ponedeljak, 20.01.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 09:06
ISHRANA I BOLESTI (2)

Ribom i jajima protiv insulinske rezistencije

Pasulj je hrana bogata vlaknima i proteinima koja sporo diže glukozu u krvi, što je važno kod dijabetičara i osoba s insulinskom rezistencijom
četvrtak, 28.11.2019. u 20:00
(Фото Пиксабеј)

Insulinska rezistencija povećava verovatnoću za razvoj dijabetesa tipa 2. Kod insulinske rezistencije nivo šećera u krvi viši je od normalnog, ali nije toliko visok kao kod obolelih od dijabetesa.

Pravi program ishrane svakako može da vam pomogne, a obroci treba da budu zdravi, uravnoteženi i blagovremeni. Nema preskakanja obroka i prežderavanja, a obavezno treba uvrstiti i svakodnevnu fizičku aktivnost.

Povrće je idealno za sve osobe koje pokušavaju da se izbore s insulinskom rezistencijom. Ono ne sadrži puno kalorija i ugljenih hidrata, najbolje je sezonsko sveže povrće, ali van sezone prihvatljivo je i smrznuto. Uživajte u paradajzu, spanaću, mladom kukuruzu, kelju… Sokovi od povrća su takođe dobri, ali smutiji su još bolji jer su u njima i vlakna kojima je svako povrće bogato.

Voće je riznica minerala i vitamina, ali i vlakana. Isto kao i kod povrća, odlučite se pre za sveže ili smrznuto, ali ne sokove jer šećer nije prijatelj zdravlja. Najbolje je voće s niskim glikemijskim indeksom, zato birajte jabuke, maline, borovice, jagode… Izbegavajte sve što se pije, a ima slatki ukus.

Jezgrasto voće i semenčice obezbeđuju telu zdrave masti, proteine, vlakna i magnezijum. Ne sadrže puno ugljenih hidrata, pa im je nizak GI. Imaju dosta omega-3 masnih kiselina, ali i puno kalorija, pa ne preterujte. Ne koristite one koje su pržene i preterano slane. Termička obrada im smanjuje nutritivnu vrednost, a utiče i na krvni pritisak. Primer: badem, orah, laneno seme, lešnik, seme bundeve…

Pasulj je hrana bogata vlaknima i proteinima koja sporo diže glukozu u krvi, što je važno kod dijabetičara i osoba s insulinskom rezistencijom. Bilo koji pasulj je dobar, samo neka nije preslan i s masnim zaprškama.

Kalcijum iz mlečnih proizvoda je jako bitan za zdravlje kostiju i zuba, ali zbog toga što zasićene masti utiču na pojavu insulinske rezistencije izbegavajte punomasne proizvode poput jogurta, mleka i sira. Svakako s godinama ide i netolerancija na glukozu, a u tom slučaju birajte biljne alternative mleku (pirinčani, bademov ili heljdin napitak) obogaćene kalcijumom.

Izbacite belo brašno iz upotrebe i pređite na celo zrno. Proizvodi od celog zrna su bogati vitaminima, vlaknima i mineralima. Postoji puno zdravih recepata od integralnog brašna pšenice, ječma, raži, integralnog pirinča, ovsenih pahuljica, kukuruznog brašna s potočare itd . Ne zaboravite ni kinou, heljdu, amarant i čija seme.

Ribe su bogate omega-3 masnim kiselinama koje su blagotvorne za srce i krvotok i obezbeđuju lako svarljive proteine. Izaberite losos, haringu, skušu, pastrmku, bakalar. Pečena i kuvana riba, to svakako može, ali nikako pohovana niti pržena. Morski plodovi su obično bogati holesterolom, pa njih opreznije konzumirajte ukoliko imate problem s masnoćama u krvi.

Birajte organsko meso. Ako je to piletina, svakako bez kožice, koja je veoma masna. Najbolji izbor je belo meso. Kod crvenog mesa – svinjetine, junetine, jagnjetine – birajte nemasne delove. Jaja su takođe dobra, a ukoliko imate holesterol ili ste gojazni, ne preterujte sa žumancima, koja sadrže najviše masti.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com


Komentari0
48b42
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja