petak, 30.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 22.01.2020. u 22:10 Jelica Antelj

Na onlajn kupovine trošimo manje od kupaca u Albaniji

Prosečan internet korisnik prošle godine potrošio 80 dolara, deset puta manje nego neko u Austriji ili 15 puta manje u odnosu na kupca u Velikoj Britaniji
(Фото Пиксабеј)

Elektronska trgovina u Srbiji i dalje nije na zadovoljavajućem nivou. Iako su ostvarivane jako visoke godišnje stope rasta prometa, u poslednjih nekoliko godina, zbog niske osnovice ipak zaostajemo za razvijenim zemljama. Naši internet korisnici najmanje kupuju onlajn u odnosu na zemlje u okruženju, a posebno u poređenju sa razvijenim zemljama. Poslednjih nekoliko godina je u ovoj oblasti pokrenuto dosta inicijativa i može se očekivati ubrzani razvoj, kaže za „Politiku” dr Dragan Stojković, direktor Naučnoistraživačkog centra Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

On podseća da se u svetu na onlajn kupovine troši neuporedivo više novca nego u Srbiji. Prema podacima „Statiste”, prosečan internet korisnik je u 2019. u Srbiji trošio oko 80 dolara,  što je za 20 odsto manje nego u Albaniji, a deset puta manje nego u Austriji. Takođe zaostajemo i za drugim zemljama regiona, a za najrazvijenijom Velikom Britanijom čak 15 puta.

– Iako ovi podaci zvuče pesimistično, ja sam optimista po razvoju elektronske trgovine u Srbiji. Postoji dosta inicijativa koje pospešuju razvoj elektronske trgovine u Srbiji i sve ih je više. Međutim, glavno je što je među privrednicima interesovanje za elektronsku trgovinu sve veće što pokazuje veliki broj skupova posvećenih elektronskoj trgovini koji su više nego dobro posećeni. Ukoliko im se pomogne u realizaciji ideja, elektronska ponuda će značajno ojačati. Uz paralelni rad sa kupcima i rešavanje problema nepoverenja prema elektronskoj trgovini, možemo očekivati da pristignemo i prestignemo susede u relativno kratkom roku – objašnjava Stojković.

Iako uz elektronsku trgovinu kupci štede vreme i imaju veći komfor prilikom kupovine, ali i bolji izbor proizvoda i usluga, mnogi se još nisu osmelili da trguju na ovaj način.

Prema podacima zvanične statistike, u Srbiji je prošle godine bilo 4,08 miliona internet korisnika, a 1,8 njih nešto je kupilo preko interneta u poslednjih godinu dana. Učešće kupaca u broju korisnika je oko 45 odsto, po čemu zaostajemo za zemljama EU.

Kao najveće prepreke bržem razvoju e-trgovine, naš sagovornik navodi nepoverenje na strani tražnje i nedovoljno razvijenu ponudu u elektronskoj trgovini, to jest nedovoljno ozbiljnih kompanija koje prodaju svoju robu preko interneta. Uzroci nepoverenja su, s druge strane, skriveni u socioekonomskim, demografskim i navikama ovdašnjih potrošača. Potencijal ove vrste trgovine ograničava i nedostatak ili slabo razvijeni servisi poput kurirskih službi ili elektronskog plaćanja.

– Zvanični registar firmi koje prodaju robu i usluge preko interneta ne postoji. Nezahvalno je davati takve podatke, ali prema tvrdnjama pojedinih stručnjaka, broj aktivnih privrednih subjekata u B2C (biznis to kastamer) elektronskoj trgovini za sada ne prelazi 2.000 firmi – objašnjava naš sagovornik. Kao način da se ubrza dalji razvoj i nepoverenje kupaca, Stojković navodi između ostalog i ulogu medija. Mediji bi kroz različite kampanje trebalo da razbijaju negativne mitove o elektronskoj trgovini. Trebalo bi, prema mišljenju našeg sagovornika, reći prosečnom potrošaču da je elektronska trgovina bezbedna, uz racionalno ponašanje.

– Ako kupuju na sajtovima legalnih trgovaca u Srbiji neće im stići cigla umesto laptopa. Posebno treba raditi na razbijanju straha od elektronske trgovine kod starije populacije koja može da ima najviše koristi od kupovine putem interneta. Trebalo bi pomagati i firmama koje posluju, ali i onima koji tek nameravaju da se upuste u internet trgovinu – kaže dr Dragan Stojković.

Komentari33
be903
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Заврам
Србин воли да опипа...
Beogradjanin Schwabenländle
Још као млад момак сам схватио да је велико уживање куповати гардеробу у Италији, срећом живели смо близу Трста, а ја сам могао да на прво путовање одем са 16 година. И то је до данас тако остало, једино Швајцарска може да се такмичи са њима. Овде до сада нисам никада купио немачке ципеле, ако не успем да нешто нађем одем у Цирих, или до Милана, раније обавезно при одласку за Београд или на повратку смо свраћали до Трста или Венеције. Интернет ? Без мене.
mirko
pa ako oce srbija da zatvori sve butike i prodavnice u centru grada, onda neka uzima robu iz kine sa interneta..
Petar Petrović
Sramota! Svaki patrijota odmah da poče više da kupuje, a ne u ovoj oblasti da zaostajemo, kad već u svim ostalim prednjačimo...
Jagodinac
Da ali ce Srbija sigurno prva imati 5G mrezu. A Albanci ce samo moci da nam zavide.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja