ponedeljak, 01.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 03.02.2020. u 19:00 Ivana Albunović, Jelica Antelj
Kada ćemo reklamirati obuću kao kupci u Evropi

Uz zamenu može da se dobije i razlika u novcu

Naša čitateljka prijatno iznenađena kada su joj u radnji zamenili cipele za nove i još joj vratili novac, jer je cena obuće u međuvremenu snižena
(Фото Пиксабеј)

U Srbiji je godinama unazad najviše reklamacija na obuću, a statistika je pokazala da se više od polovine primedbi ne reši u korist potrošača. U većini slučajeva i kada je očigledno da bi reklamaciju zbog nekvalitetne obuće trgovci morali da uvaže, slede mukotrpne procedure utvrđivanja ko je kriv, kako je obuća nošena, a onda i slanje u takozvane akreditovane laboratorije da one daju svoj sud. Iskustvo čitateljke „Politikinog” „Potrošača”, međutim, pokazuje da na našem tržištu ima i svetlijih primera i da pravila koja idu u korist kupaca stižu i ovde sa stranim trgovinskim lancima.

– Kupila sam kožne cipele pre mesec dana u poznatom poljskom lancu obuće koji kod nas već ima veliki broj radnji. Dogodilo se da se na jednoj cipeli odšio ukrasni kaiš, ali sam pomislila da bih možda mogla da zamenim, jer je na takvom mestu da bi se tokom obuvanja u budućnosti potpuno otkinuo. Uzela sam račun (platila sam cipele 4.999 dinara) i došla u radnju – priča naša čitateljka.

Iako je, dodaje, mislila da će se i ova reklamacija završiti mučnim ubeđivanjem s trgovcem, prijatno se iznenadila. Mladić koji je stajao za kasom je pogledao cipele, uzeo račun i odmah počeo da popunjava reklamacioni list.

– Tražio mi je da potpišem zahtev, a onda dodao da sačekam minut, jer je reklamacija već odobrena. Od koleginice je tražio da donese isti par obuće, jer sam ja tražila zamenu i spakovali su ih u kesu. Oduševila sam se, ali to nije bio kraj, jer me je ovaj mladić zamolio da se strpim još nekoliko trenutaka i još mi se izvinjavao ako dugo čekam – nastavlja u dahu naša sagovornica. Usledio je šok, makar kada je reč o našim trgovcima i reklamacijama koje se u malobrojnim prilikama završe ovako jednostavno.

Budući da su ove cipele trenutno bile snižene i umesto 4.999 dinara, koliko ih je platila u decembru, koštale su 3.299 trgovac joj je vratio razliku u ceni, pa je ona iz radnje izašla sa 1.700 dinara i novim cipelama. Za naše prilike potpuno neuobičajeno.

Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije (NOPS), kaže da je je ovo rešenje reklamacije apsolutno zasnovano na Zakonu samo što je neobično i za pohvalu. Trgovac je, kaže, u ovom slučaju mogao da reši reklamaciju klasičnom zamenom, što većina radi, a posebno što je reč o identičnom artiklu. Potrošač bi bio obeštećen na način na koji većina trgovaca u Srbiji rešava reklamacije. Međutim, trgovac obućom je, primenjujući dobru poslovnu praksu i verovatno prenoseći odlične navike iz zemalja Evropske unije u kojima posluje, igrao na kartu zadovoljstva potrošača.

– Na taj način je sigurno pridobio poverenje kupca, jer je pokazao koliko im je bitan potrošač – kaže Nikolić. Kako je ovaj trgovac obuće rešio reklamaciju i šta je neobično u ovom primeru? Nikolić kaže da je on u stvari raskinuo ugovor o kupovini i vratio kupcu onoliko novca koliko je platio cipele. Ono što je kupcu išlo na ruku jeste to da su ove cipele trenutno bile na sniženju, zbog čega mu je trgovac omogućio da novi par kupi po nižoj ceni. Praktično, uz novi par cipela kupac je dobio i razliku u novcu (koliko iznosi sniženje).

– Trebalo bi pohvaliti trgovca u svakom smislu, a mi se samo nadamo da će i drugi prodavci slediti ovu dobru praksu. Kada vide mogućnost da u okviru zakona pruže i viši stepen zaštite od onog koji propisi predviđaju da to učine – kaže Nikolić.

Inače, on podseća da je u slučaju raskida ugovora, odnosno kada je kupcu odobren povraćaj novca, praksa da uvek dobije onoliko koliko je platio, to jest koliko stoji na računu, bez obzira na to da li je roba u međuvremenu snižena.

Prema iskustvu NOPS-a, na prvom mestu po broju reklamacija najviše je onih koje se odnose na obuću. Kod rešavanja reklamacija u koje su oni upućeni, dodaju, nema ovakvo svetlih primera. U praksi, uobičajeno, trgovac bi vratio nov par obuće, bez obzira na cenu.

Ovaj primer, dodaje Nikolić, pokazuje još jednu specifičnost, a to je da je reklamacija rešena istog trenutka u radnji. Dakle, ova kompanija nije čak dozvolila ni da kupac čeka, što zakon ne predviđa (rok za odgovor na reklamaciju je osam dana). On je odmah pozitivno rešio zahtev, a ova firma očigledno daje odrešene ruke svojim menadžerima da u situacijama kada nema dileme da je reklamacija opravdana, mogu sami da odobre reklamaciju i omoguće kupcu da ostvari svoja prava.

Komеntari7
ed738
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Chef
Pre godinu dana kupio dva para patika, pume i reeabok iz Engleske. Ništa bolje se nisu pokazale od obuće koja stiže kod nas. Svugde se fusari zbog konkurentnosti. Kao i na električne uređaje itd.
Chef
Isto mi se desilo za jaknu u jednom poznatom lancu butika.
Svoje Iskustvo
Kupio sam cipele u Ecco-u prosle godine u aprilu, celo leto nisu nosene jer su duboke i za hladnije vreme. Posle toga na jesen nosene dva meseca i kod obe pukla koza do spoja sa djonom. Nisu mi prihvatili reklamaciju uz obrazlozenje kako sam ih nosio po mokrom! Ecco obucu nosimo supruga i ja godinama, sve su ranije kupljene u Svedskoj i najmanje 5 godina su aktivno nosene, zamenimo ih kad postanu vidno “iznosene” (ni jedne nisu pukle!)
Иван Ристић
У Србији је много лошији квалитет за разлику на западну европу. Али то обухвата целу источну европу. Јер марке ифу од имиџа и тако се не труде да направе разлику у квалитету. Али и на западу стандард пада а ствари све скупље и мотивишу кипце са попустима. Али лепо је чути да се новинари брину тим проблемом.
duki
Zato ja patike kupujem u inostranstvu. Probam ovde, sednem za racunar (posto imam kumovu adresu) i samo mu javim da ce stici posiljka tad i tad. Jeftinije i do 30% a o kvalitetu ne treba trositi reci. Iako su patike malo slabije po kvalitetu od cipela istog nivoa cena, oseti se razlika. Nisam klinac, ne trosim djonove kao nekad ali nemam zelju da se maltretiram sa nasim vajnim trgovcima. Necu da gresim dusu, sa Asics (kupljenim ovde) nisam imao problema.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja