nedelja, 18.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
subota, 15.02.2020. u 18:00 Boris Jašović
POGLEDI

Sveto i profano u Crnoj Gori

Litija (sveto) i protest (profano) su se u Crnoj Gori na neobičan način stopili u jedinstvenu celinu nadahnjujući svakog pojedinca da zbaci ruho podanika i navuče odelo građanina

Na početku nekoliko pojašnjenja: „sveto” je oblast božjeg, verskog, religijskog, crkvenog, neograničenog, uzvišenog, bezgrešnog; „profano” je oblast ljudskog, ovozemaljskog, društvenog, ograničenog, državnog, grešnog; Država i crkva su prema ustavima civilizovanih zemalja odvojene jedna od druge.

U Crnoj Gori se u proteklih mesec dana ogroman broj građana priključio litijama kojima Mitropolija crnogorsko-primorska, vernici, i ne samo oni, izražavaju nezadovoljstvo zbog nedavno donetog zakona o verskim slobodama. S tim u vezi, nameću se dva pitanja – kako zakon koji tretira slobodu može istovremeno biti (u bilo kom segmentu) sputavajući, i da li je isključivo diskriminatorni podtekst pomenutog zakona uzrok masovnog izlaska građana iz višedecenijske letargije? Odgovor bi mogao da se nalazi u specifičnom međuuticaju svetog i profanog u Crnoj Gori.

Zamandaljena u sopstvenoj tamnici samoobmane o nedodirljivosti, crnogorska vlast se, kolokvijalno rečeno, preigrala i pokazala da je izgubila kompas. Dirnula je u sveto koje nema veze sa profanim, bar ne onakve veze kakve na umu može imati jedna samoživa plutokratska oligarhija. Vlast bez kompasa je navikla da bez ikakvog skrupula porobljava institucije, obmanjuje građane i drži ih u pokornosti, ucenjuje ih profanim stvarima i podučava ih da su dva i dva neizostavno pet, te da su uske granice konstruisane nacionalne samobitnosti (merene od jednog do drugog ugla), jedini okvir mogućeg identiteta. Mudri stoici su, međutim, govorili da svaki čovek boravi u dve zajednice – lokalnoj zajednici vlastitog rođenja i zajednici ljudskog dijaloga gde se granice naroda mere Suncem, a ne rastojanjem od jednog do drugog ugla. Upravo u tome treba tražiti odgovor na pitanje otkuda narodu ispošćenom bezmalo tridesetogodišnjom vladavinom jednog čoveka i jedne partije, volja, snaga i elan da se bori protiv očiglednih nepravdi. Pogotovo jer se narod u prethodnim decenijama otuđio, ulenjio, zatvorio oči pred očajnim društvenim stanjem, otupeo na svakodnevna bahaćenja vlasti koja se besramno bogatila „u skladu za zakonom”, i iza neprozirnog paravana ukrašenog evropskim zvezdicama.

Ćutao je narod pošto ga mešanje vlasti u profano nije na duže staze podsticalo na bunt. Profano je u većini slučajeva grešno i slabo, i nema moć da uzdigne čoveka. Ono jedino ima sposobnost da ljude gura dole, u ambis samoobmana, lažnih potreba (želja), i  nametnutih „istina”. Takvo stanje svaku vlast, naročito onu nedemokratsku, lako prevari i uljuljka u varljivom osećaju sopstvene veličine i nadmoćnosti – što je samo korak od prelaska na povlačenje pogrešnih poteza.

Nadmeno poistovećivanje sa samim Bogom, jedan je od takvih pogrešnih poteza vlasti, pogotovu jer  je srednji vek odavno okončan. Na stranu subjektivni osećaj svakoga od nas da živimo u feudalnim porecima (doduše tehnološki unapređenim), kako u Srbiji tako i u Crnoj Gori, gde povlašćeni pojedinci iz vlasti, ili s njom u vezi, drže isključivi monopol na sticanje bogatstva i privilegija unutar „vlastitih” feuda. E sad, dokle god su se u Crnoj Gori jedan čovek i jedna partija poistovećivali sa profanom državom („Država to sam ja”), što je pouzdan znak autokratskog karaktera režima, vlast je mogla računati na pokornost apatičnih građana. No, čim je vlast iskazala ambiciju da izigrava Boga, te da profanim metodama interveniše u sveto, građani su počeli da se bude, da s očiju skidaju skramu samoobmane, i da izlaze iz trideset godina stare čaure pokornosti. Otuda masovnost na kilometarskim litijama širom Crne Gore, ali i istrajnost u nameri da se u odbrani Crkve ne posustane.

Na kraju, valja pomenuti izvestan paradoks. Odbrana crkvenih svetinja pojavljuje se kao pokretač preobražaja narodne mase u zajednicu slobodnih građana koji se bune protiv sveukupnog stanja u državi. A što i nije toliko čudno uzmemo li u obzir činjenicu da je pravo na slobodu veroispovedanja jedno od temeljnih ljudskih prava. Kao što su, uostalom, temeljna ljudska prava (u demokratskim društvima) podjednako i građanska neposlušnost i građanski protest. Litija (sveto) i protest (profano) su se u Crnoj Gori na neobičan način stopili u jedinstvenu celinu nadahnjujući svakog pojedinca da zbaci ruho podanika i navuče odelo građanina koji konačno shvata smisao sopstvenog bitisanja. Štaviše, davanje smisla ljudskim bićima je bitna funkcija religije, govorio je davnih dana Talkot Parsons, poznati američki sociolog. Božje proviđenje je ipak nešto drugo. Sasvim izvan domašaja društvene, ili bilo koje druge profane nauke.

Sociolog


Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komеntari3
17dd7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Markooo
Predivno... Ja osecam jednu blagodat kako se kroz ovaj objektivni tekst sjedinjuju sociologija i teologija sto je nekad bilo nezamislivo
zmago
Desava se ne paradoks ili nekakvo iznenadjenje.Nego je i normalno, da se gradjani Crne Gore kao i gradjani Srbije koji su unazad bezbroj puta su izigrani, Od strane raznih politickih partija i njihovih demokratskih lidera.Koji su na pevo mesto stavili sebe i svoje licne interese. Jednostavno narod nema vise poveranja u politicke partije.I zato je uz crkvu.Koja je uvek delila sudbinu sa narodom.Videvsi da samo tako moze da zastiti i sebe.Od nestajanja, bar to da pokusa da spreci.
Горчило
Парадоксакно је заиста да поводом верског питања дође до масовног грађанског протеста, мада је верско питање у Црној Гори нераздвојно повезано са државним и националним. Црна Гора је наиме држава која се осамосталила противно вољи половине свијих грађана. Та половина је то стоички поднеосила док јој није оспорен и верски и национални идентитет. Али стрпљењу је дошао крај, кад је дара превршила меру. Међутим, ништа од тога јер је Мило спреман на све, а и црногорски Срби су само Срби.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja