sreda, 01.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:08

Priče koje daju odgovore

Gimnazijalci iz Pete beogradske Irena i Radmilo kažu da na časovima veronauke čuju pitanja koja i sami sebi postavljaju, ali ističu da im je predmet posebno interesantan zbog predavača, veroučitelja Stevana Jovanovića
Autor: Jelena Čalijasreda, 08.01.2020. u 11:41
Вероучитељ Стеван Јовановић са ђацима Иреном и Радмилом (Фото И. Милутиновић)

Neke „dečje bolesti” je preležala i dočekala svoje punoletstvo zrelija i samostalnija. Veronauka je napunila u godini za nama 18 leta od kako je vraćena u školski sistem, a njenom „sazrevanju” u mnogome su doprineli i veroučitelji, oni koji su svojim radom stekli poverenje među učenicima, ali i zaposlenima u školi.

Iako još nije rešeno pitanje njihovog statusa, pa i dalje obnavljaju svoje ugovore svake godine, pojedini nastavnici verske nastave postali su pomoćnici direktora, a neki su, poput Stevana Jovanovića, veroučitelja u Petoj beogradskoj gimnaziji i odeljenske starešine.

Stevan Jovanović predaje veronauku već deset godina i kaže da kao najveću promenu od kako je verska nastava ponovo u školama vidi novi nastavni plan i program, ali i promenu percepcije ovog predmeta.

– Stavovi školskog kolektiva danas su umereniji nego što su bili. Ranije su postojale dve krajnosti. S jedne strane se nije očekivalo ništa i smatralo se da je verska nastava nekakav uljez, predmet koji indoktrinira. S druge strane bilo je onih koji su očekivali da će veronauka sa jednim časom nedeljno i bez ocena napraviti revoluciju na vaspitnom planu – kaže Stevan Jovanović.

Pokazalo se da ni jedno ni drugo ne odgovara stvarnosti, da ne treba očekivati ni revoluciju, ali ni indoktrinaciju, već da potencijali verske nastave leže u nečem drugom.

– Specifičan je predmet i susrećem se verovatno češće nego druge kolege sa problemima koji tište mlade ljude, jer predmet je više životan. Često mi se dešava da mi se učenici obraćaju i da pomažem kolegama iz pedagoško-psihološke službe. Takođe ne postoji predmet tako bogat kao što je verska nastava koji bi mogao da poveže različite aspekte onih znanja koje đaci usvajaju i da od njih stvori jednu celinu – ističe naš sagovornik.

Za svoje đake kaže da im je naročito privlačna duhovnost Novog zaveta, kao i teme koje pokreće rad na njegovom tekstu: o sistemu vrednosti, o tome da li čovek treba da se ostvari u carstvu duhovnom ili materijalnom...

– Jako su im interesantne i teme porodičnih i bračnih odnosa, pojam seksualnosti, ljubavi, odnos seksualnosti i ljubavi... Potrebno im je da sami osveste, verbalizuju, prodiskutuju o dilemama koje su kod njih već prisutne, koje možda nisu lepo sročene, ali ih dobro osećaju – kaže Jovanović.

Kao veroučitelj akcenat stavlja na povezivanje znanja iz različitih predmeta koje gimnazijalci uče: filozofije, psihologije, sociologije sa teologijom i veronaukom. A što se tiče njegovog rada kao razrednog starešine...

– To je poseban horizont rada sa učenicima. Predmet mi je već takav da sam blizak sa učenicima, da mi se poveravaju kada imaju dilemu, problem, radost. Kao odeljenski starešina, međutim, imam neverovatno dubok doživljaj pedagoškog rada. Đaci vam se više poveravaju i više se traži od vas ne samo kao predavača i poznavaoca svoje struke, nego pre svega kao čoveka – naglašava Jovanović.

Nije međutim važan samo predmet, nekada je važnije ko ga predaje: tako đaci nastavnika Stevana ličnost svog veroučitelja stavljaju ispred predmeta koji predaje. Irena Jepuranović i Radmilo Tomić, oboje đaci četvrtog razreda, slažu se da im je veronauka postala bliska, jer je predaje njihov profesor Steva. Na Irenu je naročit utisak ostavilo to što im je profesor veronauke ideju vere približio kroz svoj lični primer.

– Imamo prijateljski odnos sa veroučiteljem posebno zato što on sasluša svačija pitanja, a i mi pronalazimo svoja pitanja u njegovim predavanjima. Kada vidim kako se profesor ponaša i prema nama i prema drugim ljudima, shvatam koliko se ugledam na njega i želim da imam takav odnos sa drugima – kaže Irena.

Pričajući o veronauci iz đačkog ugla, Radmilo kaže da u ovo vreme svakakvih informacija, proverenih i neproverenih, posebnu vrednost nalazi u biblijskim pričama.

– One imaju u sebi nešto što je van te kategorije tačnog ili netačnog. To nisu istorijske priče, već priče koje daju odgovore. Nama je potrebno da se malo osvrnemo i preispitamo sve vrednosti, ono što nam se servira iz dana u dan i mislim da je upravo zbog toga veronauka u ovo doba stvarno korisna. Mnogo puta na časovima bismo nešto pitali profesora pošto znamo da je uvek spreman da nam da savete koji nas u najmanju ruku nateraju na razmišljanje. On uspe da protka biblijske priče, svoje lekcije kroz te savete i mislim da je to najkorisnija stvar, jer tako možemo da shvatimo da religija i teologija jesu na neki način nešto što nas okružuje hteli mi to ili ne. To nije nauka o nekim prodavcima magle, već priča o određenim istinama sveta oko nas – zaključuje Radmilo.

 


Komentari0
86cf7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja