petak, 30.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 19.12.2019. u 20:00
ISHRANA

Bezglutensko seme amarant

Ova „superžitarica”, u poređenju sa pšenicom, sadrži šest puta više kalcijuma, pet puta više gvožđa i tri puta više vlakana, ali nije bogata kalorijama
(Фотографије Пиксабеј)

Amarant je drevna žitarica koju verovatno nećete staviti u isti rang s ječmom, pšenicom, ovsom ili raži, ali zaborav u koji je amarant utonuo zaista nije zaslužen. Možete ga naći u svakoj malo bolje opremljenoj prodavnici zdrave hrane, a ako imate baštu ili veću saksiju na terasi, možete ga i sami uzgajati. Ukoliko odaberete drugu opciju, ova žitarica može narasti i do vaše visine, ali može biti i znatno viša. Od pamtiveka se koristi u Aziji, ali i u Južnoj i Srednjoj Americi. Postoji nekoliko desetina vrsta amaranta, ali kod nas je najpoznatiji crveni. Amarant je sitniji od prosa i kao ni on, ne sadrži gluten.

Amarant se u narodu naziva i štir, šćir, rumenika ili lisičji rep. Bogat je jednom od najbitnijih aminokiselina – lizinom koji je karakterističan za namirnice životinjskog porekla, a veoma oskudan kod biljaka. Takođe sadrži i metionin i cistein. Od minerala amarant sadrži dosta kalcijuma i gvožđa, koji su u savremenoj ishrani oskudni i potrebno ih je više unositi, pogotovo kod dece i žena. Pored toga sadrži i magnezijum, cink, fosfor, sumpor, bakar i vitamine A i kompleks vitamina Be.

Ako poredimo amarant i pšenicu, ova prva „superžitarica” sadrži šest puta više kalcijuma, pet puta više gvožđa i tri puta više vlakana. Amarant je, kao što vidite, bogat vlaknima, ali nije i kalorijama (386 kcal/100 g). Ugljeni hidrati su uglavnom u vidu skroba. Belančevina sadrži oko 15 odsto, masti sedam. Obiluje antioksidansima poput tokotrienola i skvalena koji deluju antikancerogeno. Preporučuje se i kod snižavanja lošeg holesterola.

Kod pšenice i ostalih žitarica hranljiva vrednost smeštena je uglavnom u klici i mekinjama (omotač zrna), a u amarantu je u unutrašnjosti zrna. Zato je amarant dobar jer zadržava nutritivnu vrednost tokom obrade. List amaranta je takođe jestiv i sadrži, pored kalcijuma i gvožđa, i fosfor i vitamine Be3 i Ce, kao i karoten.

Iako je sitan, amarant se lako priprema kuvanjem, ali i pečenjem i prženjem. Može se dodavati i kao začin u supe, salate, a kada se peče, seme puca kao kakav minijaturni kukuruz kokičar. Ako volite kranč čokoladu, evo ideje: iskokajte amarant i pomešajte s rastopljenom crnom čokoladom i sipajte u silikonske modle. Ako amarant kuvate, odnos je isti kao kod pirinča: jedna mera amaranta i dva i po do tri mere vode.

Za one koji vole zdrav hleb ili testeninu, preporučujem da u integralno brašno umešate i amarant koji ste samleli u secku. Brašno amaranta je poželjno mešati s brašnom drugih žitarica. Od amaranta se može dobiti i ulje hladnim ceđenjem.

Nađite neki zanimljiv recept od amaranta i eksperimentišite. Ja, na svoje zadovoljstvo, već jesam.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari0
9d2cc
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja