ponedeljak, 13.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 13.01.2020. u 18:00 Prof. dr Branko M. Rakić

Ukinuti „bezbednosnu operaciju” mala matura

Postoji rizik da potencijalnog Teslu, koji je još bebast i/ili koga drmaju hormoni, pošaljemo u srednju kožarsku i sa 14 godina ga bespovratno usmerimo u struku za koju nije rođen
(Срђан Печеничић)

Na kraju svake školske godine u Srbiji se odvija velika bezbednosna drama. Angažuju se ozbiljne policijske snage i Bezbednosno-informativna agencija. Nadležno ministarstvo i još nekoliko državnih institucija, odgovarajuće ustanove širom Srbije, kao i svi elektronski i pisani mediji u stanju su potpune mobilizacije. Državom kruže blindirana vozila s rotacionim svetlima. Ako stvari, kako se dešavalo, krenu po zlu, slede hapšenja. Padaju ministarske funkcije. Čoveku se čini da je samo pitanje trenutka kada će se u to dramatično dešavanje uključiti i vojska, kada će, možda, biti podignuta i avijacija.

Ta velika bezbednosna drama zove se polaganje male mature, tzv. ispita zrelosti za decu od 13 do 14 godina.

Ali, nažalost, mnogo veća drama od opisane dešava se svake godine u dušama osmaka. Meseci i meseci protiču u mučnim pripremama, strepnji, strahu od neuspeha. Ulog je veliki. Od tog ispita trebalo bi da zavisi koje dete će moći da se upiše u koju srednju školu, a to, opet, određuje dalji život i karijeru. Ono što je iz perspektive deteta još gore je činjenica da postoji rizik da bude „luzer”, u sopstvenim očima i u očima okruženja. Pritisak ambicioznih roditelja je nesnosan. Ali treba ih razumeti, ni njima nije lako.

Da li i zašto sve ovo mora da se dešava? Kažu da je mala matura uvedena zbog neujednačenosti u kvalitetu škola, kriterijumima, nivou znanja i ocenama s kojima deca izlaze iz osmoletki. Da li su deca kriva za to? Nisu. Ne kreiraju ona sistem. Ne prave ona škole, niti ih kontrolišu. Pa da li treba preko dečije grbače da se ispravljaju posledice sistemske manjkavosti koju odrasli, nadležni za organizaciju školskog sistema, nisu uspeli da izbegnu ili otklone? Ne bi trebalo, naravno. Ali upravo se to dešava.

Korist od male mature je prilična ograničena. Ona se valjda sastoji u tome što se pomalo isprave rezultati pomenute neujednačenosti, ako uopšte jednokratna provera „znanja”, sa svim pratećim ograničavajućim svojstvima takve provere, može da bude pouzdan pokazatelj znanja. A i ta takva korist je prisutna samo u većim gradovima. U manjim mestima, s nekoliko osnovnih i srednjih škola, manje-više se unapred zna u koju školu će koje dete da ide i tu mala matura nema većeg značaja. Za razliku od koristi, ograničenja i štetni efekti male mature su brojni.

Na prvom mestu je stres i njegov štetan uticaj na kvalitet života đaka, a i njihovih porodica. Neko će reći: „Nema veze, ništa im neće faliti da se malo pomuče.” Pa nije baš tako. Najpre, muka nije mala. A deca koja polažu malu maturu jesu. I mala i, u tom uzrastu, veoma ranjiva. I ta muka se sasvim sigurno odražava i na zdravlje dece. Da li mi odrasli imamo pravo da im to činimo samo zato što mi nismo sposobni da napravimo dobar i ujednačen školski sistem? Nepošteno je to i ružno, zar ne? I to prema onima koje valjda najviše volimo i o kojima bi trebalo najviše da brinemo.

Takođe, treba imati u vidu i to da su u tom uzrastu neka deca zrelija, neka manje zrela. Te razlike u zrelosti mogu u značajnoj meri da utiču na to da dete koje zapravo ima veliki potencijal, ali kamufliran nedovoljnom zrelošću, pokaže manje dobar rezultat od deteta čiji je potencijal zapravo manji, ali koje je brže sazrelo od svog vršnjaka. Kada se tome doda pubertet, čija je donja vremenska granica znatno pomerena naniže u odnosu na ranije generacije, onda postaje još jasnije da na maloj maturi u znatnoj meri merimo nešto drugo, a ne ono što mislimo da merimo. I da zbog toga postoji rizik da potencijalnog Teslu, koji je još bebast i/ili koga drmaju hormoni, pošaljemo u srednju kožarsku i sa 14 godina ga bespovratno usmerimo u struku za koju nije rođen.

Manjkavost inherentna svakom vidu testiranja, a posebno jednokratnog testiranja, sastoji se i u tome što na rezultate na testu utiču i faktori poput treme, trenutnog manjka koncentracije, zbunjenosti i slično. Konačno, mala matura podstiče rivalitet među decom. Neko će reći da je dobro da se deca uče konkurenciji jer je i život utakmica. Možda jeste, ali ta utakmica svakako život ne čini lepšim, čak ni onome ko je u njoj uspešan. Već naprotiv. A razvijati kod dece doživljaj školskog drugara kao konkurenta, pa čak i protivnika, povlači dalekosežne štetne posledice. Mnoge kasnije ružne osobine i pojave, poput nelojalnosti, zavisti, podvajanja, podmetanja, klevetanja, korupcije i slično, deo svog osnova imaju u tom odnosu rivaliteta i nezdrave ambicioznosti izgrađenih u detinjstvu.

Dakle, malu maturu treba ukinuti. Generacije i generacije, uključujući i moju, živele su bez nje. I ništa nam nije falilo, odnosno, ako nam i jeste falilo, to malom maturom nije otklonjeno. A takođe, treba pod hitno poraditi na tome da se otklone one anomalije u obrazovnom sistemu za koje se tvrdi da su bile razlog za uvođenje male mature. Da se otklone anomalije, a ne da se kompenzuju kontraanomalijom, što mala matura sasvim izvesno jeste. Jer teška anomalija sasvim sigurno postoji tamo gde državne bezbednosne snage moraju da štite đački test od preplašenih roditelja, koji su spremni da se izlože riziku odlaska u zatvor da bi olakšali muku svom detetu i pomogli mu da bude uspešnije na ispitu koji život znači.

Redovni profesor Pravnog fakulteta i univerzitetski ombudsman Univerziteta u Beogradu

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komentari20
7ca01
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

stanko
Opasno je da po skolama daju 15.-to minutne kontrolne u zamenu za usmeno odgovaranje a znamo da nisu svi jednako talentovani za usmeno i pismeno izražavanje. Šansu da se izvuče na usmenom, nastavnici oduzimaju u srednjim školama, jer neće da se maltretiraju sa decom, da ih preslušaju, pitaju šta znaju jer neznaju to što ih pitaju. Tu glupost ukinuti. Bodovanje dobrododje zbog roditelja koji se bune, sve misle deca su im pametnija od ocenjenog testa, pa profesori beže u ovaj vid ocenjivanja.
бата
Родитељи гледају из угла свог (једног)детета,а наставници из другог угла,много деце.Наставник сам математике у средњој школи.Отприлике 1/3 ученика не учи (довољно) и има слабе оцене.Та деца и кад науче,раде спорије,треба времена да ураде задатак.Да би усмено испитали једног ученика,2-3 задатка,потребан је готово цео час.Дакле треба 6-10 часова да би се испитали они са слабим оценама.То,онда, траже ученици и за већу оцену.А тог времена због обимног градива ми немамо.
Nikola Nesic
Treba dodati u prilog besmislenosti pritiska male mature i celu školsku godinu, osmi razred koji se izgubi u pripremi za maturu. Naime, oba polugodišta su napravljena da decu pripremaju, tako da je osmi ustvari maturskli razred. Uz pominjanje manjakavosti male mature u većim sredinama, treba dodati da je zbog tog nakaradnog sistema za decu koja imaju vrlodobar uspeh i u tom ekvivalentu urade malu maturu, praktično nemoguće u npr Beogradu da upišu gimnaziju.
Ana
Odličan tekst i pogođena suština.
mile
Odličan tekst, najbolji do sada na temu male mature, i generalno maltretiranja dece od strane školskog sistema.
Jelena
Bravo. Napokon razuman i realan tekst na temu male mature. Nazalost o psihi dece niko ne razmislja kao ni o posledicama na dalje obrazovanje dece. Nazalost, kao neko ko je prosle godine imao ovo iskustvo, mogu reci da se sve zavrsavalo preko veze i da su deca sa vezom upisivana u skole bez obzira na rezultat. Time je poslata poruka svoj deci (koja nisu glupa i znaju i vide kako je ko radio tokom skolovanja i znaju rezultate prijemnog) da oni sa vezom upisuju sta pozele a ostali ...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja