sreda, 30.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 14.01.2020. u 10:46 Gordana Krajačić

Lepota sibirskog orkestra

Novogodišnji koncert Gubernatorskog simfonijskog orkestra – Stara ruska i srpska Nova godina
Алексеј Тихомиров са иркутском филхармонијом (Фото: Мадленијанум)

Bila je potpuno u pravu Isidora Sekulić kada je u svojim „Esejima” konstatovala da su „kod darovitih Rusa izuzetno jake moći interpretativne... Rus glumi li, igra li, peva, svira, diriguje, recituje, oslobađa se neko vreme od svoje lične supstance. On alhemički tajanstveno luta iz oblika u oblik, iz smisla u smisao. On izgubi ličnost. On bitiše neko vreme bez funkcije vremena i uzročnosti”.

Muzičari iz Irkutska na čelu sa maestrom izvanredne senzibilnosti Ilmarom Lapinšom otvorili su ovogodišnju sezonu u Madlenijanumu. Iz programa nismo saznali ko je režirao i odredio redosled i sadržaj numera na ovom koncertu koji me je podsetio na početne scene iz izuzetnog filma Nikite Mihalkova „Sibirski berberin” u kojima se jasno vidi razlika u kulturi između ruskog vojnika i američkog narednika. Rusi su bajkovito ušli u Novu godinu uz muziku „Valcera cveća” iz baleta „Krcko Oraščić”, sa blistavim intarzijama harfe i raskošnim dinamičkim valerima, zanosno pevajući o slobodi iz Borodinovog „Kveza Igora” (ariju „O, dajte, dajte mi slobodu”), pobuđujući nas da se prisetimo razmišljanja Branka Miljkovića – („da li će sloboda umeti da peva kao što su sužnji pevali o njoj?”) i da se zadivimo kolika je ljubav Rusa za Rusiju u kojoj Ivan Susanjin žrtvuje sopstveni život za domovinu.

Gubernatorski simfonijski orkestar ispevao je instrumentima „Tamo daleko” kao da su i sami prešli albansku golgotu, sjajno su osetili polimetričke damare sa Ohrida u „Grlici” Stevana Hristića, a početak „Marša na Drinu” Stanislava Biničkog doživeli su ne kao svečani i pobednički, nego kao svojevrsnu hodajuću tužbalicu svim žrtvama

I posle ovih uzvišenih stranica Ivan Tomašev peva o našoj „čađavoj mehani” i o tome kako „u ranu zoru ide kući sav nakresan”, a Jadranka Jovanović svoj blok nastupa zaključuje sa mangupima iz Niške banje! Zar nije naš (odlični) bas Ivan Tomašev mogao da otpeva Mokranjčevu baladu „Lem Edim” (ili ariju Gremina iz „Evgenija Onjegina” Čajkovskog), a scenična i šarmantna Jadranka Jovanović sa širokim repertoarom predivnih solo pesama otpeva neku od Biničkog i Hristića (koje inače voli i maestro Lapinš) čime bi pokazali da „i mi konja za trku imamo” – doduše, to bi i tada bio samo mali „poni”, prema zadivljujućoj lepoti i skladu ruskih „lipicanera”!

Gubernatorski simfonijski orkestar ispevao je i izosećao instrumentima „Tamo daleko” kao da su i sami prešli albansku golgotu, sjajno su osetili polimetričke damare sa Ohrida u „Grlici” Stevana Hristića, a početak „Marša na Drinu” Stanislava Biničkog doživeli su ne kao svečani i pobednički, nego kao svojevrsnu hodajuću tužbalicu svim žrtvama koje su pale na Ceru, na Kolubari, na Drini, na tolikim našim bojištima i stradalištima. Njihov potpuno jedinstveni bas Aleksej Tihomirov dosegnuo je najsuptilniji pianissimo u početnim i završnim taktovima ruske narodne pesme „Ej uhnjem”; Jadranka je u jednom trenutku u zanosu igre pala, ali je odmah ustala i nastavila pesmu i ples koracima gazele, a divni sibirski orkestar zagrejao je i digao na noge i našu publiku svirajući marš naslovnog junaka iz filma „Pastir Kostja” koji veselo poručuje:

„Zapevaj pesmu kad muči te tuga... jer taj ko s pesmom kroz život korača – taj ne zna nikad za bol i teški jad!”

Komentari4
94c40
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

проф. Милићевић
Молим гђу Крајачић да мало истражи опус композитора Бинничког, прво да га упозна, па тек онда да даје савете. Композицију ЧЕМПРЕС ВИТИ коју је ЈАДРАНКА ЈОВАНОВИЋ ОТПЕВАЛА на поменутом концерту у Мадленијануму, компоновао је управо СТАНИСЛАВ БИНИЧКИ. А стихове за предивну циганску песму ЧЕРГО МОЈА ЧЕРГИЦЕ писао је МИЛОРАД ПОПОВИЋ ШАПЧАНИН, нпр.
Миодраг Стојковић
Хвала Г. Бојане на информацији, Сибирци су бесплатно одржали концерте у Земуну, а пензионери су за бесплатно радије .
Миодраг Стојковић
Зашто концерт није био у "Сава центру", да прими више публике,?!
Bojan Simfoničar
U "Sava Centru" su večeras ansambli muzičke produkcije RTS i drže svoj tradicionalni "Novogodišnji koncert".

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja