utorak, 04.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 05.12.2019. u 13:00 Dejan Aleksić

„Gazela” i Terazijski tunel otvoreni u istom danu

Most, auto-put kroz prestonicu, Mostarska petlja i tunel juče napunili 49 godina
Фото: Д. Жарковић, Д. Јевремовић (десно)

Godinama su najopterećenije saobraćajnice u prestonici, ali vozači, koliko god da gunđaju, bez njih ne mogu. Na „Gazelu” i u Terazijski tunel svakodnevno se sliva više desetina hiljada vozila i bez obzira na svakodnevna zakrčenja i kolapse u saobraćaju i dalje su među najvažnijim saobraćajnim koridorima u gradu. I tako već punih 49 godina, od davnog 4. decembra 1970.

Za današnje graditeljske prilike deluje neverovatno, ali te zime upravo u jednom danu u saobraćaj su pušteni „Gazela” sa Mostarskom petljom i auto-putem i Terazijski tunel.

Na ideju za gradnju „Gazele” nadležni u glavnom gradu tadašnje Jugoslavije su došli šezdesetih, a jedan od glavnih razloga bio je ubrzani rast Novog Beograda. Na konkursu je izabrano rešenje akademika Milana Đurića, nekadašnjeg profesora Građevinskog fakulteta. Gradnja mosta od grede i oluka krenula je 1966, a za njegovo podizanje bili su zaduženi „Mostogradnja” i „Goša”. Most je postao deo jugoslovenskog auto-puta, a njega kao i petlju i Terazijski tunel 4. decembra 1970. otvorili su predsednik SFRJ Josip Broz Tito i legendarni beogradski gradonačelnik Branko Pešić.

Pre nego što su Terazijskim tunelom protutnjali prvi četvorotočkaši, kroz njega je organizovana šetnja za druga Tita. Koliko je još ranije bilo u planu probijanje ovog tunela svedoči i izgradnja zdanja Saveza trgovinskih komora (siva zgrada iznad tunela). U njenom najnižem delu još krajem pedesetih 20. stoleća namenski je ostavljen prostor za tunel, a pre nego što je on probijen taj deo bio je prikriven zidom, a prostor u podnožju zgrade služio je kao plato.

Po otvaranju „Gazele” i tunela, plan je bio da se što pre krene i sa gradnjom nove centralne železničke stanice „Prokop” i metroa. Posao, kada je reč o železnici, jeste tada započet, ali ni generacije Pešićevih naslednika nisu uspele da do kraja dovedu projekat novog Beogradskog železničkog čvora. Metro je za razliku od moderne železničke arterije u još gorem položaju. I dalje postoji samo u obećanjima nadležnih.

Obnovu čekala četiri decenije

„Gazela” je bila projektovana za oko 40.000 vozila, ali ta projekcija je odavno premašena pa njome danas, kako kažu procene, dnevno pređe četiri puta više vozila.

Most je obimnu rekonstrukciju doživeo tek 2010. kada je napukao glavni nosač. Pripremni radovi počeli su marta te godine. Rekonstrukcija saobraćajnih traka završena je u novembru 2011, a kompletna, uključujući i donje delove mosta, 2012. Posle završetka radova most je postao teži za 1.500 tona zbog dodatno ugrađenog čelika i drugog materijala. Tada je ukazano da će most u narednih 40 godina moći svakog dana da prelazi oko 200.000 vozila.

Komentari6
9e019
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

миле мрђеновачки
Мост Газела нема везе са геополитиком већ са неопходношћу да град добије прави мост. Разлика између Газеле и моста на Ади и Кинеског моста је у једној "ситници" која је сратешки циљ код оваквих послова. Газелу је правила домаћа машинска индустрија, зато је споро грађено, али радили су наши људи и за тај посао су примали зарађену плату. Ове нове нам довозе бродовима, носиоца посла и добити су стране фирме... Нажалост данас ми нисмо способни да сами урадимо такве послове...
dr Slobodan Devic
Ne bih (nikako) da branim vlast (nije mi u genima), ali porediti sta se radilo na ovim prostorima pre 50 godina i danas je u najmanju ruku neozbiljno. Tada smo balansirali izmedju istoka i zapada, a danas smo (hteli to neki da priznaju ili ne) okupirani. Rece mi jednom jedan (pametan) covek: politika je vestina moguceg. Srbija je danas u geo-politickoj poziciji goroj nego u vreme Knjaza. Eh, da nam je jedan Milos ...
Зила Дог
"Градња моста од греде и олука кренула је 1966..." Што Бранко Пешић и сарадници сложно, несебично и визионарски саградише ономад, крајем 1960-их и 1970-их, то ови данас не умеју ни да напишу како треба, а камоли да одржавају. О градњи новог не вреди ни трошити речи, за то мора да се подигну силни кредити, да се ангажују силне стране фирме, а да се трошкови градње прикажу "мало" увећанима...
Dragan
"За данашње градитељске прилике делује невероватно, али те зиме управо у једном дану у саобраћај су пуштени „Газела” са Мостарском петљом и ауто-путем и Теразијски тунел" Pogledajte, na primer, Karađorđevu ulicu. Radi se 700-800 metara godinu i po dana, i još uvek nije gotovo. Isto je i sa delom od Ruzveltove do Kalemegdana. Za te poduhvate iz 1970. danas ne bi bilo dovoljno ni 7-8 godina.
Јован К.
Zorane, И који је систем био ефикаснији?
Zoran
Mostovi na Adi i preko Dunava Vas demantuju, ili ste mozda zaboravili. Cinjenica je da je nekada politika jednopartijskog sistema bila brza jer opozicije nije bilo; ako jeste, bila je na Golom Otoku i Mitrovici. Zato je izvrsavanje politickih odluka moralo biti brzo i bez pogovora. Nadam se da niste naivni da mislite kako u to vreme nije bilo profitera i bogatasa osim Broza. Mnogi "drugovi" su ziveli u vilama na "Dedinje" a u drustvu jednakosti neki su bili "jednakiji" sa vilama u BG i Kosmaju.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja