Kraj svake kalendarske godine je za one penzionere koji stiču uslov za penziju vreme kada se zapitaju koliko će dugo čekati na prvi penzijski ček i kolika će im penzija biti. Ovo pitanje posebno zanima one bivše zaposlene koji su zbog malih plata ionako jedva spajali kraj s krajem, pa razmišljaju kako da prebrode period dok im prva penzija ne bude uplaćena na račun ili im poštar ne zazvoni na vrata.
U Fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje odgovaraju da penzioneri ne treba da se brinu. Zakonski rok za donošenje rešenja o pravima iz penzijskog invalidskog osiguranja je do 60 dana i u više od 90 odsto slučajeva Fond donosi rešenja u ovom roku. To znači da se na svakih 10 primljenih zahteva za devet osiguranika rešenje o pravu donese u zakonskom roku.
Na pitanje kada se ovaj rok može probiti i čekanje odužiti, u fondu ističu da se to događa kada nedostaju podaci za sve periode osiguranja, pa se postupak produžava do obezbeđenja podataka.
Razlozi zbog kojih se na rešenje čeka duže od dva meseca su nekompletni podaci o stažu, zaradama i visini doprinosa, a najčešće se to dešava zbog neuplaćenih doprinosa za PIO. Postupak može da se oduži i ukoliko poslodavac nije uredno dostavljao Fondu PIO prijave M-4 za ranije godine, ali i zbog nepostojanja pravne i finansijske dokumentacije o radnom angažovanju i pribavljanja dokaza o radnom angažovanju zaposlenih koji su radili van Srbije. Jedan od razloga je i to što se ponekad duže čeka na potvrđivanje podataka o stažu u drugim državama za one bivše zaposlene koji su deo staža ostvarili u inostranstvu.
Ako su ispunjeni uslovi za ostvarivanje prava na penziju, ali se na osnovu činjenica i podataka utvrđenih u matičnoj evidenciji ne može odlučiti o konačnom iznosu penzije, donosi se privremeno rešenje o akontativnom iznosu penzije. U ovom rešenju mora biti izričito naglašeno iz kojih razloga nije moguće odrediti konačan iznos penzije.
U Fondu PIO ističu da se akontativan iznos penzije određuje prema podacima kojima fond raspolaže i usklađuje se na način predviđen za usklađivanje penzija. Nakon utvrđivanja nedostajućih činjenica i podataka, privremeno rešenje se po službenoj dužnosti zamenjuje rešenjem kojim se određuje konačan iznos penzije od dana utvrđivanja prava na penziju.
Shodno odredbama zakona, koje se primenjuju od 30. septembra 2018. godine, u slučaju da u roku od tri godine od dana pravosnažnosti privremenog rešenja nisu utvrđene nedostajuće činjenice i podaci, akontativni iznos penzije postaje konačan, o čemu se donosi rešenje po službenoj dužnosti pa privremeno rešenje postaje trajno.
Na pitanje da li ima slučajeva kada su penzioneri razočarani iznosom penzije jer su očekivali više i kako ih ubediti da su pogrešili oni, a ne Fond PIO, dobili smo odgovor da se, shodno Zakonu o PIO, penzije obračunavaju na osnovu podataka utvrđenih u matičnoj evidenciji fonda. I to na osnovu jasno utvrđene formule, a visina penzije direktno zavisi od dužine staža i visine uplaćenih doprinosa za ceo staž osiguranika.
Penzioneri, u skladu sa zakonom, imaju pravo da protiv prvostepenog rešenja podnesu žalbu u roku od 15 dana od dana prijema rešenja. Ukoliko imaju bilo kakve nedoumice ili im je potrebno pojašnjenje o tome na koji način se obračunava penzije, uvek se mogu obratiti Fondu PIO.
Takođe, u svim filijalama fonda postoji i besplatna pravna pomoć, gde svi građani mogu dobiti odgovore, pojašnjenja i uputstva u vezi sa ostvarivanjem prava iz PIO.