utorak, 31.03.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:20

U švedskim vozovima važi i karta u čipu u šaci

Gradsko veće Stokholma je 2017. usvojilo strategiju daljeg razvoja koncepta pametnog grada kako bi, koristeći nove tehnologije, poboljšali život stanovnika i turista i stvorili dobro poslovno okruženje
Autor: Jelena Kavajanedelja, 12.01.2020. u 18:50
Тестирање производа у иновационој лабораторији Епицентар (Фото: Ј. Каваја)

Od našeg specijalnog izveštača
Stokholm – Žurke za čipovanje na kojima se zaljubljenicima u nove tehnologije ubrizgavao sićušni imlantat da bi prvi iskusili kako će izgledati digitalna budućnost postale su popularne u više zapadnih zemalja pre nekoliko godina. Švedska je bila neobična po tome što je ovu novotariju prihvatila državna železnica. Naime, kada im se nekoliko putnika obratilo sa zahtevom da im mesečnu kartu povežu sa čipom, kompanija je brzo razvila potrebnu tehnologiju. Već duže od dve godine kondukteri u vozovima digitalnim čitačima skeniraju ne samo papirne karte, kojih je inače sve manje, nego i one u mobilnom telefonu ili u čipu smeštenom između palca i kažiprsta.

Kada su grupu novinara s Balkana švedski domaćini nedavno vodili u obilazak inovacione laboratorije Epicentar, nagovestili su da tu ima zaposlenih koji vrata otvaraju mašući rukom. Džek Meler Klason, preduzetnik i savetnik za startap kompanije, potvrđuje da je to tačno, ali napominje da čip nije vlasništvo kompanije, već pojedinca koji ima punu kontrolu nad svim funkcijama. Uglavnom ga koriste za pristup kancelariji, kao kartu za prevoz ili za plaćanje umesto kartice.

Inicijativa da železnica prihvati čipovane putnike potekla je upravo iz ove moderne staklene višespratnice u centru švedske prestonice od zaposlenih koji svakodnevno na posao dolaze vozom iz drugih gradova. Ovo mesto nije tipičan startap inkubator, već prostor na kom jedni pored drugih na digitalnim inovacijama rade male i velike kompanije. Prolazimo pored kancelarija švedskog lanca Ejč end Em” i američkih tehnoloških džinova „Gugla” i „Majkrosofta”. U unutrašnjem dvorištu koji izgleda kao ogromna staklena bašta švedska kompanija „Hobeks”, proizvođač dronova i električnih trotineta, testira nov proizvod.

Meler Klason kaže da se najviše ponose školom u kojoj za 12 nedelja obuče 30 ljudi za traženi profil java-skript programera. Otvoreni su za migrante i ostale marginalizovane grupe, tako da istovremeno rešavaju dva velika društvena problema: goruću potrebu za IT stručnjacima i izolovanost ljudi na marginama. Potrebno je da kandidati u procesu selekcije pokažu neke osnovne predispozicije u domenu logičkog razmišljanja i za tri meseca ih čeka siguran posao.

Prihvatanje čipova bio je samo jedan u nizu koraka ka modernizaciji švedske železnice kojim se prilagodila zahtevima putnika, što je posebno važno danas kada se bori da kao manji zagađivač preotme putnike od avio-prevoznika. Sledeći korak je bio razvoj aplikacije da olakša ukrcavanje putnika tako što su preko telefona dobijali instrukcije gde da stanu na peronu, jer taj proces najčešće uzrokuje kašnjenje. Trenutno se na neobičnom štandu ove kompanije u obliku kocke razvijaju edukativni sadržaji kako bi putnici što kvalitetnije potrošili vreme tokom dugih vožnji. Od Malmea do prestonice ona, na primer, traje više od pet sati.

Zemlja čiji su inovatori doneli svetu dinamit, kuglične ležajeve i gama nož svake godine je među prve tri u svetu po inovacijama, a 2018. je četvrti put uzastopno proglašena za najinovativniju članicu EU. Na globalnom indeksu inovacija je ove godine druga, iz Švajcarske. Ulaganja u istraživanja i razvoj, izražena kao procenat BDP, viša su za 40 odsto od proseka razvijenih zemalja OECD i iznose 3,3 odsto BDP. Švedska takođe ima najviši procenat istraživača u odnosu na broj zaposlenih (1,25 odsto).

Neizvesnost zbog uspona desnice na poslednjim opštim izborima i strah šta bi moglo da se desi ako dođe do promene vlasti oseća se u mnogim segmentima društva. Međutim, tu vrstu strepnje nema Klas Johanson, vođa projekta „Smart siti Stokholm”, koji je postavio cilj da prestonica ove skandinavske kraljevine bude najpametniji grad na svetu za 10 godina. On kaže da za taj program ne brine, jer oko njega postoji saglasnost svih političkih aktera. Gradsko veće je 2017. usvojilo strategiju daljeg razvoja koncepta pametnog grada kroz digitalizaciju, kako bi koristeći nove tehnologije poboljšali život svojih stanovnika i turista i stvorili dobre uslove za poslovanje. Sprovodi se u saradnji univerziteta, kompanija, opštinskih vlasti i građana. Ideja je da jednog dana svi semafori budu povezani u sistemu sa kamerama kako bi se aktivirali shodno potrebama u realnom vremenu. Veliki deo inovacija usmeren je u pravcu održivog razvoja koji vodi računa o zaštiti životne sredine. Na nekim mestima se već sada testira ulična rasveta sa senzorima koja se pojačava samo kada ima prolaznika, a do tada radi prigušeno i štedi struju.

Sistem pametnih digitalnih brava već testiraju gerontološke sestre koje često gube mnogo dragocenog vremena na preuzimanje ključeva. Dalje će se primenjivati u gradskim službama kako bi se putem daljinske kontrole osiguralo da prava osoba dobije pristup pravom mestu u pravo vreme. Takođe se prave aplikacije koje će građanima obezbediti informaciju o kvalitetu vazduha, alergenima, vremenskoj prognozi.

„Uzdamo se u tehnologiju da nam pomogne da rešimo neke od najvećih izazova kao što su urbanizacija i starenje stanovništva. Takođe imamo u vidu da današnji dvogodišnjaci odrastaju uz internet. Moramo i školstvo da prilagodimo školstvo tim trendovima”, zaključuje Johanson.


Komentari12
0e7de
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dragan Sweden
Ludosti nema kraja jos malo pa ce da uvedu da budes cipovan, jer neces moci da spavas sa vencanom zenom.Drzava koja pocne da se bavi ovakvim stvarima nema buducnost u mesto da poboljsaju zdrastvo, oni se bave glupostima cipovanje i sve ono sto je protiv ljudskog dostojanstva i slobode.
Radmila Mišić
Po "Otkrovenju Jovanovom" kada Zver svima udari pečat na čelo,nastupa kraj sveta. Zapanjujuće je da ljudi DOBROVOLJNO traže da budu ćipovani kao rasne tzv. "umatičene" krave i koze. Neko će da uzme dobre pare za čipovanje dvonožaca a onda će posle 10-15 godina da se utvrdi da su čipovi od kancerogenog materijala ili da izazivaju sistemske autoimune bolesti. A onda će da farmaceutska industrija da istrči na teren...
nikola andric
U Holandiji se istom karticom (nalik na creditnu) odavno moze putovati i vozom i autobusima. ''Salteri'' su za strance.
ВлаДо
Треба препознати стратегију.Прво испирање мозга онда чиповање и на крају утеравање у торове.Слично као у савременом сточарству.То је коначни циљ глобализације.Интересантно,неки хоће добровољно.
Ljupco Andreev
Ili po onome, nije stvar da nekog nateras da ti bude rob, treba da zeli da ti bude rob.
Preporučujem 7
dipl. agronom
Eto nama, zamene za Bus-plus sistem,nakon isteka ugovora, u ovoj godini...?!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja