti, niko ne staje – potvrđuje nam naš prvi utisak Miloš Babović, koji radi na ovom novom sistemu nadzora, a koji smo u stanici Topčider juče posetili.

Železnice su očito posle tragedije u Donjem Međurovu kada je u autobusu „Niš ekspresa”, na koji je naleteo voz, poginulo osmoro i povređeno 28 putnika, mnogo veću pažnju posvetile bezbednosti, pogotovu na mestima gde se ukrštaju put i pruga. Prilikom rekonstrukcije ove pruge duge 78 kilometara provučen je optički kabl, koji sa još 24 kilometra ide do centra beogradskog železničkog čvora. To je omogućilo da preduzeće „Infrastruktura železnice Srbije” i uvede video-nadzor. Do 2018. godine svega tri prelaza su bila pokrivena kamerama, a sada ih ima 44.

– Sva ukrštanja pruge i puta sada su bolje obezbeđena. Gde je to moguće postavljaju se rampe, ali to nije moguće na svakom mestu. Voz praktično svojim prolaskom pre ukrštanja pruge i puta nailazi na senzor, on daje signal i rampa se spušta, ili diže po prolasku voza. Svuda je postavljena i signalizacija, znak „stop”, gde je moguće trepćuće svetlo, pa i zvučni signal. Železnica u svemu daje uslugu održavanja, a putni prelazi su u nadležnosti upravljača puta, bilo da je reč o „Putevima Srbije” bilo o lokalnim samoupravama – kažu nam u ovom kontrolnom centru.

Izuzetno je važno u svemu napomenuti da je u istom Donjem Međurovu odmah posle tragedije postavljena automatska rampa, ali i železničar koji je zlu ne trebalo rampu spuštao i dizao, pa i video-nadzor. Samo za prvih par dana snimljeno je desetak teških prekršaja. Vozači su zaobilazi spuštene polubranike, niko nije stajao na znak „stop”. A svemu tome prethodili su protesti građana.

I sada, kako čujemo, ima onih koji žive duž ove pruge i prelaze je svojim automobilima, raspituju se da li se čuvaju snimci i gde, da li se šalju policiji. To smo mi.

A čuvaju se u ovom centru u Topčideru najmanje 30 dana. U slučaju nesreća, incidenata, oni se kao dokaz prilikom sudskih postupaka prilažu. Pa šta na osnovu njih zaključe državni organi.

A snimi se stvarno svašta. Valja se setiti i da je „Politika” objavila kada je jedan od lopova stao na prelaz u Mladenovcu, presvukao se u radno odelo, popeo na banderu i ukrao kameru. Nije, mučenik, znao da ima i druga kamera kojom je i snimljen.

U Srbiji ima ukupno 2.120 mesta na kojima se ukrštaju pruge i putevi. Ali kako su neke pruge van funkcije, neke se rekonstruišu, ukupno je 1.600 pružnih prelaza aktivno. Kada se uskoro završi rekonstrukcija pruge Jajinci – Mala Krsna još 30 prelaza biće pokriveno video-nadzorom. I sve će to biti deo jednog velikog železničkog sistema koji ima svoja tvrda pravila. Svi podaci slivaće se u tri centra u Makišu, Požegi i Nišu, gde se kontroliše kretanje vozova po prugama. I sve ima cilj maksimalnu bezbednost prevoza i putnika i robe i onih koji svojim automobilima, biciklama, kamionima, pa i pešice prelaze preko pruge. U saradnji sa Svetskom bankom i Evropskom bankom za obnovu i razvoj, „Infrastruktura železnica Srbije” će u sledećoj godini još 100 prelaza pokriti video-nadzorom. To koristi i samoj železnici, jer u realnom vremenu odmah se uočava ako postoji neki problem ili tehnički nedostatak, pa se šalju ekipe da to poprave.

I još jedna zanimljivost iz ovog centra u Topčideru gde je sprat ispod video-nadzora i centar za kontrolu saobraćaja. Lopovi su se toliko izveštili da su sposobni i da ukradu kontaktnu mrežu. Dakle da skinu žice kroz koje prolazi 25 kilovolti. To znači da će biti bukvalno spržen ne samo onaj ko dotakne žicu već i onaj ko se nađe na manje od metar udaljenosti. To su, saznajemo, sofisticirani stručni lopovi koji znaju kako da premoste ili isključe ovu jaku struju. Inače, žrtve ovih egzibicija su najčešće migranti koji pokušavaju i na krovovima vagona da pobegnu na zapad, klinci koji prave selfije…


Komentari1
3593f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Милорад
Треба додати лежеће плицајце како би се смањиле брзине

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja