Kruševac – Posle višedecenijskih napora da se izbori za modernu saobraćajnicu i povezivanje s Koridorom 10, Kruševac je dočekao početak radova, ali ne samo za 24 kilometara do Pojata, već i za izgradnju najsavremenijeg auto-puta kroz centralnu Srbiju. Biće to savremeni srpski koridor na tri Morave, čija izgradnja počinje 15. decembra, upravo kod Kruševca, čija je gradska uprava rešila sve imovinsko-pravne odnose na otkupu zemljišnih parcela.
Grad Kruševac je obavio sve pripreme koje su bile neophodne za otvaranje gradilišta. Prema rečima Jasmine Palurović, gradonačelnice Kruševca, eksproprijacija zemljišta, to jest 1.700 parcela, koliko je neophodno za auto-put kroz područje grada, počela je aprila ove godine, a završena tokom minulog leta. Istina, ostaje procena za naknadu na ime useva na tim parcelama i drugih objekata. Urađena je i eksproprijacija za podizanje savremenog, glavnog kampa na oko 27 hektara (174 parcele) za radnike i tehničku operativu.
– Kruševljani imaju razloga za zadovoljstvo jer mnogo dobijaju izgradnjom ovog auto-puta. Povezanost s Koridorima 10 i 11 je od izuzetnog značaja. Uz to, u našem gradu ima mnogo inostranih firmi kojima taj auto-put zaista mnogo znači. Mi ćemo biti privlačniji i za nove strane investitore, ali i za domaće sa značajnijim razvojnim ambicijama. Na našem području je više od 4.500 malih i srednjih preduzeća. To je respektabilan potencijal. Tome treba dodati i upošljavanje građevinske i putne operative, pa mogućnosti za razvoj turističke privrede i potrebe svih građana da što brže i bezbednije stignu do Beograda, Niša i drugih važnih gradova Srbije. Dobit je nemerljiva za pola miliona ljudi koje će povezivati Moravski koridor – kaže Jasmina Palurović, gradonačelnica Kruševca.
Ažurnost Gradske uprave Kruševca na eksproprijaciji zemljišta i izvođenju drugih priprema pohvalila je i Aleksandra Damnjanović, državna sekretarka u Ministarstvu saobraćaja, gostujući 8. decembra u Jutarnjem programu RTS-a.
– Mogla bih da pohvalim Kruševac, jer je u rokovima i zakonito donosio prvostepena rešenja, koja su praktično uslov za izdavanje građevinskih dozvola na ovoj, za Srbiju važnoj saobraćajnici, kojom se regulišu i rečna korita u dužini od 68 kilometara, što poduhvat čini veoma složenim. Složenost poduhvata jeste upravo u izvođenju hidro-tehničkih radova na rečnim koritima. Tome treba dodati i aktivnost na izgradnji telekomunikacionih objekata, odnosno postavljanje telekomunikacionih uređaja. Mi volimo kolokvijalno da kažemo da je ovaj koridor „tri u jedan”, jer se radi o digitalnom koridoru. Prvi put će biti primenjene neke nove tehnologije, zahvaljujući izabranom izvođaču radova, konzorcijumu „Behtel Enka”, koji je u svetu respektabilan – rekla je državna sekretarka Aleksandra Damnjanović.
Komercijalni ugovor o izgradnji s konzorcijumom „Behtel Enka” potpisan je u Beogradu 5. decembra. Ukupna procenjena ugovorena vrednost za put dužine 112 kilometara je oko 745 miliona evra.
Stav nadležnog ministarstva je da na drugim deonicama ne počinju radovi dok svi zakonski uslovi ne budu ispunjeni. Ovaj višegodišnji projekat će se graditi po fazama.
Na teritoriju grada Kruševca Moravski koridor ulazi na četrnaestom kilometru od Pojata ka Preljini. „Petlja Kruševac 1” u smeru ka Pojatama nalaziće se kod Fabrike za prečišćavanje otpadnih voda, a „Petlja Kruševac 1” u smeru ka Preljini vodiće kroz „bivoljski ključ” prema samom gradu, odnosno prema železničkoj pruzi i mostu ka Balkanskoj ulici i naselju Dedina. U tom delu razvijaće se industrijska zona. Petlja „Kruševac 2” nalaziće se na nekoliko stotina metara od sadašnjeg kružnog toka ka Jasici, odnosno putu za Kragujevac. Dužina auto-puta kroz teritoriju grada Kruševca je 21 kilometar. Tokom izgradnje koristiće se ranije izgrađeni savremeni put, odnosno od zaobilaznice kod Makrešana do Koševa. Taj deo puta biće „rehabilitovan” za jedan pravac. Od Koševa, tačnije na oko 600 metara od kružnog toka u tom mestu, trasa novog auto-puta skreće ka Zapadnoj Moravi, preko koje će se graditi most. Drugi most biće izgrađen nešto niže niz reku, kod Šanca. To znači da će na teritoriji Kruševca biti izgrađena dva mosta, dve petlje i dve naplatne rampe. Uz to, izgradiće se i nadvožnjak na mestu postojećeg mosta preko Zapadne Morave u Jasici. U samom gradu će, paralelno s izgradnjom auto-puta, biti izgrađen i jedan novi lokalni put.
Moravskim koridorom predviđena brzina iznosi 130 km na sat. Ukupna širina je 30 metara s po dve kolovozne trake i po jednom zaustavnom trakom u oba smera. Na ovom „digitalnom” putu internet će biti besplatan. Katastarski gledano, taj koridor će prolaziti kroz opštine Varvarin, Ćićevac, Kruševac, Trstenik, Vrnjačku Banju, Kraljevo i Čačak. Duž puta su planirane industrijske zone, a logistički centri nalaziće se u Kraljevu i Čačku. Značajno je i to što je u planu i izgradnja 139 objekata različite namene, od čega 64 mosta, 26 nadvožnjaka i tri podvožnjaka. Put će imati ukupno deset saobraćajnih petlji. Nesumnjivo je da taj put ima ogroman značaj za pola miliona ljudi s područja duž tri Morave i za više od 21.000 malih i srednjih preduzeća.