utorak, 25.02.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:48
ASTRONOMIJA

Sudnji dan za dve i po milijarde godina

Magelanovi oblaci trebalo bi da se u pravom smislu sudare s našom galaksijom
Autor: A. T.petak, 17.01.2020. u 20:00
Судар Млечног пута и галаксије Андромеда (Фотографије Пиксабеј)

Astronomi su predvideli da će se u dalekoj budućnosti Mlečni put sudariti sa velikom spiralnom galaksijom Andromeda. To bi trebalo da se dogodi za četiri milijarde godina. Za sada su počele da nam se približavaju dve galaksije – Veliki i Mali Magelanov oblak, koje kruže oko Mlečnog puta, pa se može očekivati da dođe do sudara.

Naša galaksija – Mlečni put, počela je da se sudara sa dvema patuljastim galaksijama Velikim i Malim Magelanovim oblakom. Informaciju je objavio astronomski časopis „Zemaljsko nebo”.

To približavanje prvi je signal da predstoji sudar Mlečnog puta sa Velikim i Malim Magelanovim oblakom, a kao posledica tog sudara već se rađaju nove zvezde.

Astronomi već od šezdesetih godina prošlog veka posmatraju dugačak trag gasa koji potiče iz Magelanovih oblaka, koji nazivaju Magelanovim potokom. Taj trag gasa proteže se kroz galaktički južni pol Mlečnog puta, piše ovaj časopis

Magelanovi oblaci trebalo bi da se u pravom smislu sudare s našom galaksijom za nekoliko milijardi godina, ali prema najnovijim podacima, koje su 8. novembra astronomi predstavili na skupu Američkog astronomskog društva u Honoluluu, čini se da su se već sada pojavili prvi znaci sudara.

Mlečni put

Naime, prilikom spajanja galaksija obično se stvaraju nove zvezde, a astronomi su nedavno na periferiji naše galaksije, u blizini Magelanovog potoka, uočili novi zvezdani skup. Na tom predelu inače se nalaze najstarije zvezde naše galaksije, a stručnjaci su otkrili kako su zvezde ovoga skupa sastavljene od materijala iz Magelanovog oblaka.

Tako su naučnici tek nedavno shvatili kolika je pretnja našoj galaksiji Veliki Magelanov oblak, prenosi Tanjug.

Prema istraživanju koje je u februaru 2019. objavljeno u časopisu britanskog Kraljevskog astronomskog društva „Mesečna zapažanja”, Veliki Magelanov oblak zasigurno će se sudariti s našom galaksijom i to mnogo pre nego što se mislilo.

Do tog otkrića naučnici su došli kada su izradili kompjuterske simulacije kretanja Magelanovog oblaka, pri čemu su ustanovili da će se, umesto da na sigurnoj udaljenosti kruži oko našeg Mlečnog puta, Veliki Magelanov oblak nakon nekog vremena sudariti s njom.

Naučnici procenjuju da je Magelanov oblak trenutno od nas udaljen oko 163.000 svetlosnih godina i da se udaljava brzinom od 400 kilometara u sekundi. Međutim, simulacije astrofizičara sa Univerziteta „Darem” pokazuju da će Veliki Magelanov oblak u jednom trenutku usporiti, okrenuti se prema nama i sudariti se s našom galaksijom. Sudar bi trebalo da se dogodi za oko dve i po milijarde godina.

U slučaju da čovečanstvo preživi toliko dugo, čeka ga pravi spektakl. Postoji mogućnost da će se prilikom sudara aktivirati crna rupa u sredini naše galaksije i početi da guta sve što se nalazi oko nje, uvećavajući se deset puta.

„Dok se bude hranila okolnim gasom, crna rupa će izbacivati velike mlazeve radijacije”, rekao je voditelj istraživanja, astronom Marijus Kautun.

„Mada ti mlazevi neće uticati na nas, postoji mala mogućnost (1 do 3 odsto) da će prilikom sudara dve galaksije naš Sunčev sistem biti izbačen u međuzvezdani prostor”, dodao je Kauton.

Naučnici sumnjaju da će prilikom stapanja Mlečnog puta i Andromede doći i do međusobnog sudara zvezda ili planeta. Nadolazeća galaksija s više od 250 milijardi sunaca ipak će napraviti nered unutar našeg Mlečnog puta, smatra astrofizičar Karlos Frenk sa Univerziteta „Darem”.

Sve će se poremetiti unutar naše galaksije, a Sunčev sistem bi mogao da bude izbačen u spoljni svemir. U slučaju da se to dogodi, sumnjam da će naši potomci, ako ih tada uopšte bude bilo, moći da prežive”, objasnio je Karlos Frenk.

2b138

Рђосав
- никаквог "судњег дана" неће бити - судараiу се врло дифузне структуре, као кад се сударе праменови магле и сiедине у iедан већи облак. Процене су да директних судара звезда-на-звезду практично неће ни бити, него ће се "све то" на краiу завртети око новог, заiедничког центра масе. Дакле, промениће се путање звезда, а резултуiућа структура ће вероватно бити нова спирална галаксиiа од неких 350 милиiарди звезда. Катастрофичари ће опет извисити...
Dr Slobodan Devic
Koliko smo mali i nistavni. Ako ja jos uvek znam da racunam na abakus, ono sto danas vidinmo od tog Magelanovog oblaka se deslilo pre nekih 165 iljada godina. A sta se desilo u medjuvremenu???? Pa mozda nas je vec bio udario ...
MH 527-8399
Unistenje za dve ipo miliarde god. dugo za cekanje, to treba majka priroda da unisti ovaj gubavi svet sto pre.
vox ex populi
Da se kladimo?
Миодраг Стојковић
До тада ћемо збрисати , куд који мили моји!!!