četvrtak, 09.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:58

Niko ništa ne zna o zabrani uvoza vozila sa „evro 3” motorom

Autor: Marijana Avakumovićsreda, 29.01.2020. u 16:39
(Фото Латиф Адровић)

Iako uredba o uvozu automobila pripisuje da se uvoz polovnih automobila sa motorom „evro 3” zabrani krajem 2020, ovih dana, kad je naša zemlja dospela među države sa najzagađenijim vazduhom, pojavile su se nezvanične informacije da će ovi automobili moći da se uvoze samo do sredine godine.

Mada je Goran Trivan, ministar zaštite životne sredine, još krajem prošle godine izjavio da će država biti „administrativno spremna” da od juna 2020. godine zabrani uvoz polovnih vozila sa motorima standarda „evro 3”, u ministarstvima trgovine, turizma i telekomunikacija i zaštite životne sredine u prethodna dva dana nismo dobili potvrdu ove informacije. Trivan je više puta ponovio da neće odustati od te zabrane, iako ga kritikuju „razne interesne grupe, koje osećaju da im je biznis ugrožen”.

Podsetio je da u Srbiji, po podacima Svetske zdravstvene organizacije, godišnje od posledica zagađenja vazduha umre više od 6.500 ljudi i da je u našu zemlju u poslednjih pet godina uvezeno 800.000 polovnih vozila starih i više od 10 godina.

– Srbija je „groblje automobila” Evrope, koja ih izbacuje iz upotrebe da bi zaštitila svoje stanovništvo i životnu sredinu – kazao je ministar životne sredine.

Vlada Srbije je nedavno najavila će formirati telo koje će koordinisati rad svih državnih organa, obaveštavati javnost i predlagati i analizirati efekte mera koje Srbija sprovodi u cilju zaštite životne sredine. Kako bi sprečila zagađenje vazduha, država je najavila da će uvesti subvencije za električne automobile, jer vozila stara između 10 i 20 godina utiču na zagađenje vazduha do 25 odsto. Nije pomenuto o kojem je iznosu reč, ali se, na primer, u Hrvatskoj za taj podsticaj godišnje izdvaja više od dva miliona evra, a u Sloveniji više od četiri miliona.

U Srbiji je u 2018. godini bilo registrovano 1.965.000 putničkih vozila, od kojih je 80 odsto staro od deset do 20 godina. Ta vozila emituju od šest do deset puta više zagađenja u izduvnim gasovima nego nova vozila.

(Foto EPA /FELIPE-TRUEBA)

Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije, kaže za „Politiku” da je sa aspekta interesa privrede, kao i životne sredine, bolje da zabrana uvoza vozila sa „evro 3” motorom stupi na snagu što pre.

Prema podacima kojima raspolaže PKS, samo u poslednjih pet godina u Srbiju je uvezeno više od 800.000 vozila, od čega je polovina sa motorima „evro 3” norme.

– Suština je da zabrana uvoza neće negativno uticati na vlasnike automobila koji su registrovani u Srbiji. Naprotiv, zabrana uvoza starih automobila sa „evro 3” motorima će podstaći razvoj unutrašnjeg tržišta polovnih automobila. Godišnje se u Srbiji novoregistruje oko 150.000 putničkih vozila, od čega je više od 120.000 polovnih – navodi Malinović.

Privredna komore Srbije je u saradnji s privrednicima predložila set mera u vezi sa subvencionisanjem vozila na električni i hibridni pogon.

– Dali smo i predloge u vezi sa promenom obračuna eko-takse, tako da oni koji više zagađuju, više i plaćaju – navodi sekretar udruženja za trgovinu PKS.

U javnosti su mogli da se čuju i predlozi za uvođenje subvencije za uvoz električnih i hibridnih vozila u visini iznosa PDV-a, a da emisija izduvnih gasova bude jedini parametar koji će odlučivati o visini iznosa ekološke takse – po principu „zagađivač plaća”.

Ubuduće uvoz automobila starih do 14 godina

Zabrana uvoza vozila sa „evro 3” motorom značiće da u Srbiju više neće moći da bude uvezen automobil stariji od 14 godina. Umesto vozila proizvedenih od 2000. do 2005. godine, novom merom praktično bi bio moguć uvoz polovnjaka sa standardom „evro 4”, čija je proizvodnja počela u junu 2005. godine. To bi značilo da će cene polovnih automobila biti veće za 10 do 15 odsto.


Komentari5
e314a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Predizborna bajka
Kao što ima krševa sa euro 3, ima i sa euro 5 motorima. Tek kada počne merenje kvaliteta izduvnih gasova na busevima, tamićima i kolima, ali ozbiljno bez gledanja kroz prste, poboljšaće se stanje. Doduše, broj vozila će biti prepolovljen, a otpadi procvetati. Hibridna i električna vozila su u domenu naučne fantastike, a g. ministar voli s time da zamajava javnost. I dok se bude razglabalo o tome, ložiće se stare gume, parket i motorno ulje, zlatno doba, narod mora da se snađe...
voja
A stacemo sa autobusom koji je odvezao putnike do Nemacke 1000 posto tehnicki nespravan da nepricamo da je pre 2 dana zena ispala iz busa zbog neispavnih vrata itd zagadjenje da da
Павле Неранџић
U Nemackoj se voze bez problema i euro 3 i euro 2. Ne razumem sto se kod nas zabranjuje? Bitno je da je auto tehnicki ispravan.
Fonko
Kakva dramaturgija.automobil na slici nije ni doziveo uvodjenje euro normi, rec je o automobilima koje narod moze da priusti trenutno,a za to je kriva drzava i oni koji je vode.Poradite vi malo na industriji,sredite kante od autobusa na svim linijama koje vode na obode grada jer to je katastrofa,a i vincu sanirajte koliko je moguce.najlakse je zabraniti.
Miljan
To je lepo, ali što ne bi kao meru smanjenja zagađenja uveli i podsticaj za vozila na gas, kao i smanjili takse na gas kao najmanjeg zagađivača?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja