četvrtak, 27.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:50

Opera u mračnom bunkeru

Publika je bila vidno potresena gledajući predstavu o bombardovanju Srbije 1999, izvedenu u vlažnim nemačkim podzemnim hodnicima, kaže kompozitorka Jelena Dabić koja živi u Hamburgu
Autor: Mirjana Sretenovićnedelja, 22.12.2019. u 21:00
Јелена Дабић (Фото: приватна архива)

Kako se trenutno nalazi u drugoj vremenskoj zoni, u Indoneziji, kompozitorka Jelena Dabić nije prisustvovala nedavnom izvođenju svog dela „Betafaza” u Beogradskoj filharmoniji. Reč je porudžbini festivala „Young Euro Classic”, gde je udružena muzika Betovena i ona sa Balkana.

– Molba berlinskog festivala bila je da delo ima veze sa Betovenom, jer je koncert bio betovenski koncipiran. Orkestar predvođen Hajnrihom Šifom sastojao se od muzičara iz Jugoslavije i to me je dovelo na ideju da kombinujem motive iz Devete simfonije sa ritmovima Balkana. Osim u Nemačkoj delo je izvedeno u svim republikama Jugoslavije, u Brazilu i Americi – kaže Jelena Dabić, koja je nakon studija u Novom Sadu 2008. otišla na usavršavanje u Minhen pa u Berlin.

– Potrebno je biti veoma prodoran da bi se došlo do porudžbina. Pošto nisam tip koji se nameće, predlagala sam svoje projekte i sarađivala sa umetnicima otvorenim za eksperimente. Selim se u Hamburg i ostvarujem projekte koji su iz godine u godinu rasli. Inače, sam proboj je trnovit. Zahteva mnogo odricanja, upornosti i pre svega neodustajanja – priča ova autorka.

Njeno najvažnije delo je „Pukotina” – muzika za jedan bunker, izvedeno 2017. u velikom bunkeru iz Drugog svetskog rata u Hamburgu. Nastalo u saradnji sa nemačkom književnicom Micaelom von Marcard.

– Tematika opere je rat i početni impuls za nastanak libreta bilo je bombardovanje Srbije 1999. Priča je inspirisana mojim ličnim doživljajem, viđenim kroz generalnu prizmu: rat kao takav, bez podatka o teritoriji i vremenu. Nije u pitanju tragična priča, već scene kojih se ja sećam, koje pokazuju svakodnevicu u jednoj vanrednoj situaciji, duhovitost i kreativnost naroda u najtragičnijim situacijama, koja je Srbima dobro poznata. Za publiku je bilo posebno iskustvo da sluša operu u uskim hodnicima vlažnog i mračnog bunkera, na mestu gde se radnja libreta zbiva. Ta atmosfera stvorila je utisak koji ni u jednom teatru ne bi mogao biti tako snažan. Ako bi delo bilo izvedeno u operskoj kući, ne bi imalo takav efekat na gledaoce koji su izlazili iz bunkera vidno potreseni – navodi Jelena Dabić i dodaje:

– Moje kompozicije su interdisciplinarne. Muzika je, iako najvažniji, ipak samo jedan segment, a potpuni koncept dela čine mesto održavanja koncerta, scena, svetlo, igra, video. Tada su, osim sluha, i druga čula jednako nadražena. Sama radim produkciju, kompoziciju, režiju i dramaturgiju. Taj način rada se ne uklapa u standarde tamošnjeg rada i zahteva veliku energiju, jake nerve, istrajnost i optimizam.

Navodi da voli da rizikuje, slušajući svoj unutrašnji glas.

– Radim na idejama kojih se na početku plašim, te se iznova suočavam sa svojim strahovima. Oslanjam se na klasične forme koje razgrađujem i kombinujem sa instrumentima iz raznih podneblja...

Jelena često putuje u istraživačke svrhe. Ukoliko nije reč o premijeri, ne ide da sluša svoja dela.

– Istražujem rituale različitih naroda kod kojih su oni još očuvani kao deo svakodnevice. Na Baliju sada učim o gamelan muzici i hindu ceremonijama, i sama učestvujući u njima. Sa njihovim kompozitorom radim na delu koje spaja gamelan muziku i gudače. U Meksiku sam sarađivala sa jednim šamanom. On je u novembru bio u Hamburgu i delo „Limpia” prikazali smo u hamburškoj operi. Koncert je zamišljen kao ritual i kombinuje muziku sa energetskim radom šamana, stvarajući direktnu razmenu između publike i izvođača. Plašila sam se kako će to biti prihvaćeno, jer nepoznato kod ljudi često izaziva strah. Nakon koncerta gledaoci su dolazili da zahvale, govoreći da su plakali za vreme koncerta. Takve reakcije nisam očekivala, ali su znak da je pravac okej – kaže Jelena Dabić.

Ona je i osnivač organizacije „Cooltur connect” kao podsticaj umetničkoj razmeni između Nemačke i drugih zemalja. Najvažniji projekat je „Silk Road”, festival koji prikazuje umetnost iz svih zemalja „Puta svile”, od Kine do Evrope.


Komentari1
fb1e6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Marko
Sjajna kompozicija, sjajno izvedana na Kolarcu pocetkom decembra.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja