sreda, 27.05.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:23
INTERVJU: ZORANA MIHAJLOVIĆ, potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Nemam veze s optužbama zbog kojih je uhapšen Jevtić

„Od nadležnih pravosudnih organa očekujem da urade sve što je u skladu sa zakonom, a ja sam im dostupna u svakom trenutku”
Autor: Marijana Avakumovićponedeljak, 13.01.2020. u 22:55
(Фото Министарство гра­ђе­ви­нар­ства, са­о­бра­ћа­ја и ин­фра­струк­ту­ре)

„Ni na koji način nisam učestvovala i nemam nikakve veze s optužbama zbog kojih je uhapšen v. d. generalnog direktora 'Infrastrukture železnice Srbije' Miroljub Jevtić. Razočarana sam ponašanjem direktora Jevtića i svime što mu se stavlja na teret. Pozdravljam rad državnih organa u rasvetljavanju svih činjenica vezanih za ovaj slučaj. Po tome se vidi da Srbija danas nije više ista zemlja kao što je bila. Od nadležnih pravosudnih organa očekujem da urade sve što je u skladu sa zakonom, a ja sam im dostupna u svakom trenutku.”

Ovako je Zorana Mihajlović, potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, juče za naš list prokomentarisala hapšenje direktora JP „Infrastrukture železnice Srbije” Miroljuba Jevtića.

Podsetimo, Jevtić je uhapšen u subotu zajedno s još tri osobe, zbog sumnje da je primio mito od 10.000 evra.

U intervjuu za „Politiku” ministarka Mihajlović priča o prioritetima za ovu godinu i naglašava da je investicioni program „Srbija 2025” predvideo da od ukupno 14 milijardi evra čak oko devet milijardi evra bude uloženo u transportnu infrastrukturu. Ona poziva „sve naše građevinske firme i sve preduzetnike da se dobro pripreme za sledećih nekoliko godina jer će biti toliko posla da će nam sigurno biti potrebno još radnika i firmi”.

Konkretno, u koje projekte će biti uložen navedeni novac?

Najveći deo novca odnosi se putnu infrastrukturu, oko pet milijardi evra. To uključuje nastavak gradnje auto-puteva Preljina–Požega, Sremska Rača – Kuzmin kao dela auto-puta ka Sarajevu, Pojate–Preljina (Moravski koridor), auto-puta i brze saobraćajnice Ruma–Šabac–Loznica. Tu je i početak gradnje auto-puta Niš–Merdare–Priština, Beograd–Zrenjanin, planirano je i povezivanje centralne s istočnom Srbijom preko Šumadijskog koridora, povezivanje Valjeva s auto-putem „Miloš Veliki”, kao i izgradnja više brzih saobraćajnica, uključujući Sombor–Kikinda–Vrbas i Požarevac – Veliko Gradište – Golubac. Naravno, predvođena je i obnova 5.000 km lokalnih i regionalnih puteva širom Srbije. U železnicu će biti uloženo više od 3,5 milijardi evra, a u vodni saobraćaj oko 274 miliona evra, što uključuje izgradnju nove luke u Beogradu i proširivanje kapaciteta luka u Novom Sadu, Sremskoj Mitrovici, Bogojevu i Prahovu. Ulagaćemo i u vazdušni saobraćaj, gde je u fokusu razvoj Aerodroma „Morava” kod Kraljeva na kojem ćemo graditi novu pistu. Od ovog aerodroma očekujemo i da bude centar za razvoj kargo saobraćaja čemu će doprineti i gradnja Moravskog koridora.

To možda i najbolje govori kako ova Vlada Srbije i predsednik Srbije Aleksandar Vučić vide i kako razumeju šta je najvažnije za budućnost naših građana. Gde imamo dobru infrastrukturu, dobre puteve, nove pruge, tamo gde se lako stiže do bilo kog drugog grada u Srbiji ili u regionu, tu mladi ljudi imaju bolje uslove za život i manje razloga da razmišljaju o odlasku iz Srbije.

Šta su vaši prioriteti za ovu godinu?

Nastavljamo gradnju Moravskog koridora. Zatim auto-puteve od Čačka do Preljine, od Sremske Rače do Kuzmina, od Rume do Šapca i Loznice. Počećemo izgradnju „auto-puta mira” od Niša do Pločnika. Povezaćemo Valjevo s auto-putem „Miloš Veliki”. Gradićemo Fruškogorski koridor od Novog Sada do Rume, zatim auto-put Beograd–Zrenjanin, kao i vezu između Novog Sada i Zrenjanina.

Ali, ipak najveće rezultate očekujem u železnici. Pre svega na obnovi regionalnih pruga kako bismo ostvarili jedan od velikih ciljeva – da mrežom pruga probamo da utičemo da tokove unutrašnje migracije iz manjih mesta u veće. Da građani iz svojih mesta mogu brzo, jeftino i sigurno vozom da odu na posao u veliki grad i da se isto tako vrate kući.

Na koje pruge mislite, kada ovo govorite?

Prioritet je završetak modernizacije železničkog Koridora 10 od Beograda do Niša i to za brzine do 200 kilometara na sat, kao i dalje do Dimitrovgrada i do Preševa. S ovakvom prugom Srbija bi postala glavna transportna ruta za železnički saobraćaj između centralne Evrope i grčkih luka Pirej, ali i Solun.

Tu je i obnova nerekonstruisanih deonica barske pruge od Valjeva do granice s Crnom Gorom, dužine oko 210 kilometara, koju ćemo raditi zajedno s „Ruskim železnicama”. Naravno, nastavljamo gradnju brze pruge od Beograda do Budimpešte, kao dela kineskog globalnog projekta „Pojas i put”, gde treba da počnemo radove i na deonici od Novog Sada do Subotice. Ove godine počinjemo i izgradnju novog dispečerskog centra na železnici, gde će se iz jednog mesta na najmoderniji način upravljati čitavom železnicom u Srbiji. Počinjemo i izgradnju intermodalnog terminala u Batajnici, kojim bi se povezali različiti vidovi transporta. Pored toga, prioritet je i realizacija projekta izgradnje metroa kojim bi se dugoročno unapredio saobraćaj u Beogradu.

Građevinska industrija dala je u 2019. najsnažniji rast BDP-a od 34,7 odsto. Stanogradnja je učestvovala sa 18 odsto. Ima li prostora za dalji rast?

Ako govorimo o stanogradnji, tokom marta u Vranju će se u svoje stanove useliti prvi pripadnici Vojske i policije, u okviru našeg projekta gradnje više od 8.000 stanova širom Srbije za koje smo izdvojili 274 miliona evra. U novom investicionom planu, koji su predstavili predsednik Aleksandar Vučić i premijerka Ana Brnabić, predviđeno je još 500 miliona evra za stanove za mlade bračne parove, jer je borba za mlade i njihovu budućnost u Srbiji najvažnija.

S druge strane, rezultati u građevinarstvu u 2019. nastavak su višegodišnjeg trenda koji je pokrenut reformama u građevinarstvu i efikasnijom realizacijom infrastrukturnih projekata. Zato je Srbija danas deveta na svetu po izdavanju elektronskih građevinskih dozvola. Vrednost izvedenih radova u građevinarstvu povećana je od 2014. do 2018. za oko 130 milijardi dinara, sa 202 milijarde na 332 milijarde dinara. Učešće građevinarstva u BDP-u povećano je u tom periodu s 3,2 odsto na 4,5 odsto, a u 2019. premašiće pet odsto. Samo u trećem kvartalu 2019. imali smo rast vrednosti izvedenih građevinskih radova od 40 odsto, što je najveći zabeležen rast, a imaćemo još veći rast u poslednjem kvartalu. U oktobru smo ponovo oborili rekord po broju izdatih građevinskih dozvola u jednom mesecu, čak 2.433. A u čitavoj 2019. ukupno je izdato više od 21.000 građevinskih dozvola.

Trend rasta građevinarstva očekujemo da se nastavi i u 2020. i u narednim godinama jer će od ukupno 14 milijardi evra iz novog investicionog ciklusa više od dve trećine biti uloženo u puteve, železnicu, vodni saobraćaj, aerodrome, u infrastrukturu.

Zašto je donet leks specijalis za infrastrukturu i kako odgovarate na kritike da ovaj zakon nije bio neophodan?

To mogu da govore samo oni koji nikada nisu radili na infrastrukturnim projektima, ali i oni koji bi, verujem, na jedan drugačiji način upravljali velikim novcem koji ulažemo u infrastrukturu. Jedini razlog za donošenje ovog zakona je brzina i sprečavanje nepotrebnog gubljenja vremena. Na osnovu dosadašnjeg iskustva zaključili smo da veliki deo vremena gubimo na rešavanje imovinsko-pravnih odnosa pre izdavanja potrebnih dozvola za puteve, pruge i slično. I to je bio jedan od glavnih razloga za kašnjenja, a nemamo vremena za bacanje. Ministarstvo u svojim planovima za 2020. i naredne dve godine ima projekte vredne oko pet milijardi evra, od novih auto-puteva, pruga, brzih saobraćajnica, rehabilitacije 5.000 kilometara regionalnih i lokalnih puteva. Sve su to projekti linijske infrastrukture koji se grade u dužinama od nekoliko desetina i stotina kilometara i na nekoliko hiljada katastarskih parcela. I ovaj zakon je neophodan samo kako bismo ubrzali stvari, od procesa pribavljanja zemljišta, do izdavanja neophodnih dozvola i ubrzanja javnih nabavki neophodnih za realizaciju ovih projekata od značaja za Srbiju. Nema drugog razloga.

Da li ste zadovoljni onim što ste uradili u 2019?

Kada vidim da smo samo ove godine završili i pustili u saobraćaj 130 kilometra auto-puta, što niko pre nas nije mogao ni da zamisli, a kamoli uradi, ne mogu da budem nezadovoljna.

Kada vidim da smo u jednom mandatu izgradili ukupno 350 kilometara novih auto-puteva, da smo završili Koridor 10, pustili u saobraćaj auto-put „Miloš Veliki” od Beograda do Čačka dug 120 kilometara, da ne govorim o obnovljenim prugama, lukama... A onda slušam Boška Obradovića, Vuka Jeremića, Dragana Đilasa i Vojislava Šešelja kako su protiv gradnje Moravskog koridora od Čačka do Kruševca i koji ne bi da građani Toplice imaju auto-put do Niša i onda sam takođe srećna jer građani konačno mogu nepogrešivo da vide ko se za šta zalaže, kome je stalo, a kome nije. Nema velike mudrosti, sad svi vide ko brine o potrebama građana, a koga je za to baš briga.

Mislim da je najveći uspeh koji sam postigla to što sam potpuno promenila percepciju o infrastrukturi. Jer nije bilo tako davno kada je infrastruktura, u vreme mojih prethodnika Velimira Ilića i Milutina Mrkonjića, služila za podsmeh, za sprdnju. Jedino što se moglo čuti o tome bilo je ili Ilićevo „kraduckanje” ili Mrkonjićevi „svoč” satovi, muljanja za dozvolama, anđeli i pevačice. Danas, u infrastrukturi, kao ni u jednoj drugoj oblasti, imamo najveće svetske igrače. U Srbiji infrastruktura je liga šampiona. Zato je reč godine u Srbiji „auto-put» i to smatram svojim velikim uspehom.

Da li je završena analiza izgradnje Koridora 10? Koliko je koštao i ko je odgovoran za propuste kojih je bilo?

Od toga neću da odustanem. Analiza je u izradi, ali nije završena jer još nisu završeni svi radovi na Koridoru 10. Reč je o radovima koji ne utiču na bezbedan saobraćaj, ali koji moraju da se završe kako bi se dodatno obezbedile i osigurale sve pozicije, kako u Grdeličkoj klisuri, tako i na delu auto-puta na izlasku iz Sićevačke klisure. I ti radovi će trajati čitave ove godine.

Ali ono što u ovom trenutku znamo jeste da je na izgradnju Istočnog kraka Koridora 10 od Niša do Dimitrovgrada do sada potrošeno 485 miliona evra, a na izgradnju Južnog kraka Koridora 10 od Niša do Preševa 630 miliona evra. Obećala sam da ću proveriti svaki dinar i to ću i da uradim, ne brinite.

DRI je ustanovila da vodovodna preduzeća u Srbiji prosečno godišnje gube više od 10 milijardi dinara prihoda jer trećina proizvedene pijaće vode nestane na putu od proizvođača do korisnika. Zašto ništa nije učinjeno da to bude sprečeno?

Ministarstvo je nadležno za donošenje zakona i podzakonskih akata, ali je njihovo sprovođenje i sve drugo u nadležnosti lokalnih samouprava. Takođe, kontrolišu ih lokalne inspekcije, dok su naše mogućnosti za delovanje ograničene. I dokle god je tako biće problema, i zbog toga se zalažem da Ministarstvo dobije veće nadležnosti u toj oblasti.

Kad govorimo o ocenama DRI, iako ovo nije pitanje koje se tiče samo ministarstva koje vodim, mi smo prihvatili mere i preporuke iz izveštaja DRI u cilju unapređenja usluge vodosnabdevanja i u toku je obrazovanje međuresorne radne grupe. Ova grupa će uraditi pravilnik koji će omogućiti da se ubuduće dobijaju precizniji podaci o gubicima vode.

Međutim, ne gubimo mi vodu samo zbog loših propisa, već zato što se godinama nije ulagalo u lokalnu komunalnu infrastrukturu. Upravo zbog toga mi već nekoliko godina radimo na ovome kroz program s nemačkom razvojnom bankom KfV. Do sada je oko 100 miliona evra investirano u 18 gradova u Srbiji samo u vodosnabdevanje. Kao rezultat imamo smanjenje potrošnje vode i do 30 odsto u pojedinim opštinama. Ovo je važno i zbog boljeg upravljanja prirodnim resursima, ali i zbog efikasnijeg poslovanja i održivosti naših komunalnih preduzeća.

Zašto je Vlada Srbije 1,7 milijardi dinara prebacila s RFZO-a na „Puteve Srbije”?

Nije neuobičajeno da kad jedna institucija ne potroši novac koji joj je budžetom bio namenjen, u ovom slučaju RFZO, on bude preusmeren na sledeći prioritet. Vlada Srbije odobrila je ta sredstva za izmirenje obaveza koje JP „Putevi Srbije” ima prema putarskim preduzećima za rehabilitacije puteva u 2019. Jer mi danas ne dugujemo novac našim firmama, nije ovo vreme bivših ministara, da im opet ne pominjem imena, kada su naše kompanije uništavane dugovima od strane države. Od toga još ne možemo da se oporavimo.


Komentari17
1e7e9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Aлексанџдар
Изјављује министарка да нема везе са оптужницом, па онда је у реду да Мирољуб оптужи неког другог за мито и корупцију. Има корупције свуда, па је без разлога оптуживати министарку? Изјава министарке преведена значи: "Ћути, нисам ја".
Sara
Znam da je propast nase privrede, bankarstva, odbrane itd. krenula od zuth, kako ih vecina zove, sigurno su ovi nastavili poso posto nema poboljsanja standarda. Svi oni lazu i muljaju, a narod trpi li trpi. Junacki idemo ka istrebljenju.
Milan Pantic
Hajde negativci ona bar moze da pokaze sta je uradila i nije uradila! A sta ste vi uradili za drzavu, pokupite papir ispred svoje kuce i pocnite da bar postujete svoje komsije, ministre i predsednike a izbori su vam sansa za promene. Dosta bre kukanja!
pera
Problem je sto na izborima NEMAS za koga glasati. Kod nas se svako glasanje svodi na to da se trenutni vodja smeni, a NIKADA se ne glasa za nekoga ko se pokazao bolji i posteniji u predhodnom periodu.
Preporučujem 6
ниола ј.
Значи ја сад неког оптужим, а он мора дати оставку.Има ваљада у овој земљи судова. Прво докази, па суд, па затвор ако је неко крив. Врамена ИБ и Голо отока, где су људи слат на основу изјаве сведока, коме се свидела жена оптуженог.Полако.
енглескиња
Чек, није ово прво што је овај урадио, кажу да су сви знали да је корумпиран и крши законе најмање десет година. А неко га подржава и брани од закона све време. И гђа. Министарка га је подржавала, био је њен саветник, и подржала га је на садашњем месту. Значи, не би ни мало требало да је изненађена, јер добро зна све, одавно. Тако да његова изјава о томе коме је давао већину новца звучи поприлично веродостојно.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja