subota, 16.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 28.11.2019. u 20:00
ISHRANA I BOLESTI (2)

Ribom i jajima protiv insulinske rezistencije

Pasulj je hrana bogata vlaknima i proteinima koja sporo diže glukozu u krvi, što je važno kod dijabetičara i osoba s insulinskom rezistencijom
(Фото Пиксабеј)

Insulinska rezistencija povećava verovatnoću za razvoj dijabetesa tipa 2. Kod insulinske rezistencije nivo šećera u krvi viši je od normalnog, ali nije toliko visok kao kod obolelih od dijabetesa.

Pravi program ishrane svakako može da vam pomogne, a obroci treba da budu zdravi, uravnoteženi i blagovremeni. Nema preskakanja obroka i prežderavanja, a obavezno treba uvrstiti i svakodnevnu fizičku aktivnost.

Povrće je idealno za sve osobe koje pokušavaju da se izbore s insulinskom rezistencijom. Ono ne sadrži puno kalorija i ugljenih hidrata, najbolje je sezonsko sveže povrće, ali van sezone prihvatljivo je i smrznuto. Uživajte u paradajzu, spanaću, mladom kukuruzu, kelju… Sokovi od povrća su takođe dobri, ali smutiji su još bolji jer su u njima i vlakna kojima je svako povrće bogato.

Voće je riznica minerala i vitamina, ali i vlakana. Isto kao i kod povrća, odlučite se pre za sveže ili smrznuto, ali ne sokove jer šećer nije prijatelj zdravlja. Najbolje je voće s niskim glikemijskim indeksom, zato birajte jabuke, maline, borovice, jagode… Izbegavajte sve što se pije, a ima slatki ukus.

Jezgrasto voće i semenčice obezbeđuju telu zdrave masti, proteine, vlakna i magnezijum. Ne sadrže puno ugljenih hidrata, pa im je nizak GI. Imaju dosta omega-3 masnih kiselina, ali i puno kalorija, pa ne preterujte. Ne koristite one koje su pržene i preterano slane. Termička obrada im smanjuje nutritivnu vrednost, a utiče i na krvni pritisak. Primer: badem, orah, laneno seme, lešnik, seme bundeve…

Pasulj je hrana bogata vlaknima i proteinima koja sporo diže glukozu u krvi, što je važno kod dijabetičara i osoba s insulinskom rezistencijom. Bilo koji pasulj je dobar, samo neka nije preslan i s masnim zaprškama.

Kalcijum iz mlečnih proizvoda je jako bitan za zdravlje kostiju i zuba, ali zbog toga što zasićene masti utiču na pojavu insulinske rezistencije izbegavajte punomasne proizvode poput jogurta, mleka i sira. Svakako s godinama ide i netolerancija na glukozu, a u tom slučaju birajte biljne alternative mleku (pirinčani, bademov ili heljdin napitak) obogaćene kalcijumom.

Izbacite belo brašno iz upotrebe i pređite na celo zrno. Proizvodi od celog zrna su bogati vitaminima, vlaknima i mineralima. Postoji puno zdravih recepata od integralnog brašna pšenice, ječma, raži, integralnog pirinča, ovsenih pahuljica, kukuruznog brašna s potočare itd . Ne zaboravite ni kinou, heljdu, amarant i čija seme.

Ribe su bogate omega-3 masnim kiselinama koje su blagotvorne za srce i krvotok i obezbeđuju lako svarljive proteine. Izaberite losos, haringu, skušu, pastrmku, bakalar. Pečena i kuvana riba, to svakako može, ali nikako pohovana niti pržena. Morski plodovi su obično bogati holesterolom, pa njih opreznije konzumirajte ukoliko imate problem s masnoćama u krvi.

Birajte organsko meso. Ako je to piletina, svakako bez kožice, koja je veoma masna. Najbolji izbor je belo meso. Kod crvenog mesa – svinjetine, junetine, jagnjetine – birajte nemasne delove. Jaja su takođe dobra, a ukoliko imate holesterol ili ste gojazni, ne preterujte sa žumancima, koja sadrže najviše masti.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komеntari0
60477
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja