petak, 27.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 29.12.2019. u 21:21 Dejan Aleksić
Kad radovi probiju rokove

Pešački most i potez od Ruzveltove do tvrđave rekorderi u kašnjenju

Preterano optimistične najave davane za novi BAS i Savski trg, ali i za neke projekte koji još nisu ni počeli, kao što su obnova Kneza Miloša i novi savski most
(Фо­то Н. Не­го­ва­но­вић)

Kada su se nekoliko dana uoči zvaničnog početka leta u junu začuli prvi bageri u Kraljice Marije i 27. marta, teško da je iko od Beograđana mogao da zamisli da će obnova saobraćajnica od Ruzveltove do tvrđave trajati unedogled. Ova rekonstrukcija samo je jedna od obnova koje su probile prvobitne optimistično najavljivane rokove, kao što su pasarela od tvrđave do Beton hale, novi BAS, Savski trg, podvožnjak između Bulevara umetnosti i Bulevara Crvene armije. Za neka probijanja rokova bili su odgovorni izvođači, za neka gradski i republički organi koji nisu uradili posao kako treba, a za neka gradski čelnici koji su davali preterano ambiciozne najave.

Od Ruzveltove do tvrđave – negativan utisak godine

Negativan utisak godine Beograđana je, ako se može suditi prema njihovim reakcijama, obnova saobraćajnica od Ruzveltove do tvrđave. Tačnije, do Drinčićeve ulice, jer je obnova Kraljice Marije, 27. marta, Džordža Vašingtona i Cara Dušana, koja je trebalo da bude završena do kraja decembra, stigla samo do Bajlonijeve pijace. Ipak, ni tu sav posao nije okončan. I dalje se rade trotoari, a na delu od Bulevara despota Stefana do Drinčićeve čak ni kolovoz nije završen. Žitelji glavnog grada će ovu godinama najavljivanu rekonstrukciju pamtiti po mnogo istovremeno raskopanih, a nedovršenih tačaka, preskakanju razrovanih saobraćajnica, hodanju privremenim kozjim stazama, gaženju po blatu i prašini, saobraćajnim kolapsima, poremećenom prevozu koji od letos do dan-danas nije normalizovan niti će biti u skorije vreme. Mali broj majstora i otezanje sa završetkom pojedinih radova bile su češće slike nego mnoštvo radnika na gradilištu i brzo završavanje određenih poslova. Umesto sređenih trotoara, parkinga i kolovoza, Beograđani su na ovoj deonici za sada dobili delimično uređene, nepovezane pešačke staze, delimično sređene saobraćajnice i gomilu obećanih i nonšalantno probijenih rokova. Na ono što su obećali, nadležni se nisu osvrtali preterano. Jedino su pokušali da opravdaju drastično kašnjenje u Ulici kraljice Marije za koju su navodili da su problem nepredviđeni radovi na instalacijama.

Savski trg u maju umesto na Sretenje

Kao i za potez od Ruzveltove do tvrđave, i rekonstrukcija Savskog trga najavljivana je više puta prethodnih godina. Na početku godine gradski čelnici su samouvereno najavljivali da će preuređen trg osvanuti ove jeseni, onda je u toku avgusta kao rok istaknuto Sretenje 2020, ali ni on se neće ostvariti. Priprema terena za uređenje Savskog trga polako je započeta tek u toku leta rušenjem prvih nelegalnih objekata prekoputa Pošte u Savskoj i uklanjanjem granitnih kocaka sa dotadašnjeg platoa. Ipak, obimniji radovi započeti su tek u novembru kada je zatvorena dotadašnja okretnica autobusa. Za saobraćaj su ostavljene centralne kolovozne trake na trgu, a onda su krenuli obimniji radovi na prostoru nekadašnje okretnice i starog uzdignutog platoa. Glavnina radova trenutno se obavlja upravo na ovom prostoru, po obodu trga, gde će se ubuduće nalaziti kolovozne trake i tramvajske šine. Osim novih saobraćajnica, treba da se uredi centralni pešački plato, da se postavi ogroman spomenik Stefanu Nemanji, ali i da se uradi nova crpna stanica i posadi dosta novog zelenila. Kao novi ciljni rok za završetak svih radova na Savskom trgu nadležni su nedavno naveli kraj maja.

Du­go iš­če­ki­va­ni tro­to­a­ri u Uli­ci kra­lji­ce Ma­ri­je (Foto D. Aleksić)

Dug put do prečice između tvrđave i pristaništa

Početak njene gradnje najavljivan je za jun 2016, ali odmah na početku se ozbiljno zakasnilo. Radovi na pasareli od stotinak metara koja će biti veza između Savskog pristaništa i Beogradske tvrđave krenuli su tek pre petnaestak meseci, odnosno u jesen 2017. I to je bilo tek prvo među mnogim kašnjenjima kada je reč o gradnji ovog pešačkog mosta koji je trebalo da bude završen za 420 dana. Na izmenu rokova uticalo je preprojektovanje temelja da ne bi bile oštećene zatege iz 1914. od kojih je izgrađena obaloutvrda. Posle toga, plan je bio da svi radovi budu okončani do maja 2019. ili početkom leta. U međuvremenu se kao prepreka pojavio nelegalni objekat od 400 kvadrata tik uz pasarelu. On je porušen tek u junu ove godine.

Posle toga Direkcija za građevinsko zemljište mogla je da zatraži dozvolu za drugu fazu uređenja prostora između Beton hale i restorana „Bela vista”. Poslednji rok kaže – pasarela će biti prohodna najranije u aprilu 2020. Upravo do tada trebalo bi da bude završeno sređivanje prostora između mosta i pomenutog restorana. Jer korišćenje pasarele nemoguće je dok se ne sredi prostor oko nje, za šta je investitor dobio građevinsku dozvolu tek krajem oktobra.

Novobeogradski podvožnjak na jesen

Direktnu saobraćajnu vezu bulevari Crvene armije i Umetnosti probijanjem železničkog nasipa trebalo je da dobiju krajem ove godine ili najkasnije početkom naredne. Ali na nju će vozači moći da računaju najranije tek od septembra 2020. U ovaj posao „Energoprojekt” je uveden avgusta 2018. kada je dobio rok od 480 dana, što znači da je sve trebalo da bude završeno krajem 2019. ili početkom 2020. Ipak, u međuvremenu nadležni u gradu doneli su odluku o izmeni ugovora o ovoj javnoj nabavci kojom je rok za završetak celog posla produžen do 26. septembra 2020. Razlog za to bilo je što je „Energoprojekt” krajem juna ove godine zatražio da za izradu tehničke dokumentacije dobije dodatnih pola godine od dana dobijanja lokacijskih uslova uz napomenu da radovi na terenu mogu da počnu najranije 1. marta 2020. Ovaj zahtev izvođač je opravdao kašnjenjem u izdavanju neophodnih uslova. Procedura pribavljanja tih uslova od Ministarstva građevinarstva započeta je u decembru 2018, ali uslovi su dobijeni tek polovinom jula ove godine.

Za novi BAS i 2020. pod znakom pitanja

Gradski oci su se u leto 2017. hvalisali da će sa novog BAS-a u Bloku 42 putnici kretati od leta ili jeseni 2019. Početkom 2018. nadležni u gradu su istakli da su radovi počeli i da će sve biti gotovo za 18 meseci, odnosno u toku leta 2019. Čak su se i ove godine gradski čelnici razbacivali najavama, od kojih je jedna glasila da će stanični plato novog BAS-a biti gotov do kraja godine, a cela stanica do kraja 2020. Sve to vreme nadležni u BAS-u su mudro ćutali. O rokovima su počeli da pričaju tek pošto su u Bloku 42 ove godine krenuli ozbiljniji radovi na budućem staničnom platou. Kako su naveli u ovom preduzeću, stanični kompleks za putnike biće otvoren tek kada sve bude završeno, uz napomenu da nije sigurno da će nova stanica biti izgrađena 2020. jer su rokove produžile administrativne zavrzlame.

Rekonstrukciji nikad kraja (Foto D. Aleksić)

Umesto na terenu, mnogi poslovi samo u najavama

Pred kraj 2018. gradski čelnici su najavljivali velike infrastrukturne projekte za 2019. Među njima je bila rekonstrukcija Kneza Miloša i gradnja ogromne podzemne garaže ispod ove ulice (projekat čiji je početak radova najavljivan i za 2017). Obnova Kneza Miloša je u toku 2019. pomerena za 2020. kada je obznanjeno da se odustaje od pompezno najavljivane podzemne garaže. I za novi savski most svaka naredna godina je baš ta u kojoj će on početi da se gradi, ali na terenu se ipak ne dešava ništa ozbiljno. Njegov početak gradnje je Siniša Mali kao gradonačelnik za naš list 2016. najavljivao za 2017. uz napomenu da će postojeća lučna konstrukcija biti sačuvana. Početkom ove godine start gradnje novog mosta najavljen je za leto 2019, a prema poslednjim najavama, ovaj posao će krenuti tek 2020. Godinama se najavljuju i Topčiderski tunel i tunel od Savske do Dunavske padine, ali za sada je sve uglavnom ostalo samo u priči. Na terenu ništa novo. 

Komentari14
4c14f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

pobratim
Pa repet je vec oproban i dobro uigran: - Namestenim tenderom se posao daje prijateljsko/rodjackoj firmi gde u zvanicnu ponudu ulazi jedna cifra - Posao se ceni nize nego sto je realno da bi se planirano probili rokovi i doslo do rebalansa plana sa novom cenom koja nikad nije u potpunosti dokumentovana - Grad kao narucilac posla je ucenjen jer su ulice raskopane pa mora da plati vise - Na kraju svi ucesnici cirkusa dobiju bonuse direktno placene od strane poreskih obveznika dok ti isti ispastaju
veselnik
To je recept za "male" poslove, a za "velike" (koridori i sl.) prave se dilovi za provizije sa strancima. Dalje je scenario isti. Sta rade debelo placene firme (i domace i strane) za nadzor, jer se redovno izvode i placaju radovi loseg kvaliteta? Kako i zasto je nestala tema Grdelice, troskova i odgovornosti?
dragan
rokovi nisu bitni, kao ni kvalitet ono malo radova koji su završeni, raspadao se tako i neotvoreni trg Slavija, preslagala se kocka na trgu Republike... bitno je da se u gradskoj upravi Beograda deli 13 plata, regres, socijala....
Branislav
Svaka cast za clanak,ali vazno je da se oni-gradski celnici-razbacuju parama i dele nekakvu socijalu partijskim i ostalim poslusnicima u gradskoj skupstini!!!!!+
Marina
Kad slusate Vesica, mi skoro da imamo drugi Njujork, kad izadjete u grad, kao da je ratno stanje - nista nije zavrseno, nista ne funkcionise kako treba i potpuno, blata do kolena, saobracajni kolaps a radnika na trasama tu i tamo, tek po neki. Ako ih i ima, vecina sedi i ceka, ne zna se sta, dok jedan ili dvojica nesto rade. Uglavnom, obecanja, obecanja, obecanja puna korpa. Ali, danas otvorise Palilulsku pijacu. Gledala sam reportazu na TV, odnosno najvise Vesica kako se sepuri na pijaci.
Joh
Vesiću nikad ti neću oprostiti bauljanje po Dzordza Vašingtona gde mi otac od 90 godina ne može izaći ispred svog ulaza.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja