četvrtak, 29.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 02.02.2020. u 11:01 Branka Vasiljević

Sedamdeset godina na peronu istorije

Železnički muzej u Beogradu je tokom sedam decenija postojanja postao riznica u kojoj je 3.500 predmeta, 40.000 fotografija, 8.500 knjiga, mnoštvo maketa vozova i pravih lokomotiva
Испред улаза у Музеј стоји зелена локомотива која је саобраћала од 1917. до 1965. године (Фото Н. Неговановић)

Železnički muzej u Beogradu proslavio je juče 70. rođendan. Ova jedinstvena ustanova u regionu baštini predmete i dokumenta kojima ne mogu da se pohvale ni bogatiji muzeji u svetu. U Arhivu se nalazi više od 134 metra tehničke dokumentacije, u biblioteci ima oko 8.500 naslova i više od 1.200 jedinica periodike.

Muzej je osnovan 1. februara 1950, kao jedini u ondašnjoj Federativnoj Narodnoj Republici Jugoslaviji sa zadatkom da čuva baštinu železnice. Rešenje o osnivanju potpisao je Todor Vujasinović, ministar železnica FNRJ. Ujedno, bio je to tek drugi tehničko-istorijski muzej u Srbiji.

Prvi upravnik bio je Dragoljub Janković, a prva stalna postavka – Kroz istoriju jugoslovenskih železnica – otvorena je 30. aprila 1953.

Galerija sadašnjeg Muzeja prostire se na oko 190 kvadrata. Tu mogu da se vide originalne kape železničara, fenjeri s početaka razvoja železnice, tablice s prvih lokomotiva, oko 40.000 fotografija i razglednica, makete čuvenih lokomotiva, umetničke slike…

(Foto: „Železnice Srbije” ad)

Danas je Železnički muzej tehničko-istorijski muzej u sastavu „Železnica Srbije” ad i njegova osnovna delatnost je da prikuplja, sređuje, izlaže, održava i čuva predmete i dokumenta, svedočanstva o nastanku i razvoju železnice. Ovaj muzej je jedna od najstarijih kulturnih institucija na Balkanu koji, predstavljajući javnosti tehnička kulturna dobra kao deo bogatog nacionalnog nasleđa iz prošlosti, populariše železnički saobraćaj. Ujedno, podiže svest o tome da je neophodno zaštititi svaki delić železničke istorije, ističu u „Železnicama Srbije”.

Muzejski fond broji oko 3.500 predmeta, raspoređenih u četiri osnovne zbirke: Tehničku, Istorijsku, Umetničku i Zbirku primenjene umetnosti. Tu je i svojevrsni „muzej na otvorenom” – Odeljenje uzanog koloseka Požega, koje u aprilu obeležava trideset godina rada. U ovom odeljenju čuvaju se neki od najstarijih i najvrednijih eksponata, poput lokomotiva uzanog koloseka. Najznačajnije među njima su „Rama”, za koju se smatra da je dovukla prvi voz u Sarajevo, zatim „Milan”, prva lokomotiva koja je građena u Kraljevini Srbiji 1882, kao i lokomotiva „Kostolac”, koja uživa status kulturnog dobra. Povodom obeležavanja stogodišnjice završetka Velikog rata, novembra 2018, ova lokomotiva je bila izložena u Francuskoj.

Komentari5
10f1c
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Goran Radovanovic
Steta sto se ne ulaze u odrzavanje. Lokomotiva ispred muzeja, kao i ona na bivsoj glavnoj zeleznickoj stanici se godinama ne odrzavaju. Pa , valjda je lakse odrzavati, nego pustiti da propadaju, pa onda, ako se neko seti, ulazu ogromna sredstva za popravku i dovodjenje u korektno stanje. Toliko zaposlenih ima, pa kada bi se svakih par dana neko pobrinuo za ciscenje, podmazivanje, bili bi to fantasticni, vredni eksponati, da se ponosimo. Pogledajte kako je uradjeno na Sarganu, bravo.
Мртваја аванз наљеж
Интересантно, на сајту ове установе може да се прочита да су Ложионица и Стругара (у Београду) саставни део збирке Музеја железнице, док је релност неумитно другачија - срушене су зарад рашчишћавања терена за потребе Београда на води. Осим тога, може се сазнати да комплекс "Шарганска осмица" у Мокрој Гори не припда Музеју железнице, већ Србија воз а.д, што, потенцијално, може да значи да ће се, у неком будућем реструктурисању железнице, наћи у неком делу који лако може да буде приватизован.
Vanja Nikolic
Nikada lepsi muzej i nikada glupljeg radnog vremena, od 9 do 15 radnim danima. To samo turista moze da stigne da obidje, niko iz Beograda ko radi ne moze.... Cak ni vikendom ne rade... Model upravljanja je stao u vremenu pre jedno 40 godina..
goran
Ma čim ode ova vlast opet će to biti Glavna železnička stanica ,kao u svim metropolama ona je u centru Grada a ne na periferiji.
Mare
Ovo je zeleznicki muzej nalazi se na uglu Nemanjine-Hajduk Veljkov venac a zgrada bivse zeleznicke stanice se nalazi u Savskoj ulici.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja