sreda, 01.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:53

Novi pogled na Godarov „Socijalizam”

„Film katastrofa” Godarovog nećaka Pola Grivasa, prikazuje se u okviru retrospektive ovog filmskog velikana u Francuskoj kinoteci, a od 26. februara biće besplatno dostupan na internetu svim ljubiteljima filma
Autor: Dubravka Lakićčetvrtak, 30.01.2020. u 22:20
Жан-Лик Годар у кадру филма „Филм катастрофа” (Фото: Ж. Кану)

Još su živa sećanja na brodolom i potonuće masivnog luksuznog broda za krstarenje „Kosta Konkordije” 2012. godine, na 32 žrtve i kukavičko ponašanje kapetana broda. Samo tri godine pre ove tragedije brod „Kosta Konkordija” je sa svojim salonima, kabinama, terasama bio velika scenografija za nenarativno-eksperimentalni trodelni film zvani „Film socijalizam” legendarnog reditelja, scenariste, kritičara Žan-Lik Godara, jednog od najizrazitijih predstavnika francuskog „Novog talasa”.

Velikom Godaru Francuska kinoteka u Parizu, ona ista pred kojom je 1968. tokom studentskih protesta i sam galamio, priredila je veliku retrospektivu (od 8. januara do 1. marta) čiji je sastavni deo i jedan neuobičajen film o filmu, svedočanstvo sa snimanja „Film socijalizama”, ali i svedočanstvo katastrofe broda na kojem je on inkognito sniman.

Reč je o dokumentarno-eksperimentalnom i takođe nenarativnom i nefikcijskom filmu pod naslovom „Film katastrofe”, čiji je autor snimatelj i fotograf Pol Grivas, Godarov nećak i saradnik na snimanju. Poslastica za sinefile i filmske iskušenike, jer s jedne strane nudi suočavanje sa Godarovom istorijskom pretragom dugogodišnjih političkih sukoba u mediteranskoj regiji (a „Kosta Konkordija” je krstarila Mediteranom) oličenom u „Film socijalizam”, cirkulacija novca i ideja, dok sa druge strane suočava gledaoca sa modernim konzumerskim navikama putnika broda koji su o svom suočavanju sa katastrofom ostavili na internetu hiljade svojih video-zapisa.

Poznata Godarova figura i lik prolazi kroz autentične kadrove snimljene na brodu. Grivas je još tada „uhvatio” Godara na delu kako svojim originalnim metodama, istovremeno i ležernim i pažljivim, spontanim i strogim radi sa glumcima i bez pomoćnika za kameru rukama, umesto klapne, pljeska pred objektivom najavljujući novu scenu. Godarove scenske postavke su jednostavne on otvara prostor za dijaloške linije svojih likova inspirisane filozofskim i književnim uzorima. Njegove verbalne instrukcije su mirne i strpljive, a oponašanje željenih gestova živahno i žustro.

Pol Grivas, nećak Žan-Lik Godara

Pol Grivas sa još tada snimljenim svedočanstvima u punom pogonu prikazuje gotovo radikalnu jednostavnost sa kojom Godar stvara velike i prekrasne filmske prizore. Uz to Grivas „prišiva” i do sada neviđene slike i trenutke koji proširuju prikaz originalnog filma, pridodaje kao lajtmotiv i Godarovo nastojanje da konačno prevaziđe problem snimanja jednostavne scene između dva lika, jer jedan od glumaca neprestano greši izgovarajući svoju repliku. Sa ovakvim kadrovima „Film katastrofa” dobija i humorne, šaljive tonove, ali se Grivas nijednog trenutka ne podsmeva brodskoj tragediji. Naprotiv, odgovarajući na temu Godarovog filma o objektu modernog kapitalističkog spektakla, Grivas sve ono što se tri godine kasnije na brodu dogodilo posmatra kao smrtonosnu industrijsku (i ljudsku) katastrofu.

I dok je Godar na „Kosta Konkordiji” krstario Mediteranom sa svojim filmskim saputnicima – Francuzom, ruskim policajcem, palestinskom ambasadorkom, sa američkom muzičkom ikonom Peti Smit..., aforističarski izražavajući svoju netrpeljivost spram raznovrsnih oblika kapitalizma (ujedno stavljajući i svoju misao o socijalizmu na veliku proveru), njegov nećak Grivas obuzet je digitalnim šumom mnogih izvora slike povremeno ga pojačavajući intervencijama sa kojima akcentuje prošlost i sadašnjost. Tvori film o Godarovom putopisno-književno-istorijskom putovanju kroz razne domovine, imaginarne i stvarne, koje su bile presudne za evoluciju sveta kakvog danas poznajemo, kao šarmantno, razigrano i inventivno 57-minutno nezavisno filmsko delo. Kao omaž velikom filmskom tvorcu, voljenom rođaku i tragediji koja je mogla da se izbegne...

Zanimljivo je da je Pol Grivas doneo odluku da od 26. februara dozvoli besplatan pristup gledanju svog „Film katastrofa” publici širom planete preko internetske platforme filmcatasrophe.com. Na pitanje zašto besplatan pristup Grivas odgovara:

– Zato što projekat to dopušta, a možda čak i zahteva. Moj film je nastajao u periodu od 10 godina bez ikakvog scenarija. On je pronašao svoj put kroz proces montaže, između ostalog i elemenata i slika koje su dolazile sa interneta. Film je proizveden izvan bilo kakve komercijalne logike, bez ikakve klasične institucionalne podrške. Njegova besplatna i neograničena distribucija je sredstvo da vratim internetu ono što mi je pružio. I da pokažem još jednu mogućnost produkcije i distribucije filmova koje je potrebno snimiti. Radimo ono što možemo i dajemo ono što imamo...


Komentari0
2d7a9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja