subota, 16.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 03.12.2019. u 13:13

Beogradski mostovi

(Фото А. Васиљевић)

Već nekoliko meseci se vodi javna rasprava o tome šta učiniti sa Starim savskim mostom, sada tramvajskim, ili Zarićevim, kako su ga neki zvali, po hrabrom učitelju Zariću koji ga je spasao od miniranja 1944. godine, u vreme povlačenja Nemaca iz Beograda.

Podsećam građane da je Urbanistički zavod grada Beograda 1987/88, uradio studiju o svim izgrađenim i budućim savskim i dunavskim mostovima u Beogradu i okolini. U njoj su svi mostovi bili podeljeni na gradske i vangradske. Tako je, recimo, most „Gazela”, koji propušta 165.000 vozila dnevno, proglašen „najgradskijim” mostom i svako odmicanje od tog mesta most čini vangradskim. Jedan od najvažnijih zaključaka studije jeste da je za uspešno rešenje saobraćaja u Beogradu ključna izgradnja metroa, po tada već gotovim projektima, i drumsko-šinskog metro-mosta, uzvodno od starog, Zarićevog, oko kojeg se vodi polemika.

Drugi važan zaključak je proistekao iz razgovora sa jednim poznatim francuskim konstruktorom, koji je, nakon saznanja da je Dunav na mestu Rospi-ćuprije, gde treba graditi novi most, širok hiljadu metara, dubok u proseku 15 metara i da je brzina vode 1,5 m/s, rekao da mogu da se ugrade dve tunelske cevi, plitko ukopane i ankerovane na dva kraja, a onda na izlasku i ulasku samo kružne raskrsnice, a nikako da se gradi most, jer su, kako je rekao, kod mostova najskuplje petlje, odnosno priključci. Često su skuplji i od samog mosta. Tom analizom je utvrđeno da cena kvadratnog metra mosta preko velikih reka ne treba da prelazi cenu kvadratnog metra stana na, recimo, Vračaru, a to je od 2.500 do 3.000 evra po kvadratu. To znači – dužina mosta puta širina i puta ova cena. Sa tog stanovišta, most preko Ade, kojem niko ne spori impozantnost i lepotu, je preskup i pretenciozan, jer ima ogroman broj skupih priključaka, a ne rešava u dovoljnoj meri problema zagušenja saobraćaja, pri čemu je šumadijska strana mnogo problematičnija od sremske.

U anketi javnosti nije postavljeno pitanje treba li „Zarićev most” da ostane na svom mestu, već gde ga premestiti. To znači da je već doneta odluka da se most ukloni – zato što smeta projektu „Beograd na vodi”. U pomenutoj analizi posvećena je posebna pažnja baš tom mostu, jer je mesto na kojem je izgrađen veoma važno i pažljivo, još ranije odabrano. Pošto je po toj analizi most zaista preuzak, nebezbedan i skup za održavanje, predloženo je da se stara i dotrajala čelična konstrukcija ukloni i/ili izreže na sedam delova i ugradi negde na malim rekama i malim rasponima, ili jednostavno pretopi u železari. Ali da se stubovi koji leže na drvenim šipovima (kao Venecija i Amsterdam), sačuvaju, ojačaju, prošire i na njima izgradi šira tzv. nova kolovozna ploča, koja odgovara sadašnjim potrebama. Tako bi ovaj most ponovo bio ono što je oduvek bio – važan gradski most.

Slične analize date su i za gradski most na Dunavu kod Zemuna, vangradski kod Vinče na obilaznici oko Beograda, most na poziciji Nemanjine ulice, koji je bio važan, ali obespredmećen nerešavanjem Trga Slavija u dva nivoa, most preko auto-puta kod Ulice Grčića Milenka. Sve u svemu, bez izgradnje metroa i metro-mosta na Savi, nemoguće je doći do dobrog saobraćajnog rešenja za Beograd.

Miroslav Simeunović Simeun,
arhitekta, Beograd

Komеntari10
96c4b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

The ivana
Kako vreme prolazi, sve su nam manje šanse da ćemo ikada izgraditi metro.
Vladimir
Ja bukvalno ne verujem sta citam... most je star 70 godina, napravljen je kao privremeni za vrememe ww2. Ko god, je vozio preko tog mosta zna da je u katastrofalnom stanju, kao po mesecu da se vozi, kada se dva automobila mimoilaze gledas da ne zakacis retrovizor.... kuka se kad se radi, kuka se kako se sve raspada.. koliko smo skrenuli sa uma
Саша Микић
У Паризу ''Pont Neuf'' је изграђен крајем 16 века, па је још увек у функцији. Важно је правилно и редовно одржавање. Узгред буди речено у Паризу само преко Сене има 37 мостова од којих су 5 само пешачки и 2 железничка. У Београду на две реке има 9 мостова од којих само 2 преко Дунава.
Zoran Markovic
A sve to samo zbog Beograda na vodi. Da bi izgledao lepse i monumentalnije.
Свршен чин
Не води се полемика око Старог савског моста, то се вама само чини. Градски челници, из себи знаних интереса, одлучили су да се Стари савски мост сруши, мада то не кажу тако, него ублажавају термином тобожњег премештања, односно делимичног искоришћавања лучне конструкције као наводне скулптуре на трави. Стари савски мост могао је да остане и опстане као алтернативни, пешачко-бициклистички мост да су јавности непознати планери Београда на води оставили простора за још један нови мост поред.
dejan
ne treba ga micati,treba samo napraviti jos mostova da bi se rasteretili ti stari

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja