subota, 06.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 03.02.2020. u 14:00 Milan Janković
BEZ NjEGA NE MOŽEMO, DOVOLjNO GA NEMA

Parking naš nasušni

Vlasti pod hitno moraju da reše problem prenatrpanih beogradskih ulica i parkirališta. – U septembru kod nas Generalna skupština Evropske parking asocijacije
У центру Београда слободног места ни за лек (Фото Т. Јањић)

Neki moraju zbog posla, drugima se jednostavno može, a ima i onih što nam dolaze u goste, tek, desetine hiljada građana svakodnevno u Beogradu muku muči sa parkiranjem svojih vozila. I uprkos tome što gradske vlasti periodično pokušavaju da reše ovaj problem, nalaženje slobodnog parking mesta tokom većeg dela svakog radnog dana i dalje se može okarakterisati kao ekstremna sportska disciplina.

Sve ovo bio je dobar povod da nam prošle nedelje u posetu dođe predsednik Evropske parking asocijacije (EPA) Lorens Banerman i da sa zamenikom gradonačelnika Goranom Vesićem najavi da će se u septembru u Beogradu održati Generalna skupština ove krovne organizacije evropskih parking udruženja kojoj pripada i naš „Parking servis”. Bila je to i prilika da Banerman obiđe garažu „Obilićev venac”, koja je prošle godine dobila prvu nagradu u kategoriji najbolje rekonstruisanog objekta za parkiranje.

– Na Generalnoj skupštini Evropske parking asocijacije okupiće se predstavnici iz 22 zemlje. Doći će ljudi koji slično razmišljaju i koji će razmeniti ideje o tome kako bi trebalo da izgleda razvoj parkinga u narednom periodu – rekao je Banerman i dodao da smatra da Beograd daje veoma važne inicijative u ovoj oblasti.

Koliko će održavanje Generalne skupštine EPA-e promeniti sliku o nesnosnim gužvama na beogradskim parkiralištima ostaje da se vidi, ali kako stvari sada stoje nema puno mesta optimizmu. Takvoj konstataciji ide u prilog i činjenica da je na ulicama našeg grada iz godine u godinu sve više automobila i da njihov broj odavno već prevazilazi prestoničku parkirališnu infrastrukturu.

Naravno da nam nije neka uteha, ali i druge metropole kubure sa istim problemima. Pri svemu tome, kada se kao kriterijum uzmu cene parkiranja u većim evropskim gradovima, može se reći da Beograd spada u najjeftinije prestonice. Naravno, ovi pokazatelji poprimaju drugačiji smisao ako se u obzir uzme i životni standard stanovništva.

Izgleda da je najskuplji evropski grad što se cene parkiranja tiče London, a to potvrđuje i specijalizovani sajt za automobilski saobraćaj i putovanja „Ubeeko”. Za sat parkiranja u glavnom gradu Engleske u proseku treba izdvojiti 10,40 evra. Za Londonom slede Stokholm, Atina, Oslo i Milano sa prosečnom cenom od pet do osam evra, a nešto jeftiniji su Amsterdam, Pariz, Minhen i Rim – prosečno između 4,20 i 4,70 evra po satu. Prema podacima sajta „Ubeeko” najjeftinije parkiranje je u gradovima srednje i istočne Evrope, Budimpešti, Pragu, Varšavi...

Kako najčešće uobičavamo da poredimo naše cene sa hrvatskim, valja reći da u Zagrebu sat parkiranja u zavisnosti od zone košta između 30 evrocenti pa sve do 1,6 evra u prvoj zoni. U Ljubljani za jednosatno parkiranje treba izdvojiti između 0,4 i 0,8 evra, u Sarajevu prosečno jedan evro, u Podgorici između 0,40 i 0,60 evra...

(Foto Beoinfo)

Ovde treba imati u vidu da je reč o prosečnim cenama takozvanog uličnog parkiranja i da je ostavljanje automobila u privatnim garažama uvek nešto skuplje. No, da se ne bi sve svelo na upoređivanje cena parkiranja, da se vratimo na suštinu – prenatrpanost gradskih parkirališta vozilima. Kako to rešiti i kako, samim tim, sprečiti prekomerno trovanje naroda izduvnim gasovima? Jedna od ideja koja se s vremena na vreme ponavlja jeste i da se na neki način ograniči ulazak motornih vozila u najuži centar. Recimo, Barselona je poslednja metropola koja se priključila gradovima sa ograničenim ulaskom automobila u centar. Doduše, pristup užoj gradskoj zoni zabranjen je „samo” benzincima proizvedenim pre 2000. godine kao i dizelašima starijim od 2006. Kazne za prekršioce ove zabrane kreću se između 100 i 150 evra.

Zelena garaža

Podsećanja radi, garaža „Obilićev venac” prva je „zelena” garaža u Evropi i jedna od sedamnaest u svetu. Poseduje sopstvene solarne panele zahvaljujući kojima se koristi energija sunca, kao i šest elektropunjača, a ugrađeni su potpuno ekološki materijali. Svi koji se u njoj parkiraju nadalje mogu besplatno da koriste bicikle. Osim ove i garaža na Zelenom vencu ima elektropunjač, a kao deo paketa ekoloških mera najavljuje se instalacija još sedamnaest ovakvih uređaja. 

Tarife za centar

U maju prošle godine raspisan je konkurs za izradu rešenja prema kome bi se naplaćivao ulazak vozila u uži centar Beograda. Nadležni su tada ukazivali na neophodnost da se nešto preduzme kako bi se sprečili saobraćajni kolapsi. Oni su tada međutim objasnili da izrada takve studije ne znači da će ona automatski i biti primenjena i da će se za sve ipak pitati građani. Poneko se seća i čuvenog sistema „par-nepar” koji je funkcionisao početkom osamdesetih godina prošlog veka i koji je tada uveden zbog velikih nestašica benzina.

Komentari15
dd6b6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Topla Voda
U Geteburgu pored parkinga i garaza, naplacuje se prolazak kroz odredjene zone grada u zavisnosti od dana i vremena u kome prolazite te zone. Zadovoljni iz Parkin servisa, zadovoljan Grad na novom izvoru prihoda, i zadovoljniji gradjani na manjoj guzvi.
Veljko Milisavljevic
Metro braco,ne zvona i praporci
Dorčolac
Napraviti garaže gde god to može,ali pod OBAVEZNO da se smanji cena satnice,a da se poveća cena kazne za nepropisno parkiranje,ALI SVIMA.Evo,ideja za ogromnu garažu(oko 1.000 vozila)bi mogla da bude na Slaviji,gde je inače parking.Tri etaže ispod zemlje i osam do deset iznad.Naravno,arhitektura garaže da bude u skladu sa okolnim zgradama.Dakle,poenta je da bude pristojna cena(npr.40din.-sat),izgraditi što više garaža i rešiće se koliko-toliko problem.
ja
Niko normalan ne gradi garaze IZNAD zemlje, nego ISPOD. Gradsko gradjevinsko zemljiste je previse skupo da bi se na njemu zidale garaze.
AArdvark
1.kada vec sredjuju ispred Hrama na Vracaru i kad umesto parka prave trg od betona , mogli bi da urade i jednu podzemnu Garazu na 2 nivoa. 2. Na donjeem dorcolu je sve manje jednospratnih predratnih zgradica , a sve vise sedmospratnica. Grad bi trebao pre nego sto se sve parcele popune visokim zgradama da odvoji 2 parcele za parking garaze.
Radovanka
Bilo bi lepo da odete u blok 21 (ja bila juce do banke),kad ono obelezili parking mesta ljudima ispred ulaza gde stanuju i po celom bloku. Sad ce da placaju ono sto se nikad nije placalo. Stanovnici bloka po 473 dinara mesecno,a ostali po satu parkiranja. Naredni koraci ove vlasti su verovatno da se uvede naplata parkiranja na Bezaniji pa u Kotezu, a posle u Borci ili Ovci ? Sta li ce sledece da smisle ?
Dragana
Ja stanujem u bloku 21 za stanare nije bilo mesta za parkiranje od došljaka koji hoce dzabe parking. Dosta ste pravili haos ispod naseg prozora, zagradjujete jedno drugo i po ceo dan se dozivate sirenama.Iživljavanje kakvo nigde nema jer necete da platite parking a svaka šuša vozi auto.
Clover
Parking zona je uvedena posle protesta stanara da nemaju gde da parkiraju zbog ljudi koji rade na Novom Beogradu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja