četvrtak, 04.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 05.02.2020. u 21:00 Jovana Rabrenović

NBS kaznila dve banke zbog netačnih reklama

Centralna banka ne želi da saopšti o kojim finansijskim institucijama je reč, kao ni kolike im je novčane kazne izrekla
НБС пажљиво прати активности бана (Фото Т. Јањић)

Narodna banka Srbije (NBS) kaznila je dve banke zbog netačnih, odnosno nepropisnih reklama. Centralna banka ne želi da saopšti o kojim finansijskim institucijama je reč pravdajući se da je to poverljivo, kao i kolike im je novčane kazne izrekla. Inače, može da im izrekne kaznu do milion dinara uz obavezu da izmene reklamu. Trenutno su u toku još dva postupka protiv još dve banke.

Kako se saznaje, banke su kažnjene uglavnom zato što reklamama nisu saopštile ključne informacije o uslovima korišćenja usluge, kako bi korisnik već nakon reklame mogao da proceni osnovna svojstva proizvoda koji se reklamira.

Narodna banka nije oduvek nadzirala oglašavanje banaka. Odluka o bližim uslovima oglašavanja finansijskih usluga stupila je na snagu 1. aprila 2019. godine, a bankama je ostavljen rok od tri meseca kao prelazni period za usaglašavanje postojećih oglasnih poruka koje i dalje nameravaju da emituju, odnosno objavljuju, sa ovim propisom.

– Od početka primene odluke o bližim uslovima oglašavanja finansijskih usluga, odnosno od proteka pomenutog prelaznog perioda za usklađivanje sa ovim propisom, a to je 1. jul 2019, sprovedena su dva postupka kontrole u ovoj oblasti, u kojima su bankama izrečene novčane kazne. Trenutno su u toku još dva postupka prema dve banke. U skladu sa Zakonom o bankama i opšteprihvaćenim međunarodnim standardima finansijske supervizije, podaci o ovim postupcima su poverljivi. Međutim, može se reći da je najčešća nepravilnost koju smo uočili nepoštovanje načela izbalansiranosti informacija, odnosno to što nije obezbeđeno da do korisnika putem reklame ne stignu samo informacije koje banka ističe kao prednosti određene finansijske usluge, koje je čine konkurentnom na tržištu, već i ključne informacije o uslovima pod kojima se takva usluga može koristiti. A to su određena ograničenja ili obaveze za korisnika kako bi on već nakon reklame mogao da proceni osnovna svojstva proizvoda koji se reklamira – kažu u NBS.

Dodaju da iz načela izbalansiranosti informacija proizlazi da u oglasnoj poruci informacije koje ukazuju na određene uslove koji su neophodni za korišćenje finansijske usluge, sa svojstvima koja banka u njoj ističe, moraju biti približno jednako uočljive kao i ta svojstva. Na primer, u skladu sa ovim načelom ne bi bila reklama u kojoj je povoljna kamatna stopa za kredit višestruko istaknuta (zvučno i vizuelno), a informacija o tome da korisnik tu kamatnu stopu može dobiti samo ako se opredeli za određeni paket tekućeg računa u banci i uzme kredit do određenog iznosa i s najvećom ročnošću data tako – na primer sitnim slovima, u dnu ekrana, u kratkom trajanju i slično – da je gotovo nemoguće uočiti je. Pored toga, u određenim slučajevima uočeno je da su, iako su podaci u oglasnoj poruci tačni, oni prikazani na način kojim bi prosečan korisnik mogao biti obmanut, jer banke preteruju u isticanju određenih prednosti bankarskog proizvoda koji se reklamira ili izostavljanjem određenih informacija pri prezentovanju, što je suprotno načelu istinitosti informacija.

– NBS pažljivo prati aktivnosti banaka u vezi sa oglašavanjem, s ciljem da obezbedi dosledno poštovanje odredbi Odluke o bližim uslovima oglašavanja finansijskih usluga, odnosno da obezbedi da informacije koje banke plasiraju kroz oglašavanje budu tačne i predstavljene na jasan i razumljiv način, tako da kod prosečnog korisnika ne mogu stvoriti pogrešnu predstavu o uslovima pod kojima se koriste ove usluge, a u slučajevima kada utvrdi nepravilnosti u vezi sa oglašavanjem preduzima odgovarajuće mere iz svoje nadležnosti. Banci kod koje se utvrde nepravilnosti u vezi sa oglašavanjem NBS može izreći novčanu kaznu u iznosu do milion dinara, uz nalog banci da otkloni nepravilnosti, odnosno izmeni oglasnu poruku, a u određenim slučajevima može naložiti banci da prekine sa objavljivanjem, odnosno emitovanjem oglasne poruke. S obzirom na to da je reč o propisu kojim se prvi put detaljno uređuju uslovi oglašavanja finansijskih usluga, banke su pokazale veliko interesovanje i aktivno su učestvovale u javnoj raspravi organizovanoj tokom procesa donošenja ovog propisa, a nakon njegovog stupanja na snagu uglavnom su preduzimale određene aktivnosti kako bi njihovo oglašavanje bilo u skladu s tim propisom – kažu u NBS.

Komеntari12
f2227
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Pera Segedinac
A političari,naročito ovi vladajući svaki dan emituju gomilu laži svaki dan i to besplatno.I nikom ništa.
Бојан
Свака част за коментаре - пуно паметних аргумената. Број банака које су кажњене је небитан ако се не објави које су банке - НБС је могла да каже и казнили смо 10 банака јер се то не може проверити. Зоран Чачак има право - остале банке које нису кажњене имају право да се буне јер ће корисници сумњати да није баш њихова банка једна од те две кажњене? Најпоразнији је износ казне - банке дају стотине милиона за рекламу а НБС их кажњава са милион и још не морају да склоне рекламу.
Miki
Hm! Većina reklama je koncipirana tako da ispada da su banke tu za naše dobro, da nam pomažu, da im je filantropija osnovni motiv poslovanja... Jel moguće da to nije tako? U reklamama nam ne govore istinu?!? :P
Penzionerka
U jednoj stranoj banci pitala sam zasto nema kamata po vidjenju,inace krajnje niskih.Sluzbenica mi je odgovorila da ih je ukinula guvernerka.Pitam se dokle cemo da stitimo strane banke I belosvetske bogatase na stetu siromasnog naroda.Pa i u ovom vasem primeru - necete da objavite ime banaka koje i preko oglasa lazu klijente.Pogledajte film Emira Kusturice"Pepe,jedan uzvisen zivot" da biste saznali sta predsednik Muhika misli o bankama.
milan
Šta znači: 'Komentar uspešno dodat' Dodajte istinu: Prvo da proceni "administrator"...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja