sreda, 02.12.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
petak, 06.12.2019. u 13:07

Ovako su se oglasi u Srbiji razvijali u poslednjih 200 godina

Cilj oglašavanja jeste da proizvod dođe do ciljne publike, a oglasi u Srbiji imaju praksu oglašavanja dugu dva veka.

Počevši od reklame za sapune, pa sve do neizbežne „C” kafe, „Pez” bombona ili crvenog „Marlboroa” – oglašavanje u Srbiji išlo je turbulentnim putem, a saznajte kako se razvijalo i kuda se zaputilo.

Dva veka duga tradicija

Danas je dovoljno da na bilo kom pretraživaču ukucamo: Oglasi Srbija i dobićemo veliki broj sajtova koji služe da nešto kupimo ili prodamo. Međutim, to je luksuz koji je tek sredinom devedesetih počeo zaista da živi u našoj kulturi.

Istoriju oglašavanja dugu dva veka nije bilo lako održati na istom nivou. Bio je potreban strani kapital, stabilnost dinara, rekonstrukcija ekonomije i preduzeća, kao i napuštanje socijalističkog privrednog sistema.

Okretanje tržišnim vrednostima donelo je efikasnije reklamiranje, kao jedan od glavnih mehanizama prodaje. Tada dolazi do bržeg razvoja oglašavanja u Srbiji.

Prvi oglasi s kraja 18. veka i period početka Velikog rata

Krajem 18. veka u Srbiji počinju da izlaze prvi štampani oglasi. Prvi oglas, objavljen je 1791. u prvim srpskim novinama „Serbskija novini povsednevnija”, štampanim u Beču, na slavenosrpskom jeziku. Oglas je nudio crkveni kalendar za 20 kruna i bio je namenjen srpskim poljoprivrednicima.

Prvim komercijalnim oglasima u Srbiji smatraju se oglasi za lutriju (treći broj ovih novina) i oglasi koji stanovnicima govore o mogućnosti kupovine: „Nemačke gramatike za 4 cvancika, kod Gligorija Vozarovića, knjigovezca i knjigoprodavca” (iz desetog broja).

Početak Prvog svetskog rata donosi zatišje na planu oglašavanja, da bi druga polovina 19. veka predstavila raznovrsnije i ukrašenije oglase. U tom periodu stvoreni su i uslovi za razvoj oglašavanja kao zanimanja. O tome svedoči oglas u listu „Domaći prijatelj”, objavljenom u Beogradu početkom 1890. godine. Oglas je bio ponuda prostora Prve srpske agencije za oglase.

„Šta nema u izlogu potražite u radnji.”

Oko 1900. godine, ispred radnji u većim gradovima pojavljuju se tzv. „pozivari” koji izvikuju tekst, pozivajući prolaznike da uđu.

Osnivanje „Politike” i prvih reklamnih listova

Početkom 20. veka (25. januara 1904.) počinje da izlazi dnevni list „Politika”, najstarije dnevne novine u Srbiji. Već u prvim brojevima objavljivani su oglasi za osiguravajuća društva, banke, lutriju, trgovačke radnje, knjižare, drogerije.

Najpoznatiji oglasi bili su za Vajfertovu pivaru i razglednice „Grand Pariz” hotela kojima vlasnici svojim klijentima čestitaju Novu godinu i Novi vek.

Ovaj period je doba kada počinje da se govori o reklami kao takvoj – i kada nastaje poseban list namenjen reklamiranju, pod nazivom: „Reklama: besplatan oglasni list za trgovinu, industriju, privredu, saobraćaj i modu.”

Termin reklama napušta se posle Drugog svetskog rata kao neprimeren u doba socijalizma, a umesto njega je uveden pojam ekonomska/privredna propaganda.

Međuratne agencije i brendovi

Period između dva rata smatra se „zlatnim dobom” srpskog oglašavanja. Osnivaju se prvi listovi, specijalizovani za reklamiranje i nastaje spoljašnje reklamiranje: reklamne table, murali, pa i oznake na prevozu.

Razvija se radio, a publiku osvajaju nemi filmovi. Među prvim video reklamama prikazane su reklame za Kalodont, Šonda i Galeb čokolade, mentol bombone i mnoge druge proizvode koje i danas poznajemo (Merima, Negro, Pionir).

Prva agencija za oglašavanje u Kraljevini Jugoslaviji bila je Reklamna agencija „Oblik” iz Beograda. Njen osnivač, Bogdan Vučetin i njegov sin Novica, zaslužni su za razvoj industrijskog dizajna i pakovanja kao sredstva promocije.

Godine 1937. izlazi „Veština prodaje i reklame”, Slavka Stanića, a Reklama i ekonomski publicitet postaje predmet na Ekonomsko-komercijalnoj visokoj školi u Beogradu (današnji Ekonomski fakultet).

Profesije i agencije u socijalizmu

Socijalizam je doneo blago zamiranje oglašavanja i izbacivanje termina „reklama” kao tekovine kapitalizma. Oglašavalo se isključivo u cilju prenošenja informacije, a ne promocije.

Ipak, šezdesetih godina 20. veka dolazi do institucionalnog razvoja reklamiranja kao profesije, sa 40 novih agencija širom Jugoslavije. Najveća među njima bila je agencija OZEHA, zatim „Standard” i „Jugoreklam”. Godine 1960. formirano je Udruženje ekonomskih propagandista Srbije (UEPS).

Tranzicija i internet oglašavanje

Iako se devedesetih beleži poboljšanje u reklamiranju i oglašavanju, tranzicija u Srbiji počinje tek oko 2000. i kasnije. Prvim primerom internacionalizacije oglasa u Srbiji smatra se agencija „Studio marketing” koja je postala član jedne od najvećih svetskih agencija, Saatchi & Saatchi.

Značajno se razvija spoljašnje oglašavanje. Osnovane su posebne agencije, kao što je Alma Quattro, ali dolaze i prvi veliki zakupci reklamnog prostora, najpre bilborda, da bi se išlo u smeru oglašavanja na internetu kao najefikasnijeg vida oglašavanja koji tačno cilja publiku. Oglasi u Srbiji regulisani su Zakonom o oglašavanju.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja