sreda, 28.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 13.02.2020. u 20:00
ISHRANA

Tajna grčkog jogurta

Svaka mlekara ima svoju varijantu ovog mlečnog proizvoda
(Фото Пиксабеј)

Grčki jogurt u raznim varijantama sve je prisutniji na policama naših prodavnica. Ako niste primetili, (skoro) svaka mlekara ima svoju varijantu grčkog jogurta i lako ga je pronaći. Razlike naravno postoje, ali da li ste se ikada zapitali koja je razlika između grčkog i običnog jogurta? Koji je zdraviji i zašto?

Da počnemo prvo od toga kako se pravi grčki jogurt.

Proces proizvodnje običnog i grčkog jogurta započinje isto: mleko se prvo zagreva, zatim hladi do željene temperature fermentacije (41–45 stepeni Celzijusa) pre nego što se dodaju žive korisne bakterijske kulture. One svojom aktivnošću proizvode običan jogurt.

Da bi se napravio grčki, obični jogurt se intenzivno pročišćava da bi se uklonila tečna surutka i laktoza, koje su direktna posledica fermentacije.

Pored teksture, evo još nekih razlika između običnog i grčkog jogurta:

Proteini: grčki jogurt ima skoro duplo više proteina od običnog jogurta.

Masti: Ako izuzmemo one obrane (nemasne) varijante, grčki ima oko tri puta više zasićenih masti od običnog jogurta.

Ugljeni hidrati: grčki ima duplo manje ugljenih hidrata od običnog jogurta, ali imajte na umu da se dodavanjem šećera (voće i voćni koncentrati) bilo kojem od njih povećava količina ugljenih hidrata.

Natrijum: grčki sadrži duplo manje natrijuma od običnog jogurta.

Zbog svoje gušće teksture i opipljivijeg ukusa, grčki jogurt često se koristi kao zdravija zamena za pavlaku, kremasti sir ili majonez.

Dobar je izvor proteina, kalcijuma, joda i vitamina Be12. On sadrži najmanje 5,6 odsto sadržaja proteina, u odnosu na 2,7 procenata za običan jogurt.

Grčki se razlikuje od ostalih jogurta po tome što prolazi proces uklanjanja surutke. Surutka je tečnost koja sadrži laktozu, prirodni šećer koji se nalazi u mleku. Uklanjanje surutke stvara gustiji, kremastiji jogurt s gipkim ukusom. Grčki jogurt je popularan mlečni proizvod, ali da li je dobar za vas?

Neki proizvođači dodaju sredstva za zgušnjavanje (zgušnjivače) običnom jogurtu i plasiraju ga kao jogurt „grčkog tipa”, koji možda neće imati iste zdravstvene koristi. Proces proizvodnje ove „alternative” grčkom jogurtu gotovo je isti kao kod običnog jogurta, ali nedostaje proces filtracije surutke.

Uvek pročitajte deklaraciju, jer se na njoj mora navesti šta sve proizvod sadrži.

Takođe, grčki jogurt s malim procentom masti ili bez masti nema iste zdravstvene koristi kao tradicionalni grčki jogurt. Da bi imali kremastu strukturu bez ili s vrlo malo masti, dodaju se razni aditivi i to onda nije prava stvar.

Korisni efekti uzimanja grčkog jogurta:

Poboljšanje zdravlja kostiju: konzumiranje grčkog jogurta može poboljšati zdravlje kostiju, jer je bogat kalcijumom i proteinima. Kalcijum može smanjiti rizik od osteoporoze.

Smanjenje apetita i osećaja gladi: proteini mogu uticati na to da osobe na dijetama osećaju sitost duže vreme. Istraživanja pokazuju da se apetit može smanjiti nakon obroka koji sadrži dovoljno proteina.

Ubrzanje metabolizma: Istraživanja sugerišu da ishrana u kojoj ima dovoljno proteina može ubrzati količinu kalorija koje osoba sagoreva dnevno. Samo konzumiranje grčkog jogurta veoma malo će uticati da sagorite više kalorija. Međutim, konzumiranje grčkog jogurta, kao deo uravnotežene ishrane koja uključuje dovoljno proteina, vlaknastih ugljenih hidrata i zdravih masti, može da pomogne u mršavljenju.

Poboljšanje zdravlja creva: grčki jogurt je izvor probiotika koji podržavaju zdravlje creva. Probiotici su dobre bakterije koje mogu obnoviti zdravu ravnotežu bakterija u crevima.

Antistresno dejstvo: Istraživanja pokazuju da konzumiranje probiotika blagotvorno deluje na mentalno zdravlje osobe. Taj efekat je verovatno posledica odnosa između creva i mozga i sposobnosti creva da pravi neurotransmitere, kao što su serotonin i dopamin.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komentari5
6f816
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
А шта кажу нутриционисти за ДОМАЋЕ КИСЕЛО МЛЕКО, са Златибора, на пример? Јес' да га нема у продавницама, па га и нема разлога РЕКЛАМИРАТИ, али ипак...
Dule Astro
Odličan tekst. Bilo bi dobro kada bi se analizirali domaći grčki jogurti, jer oni imaju neznanto više proteina nego obični jogurti (manje od 4% umesto više od 7%). To znači da koriste zgušnjivače običnom jogurtu?!
Zoran
Do sada su pričali da je surutka veoma moćni nuspoizvod iz mlečno-prerađivačke industrije. Ovi je sad izbacuju i kažu da je tako bolje... kome sad verovati?
bane
Kiselo mleko je nezamenljivo.
Gliga
Kad izgoriš na plaži.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja