nedelja, 11.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 16.02.2020. u 11:58 Jasna Petrović-Stojanović

Nafta pojeftinila za 24 odsto, a gorivo za dva dinara

Gorivo bi moglo da pojeftini kada bi akcize bile niže

Iako je cena barela nafte od 20. januara 2020. godine do 10. februara pala sa skoro 70 na 53,27 dolara, što je više od 24 odsto za manje od mesec dana, vozači taj ozbiljan pad nisu primetili na benzinskim pumpama. Naime, od 6. januara do 10. februara ove godine, gorivo je zanemarljivo pojeftinilo. Benzin za 0,9 dinara, dizel za 1,95, a tečni naftni gas je poskupeo za 0,78 dinara. Time se još jednom potvrdilo da cena goriva u Srbiji znatno sporije pada čak i uz stabilan kurs evra i dolara i pad cene nafte za skoro četvrtinu.

Da li će gorivo nastaviti da pojeftinjuje narednih dana ostaje da se vidi, mada treba imati u vidu da je barel nafte pre dva dana sa 53 poskupeo na 55,79 dolara, što bi mogao biti dovoljan razlog da se od daljeg sniženja za sada odustane.

U Udruženju naftnih kompanija Srbije kažu da na cenu goriva utiče mnogo faktora, a ne samo cena sirove nafte, i zbog toga je nezahvalno prognozirati dalje kretanje cena. Međunarodna agencija za energetiku IEA smanjila je svoju prognozu rasta globalne potražnje nafte u 2020. godini za 365.000 barela na dan, što je najniži nivo od 2011, pošto izbijanje epidemije virusa korona smanjuje potrošnju u kineskoj ekonomiji, javlja „Global plats”.

Gorivo bi svakako moglo da pojeftini kada bi državna zahvatanja bila manja. Kako stvari sada stoje, 55 odsto maloprodajne cene goriva čine državni nameti, tako da se pad cene nafte i svi drugi uticaji odnose na samo 45 odsto cene. Kompanije su sada smanjile cene, jer su im troškovi manji.

Naftne kompanije optimizuju zalihe prema tržištu, te bi država mogla, u periodu kada se proceni da su cene niže, da poveća zalihe, ali je činjenica da većina država ipak ne čini.

Ako se uporede najnovije cene goriva kod nas i u regionu, Srbija je, kad je o dizelu reč, i dalje u samom vrhu, sa cenom od 161,7 dinara za litar. Skuplje je samo u Albaniji. Istovremeno je evro-dizel u Severnoj Makedoniji jeftiniji za čak 51 dinar nego kod nas, dok je u BiH jeftiniji za 32,9 dinara, a u Rumuniji za 32,2 dinara po litru.

Situacija je nešto povoljnija ako se uporede cene benzina kod nas i u regionu. U Severnoj Makedoniji je najjeftiniji i prodaje se po ceni nižoj za 23 dinara od domaćeg. U Rumuniji je jeftiniji za 22,2 dinara po litru.

Iako se proteklih dana povela polemika o tome da bi država trebalo da počne ozbiljno da stimuliše potrošnju auto-gasa kao ekološkog goriva, zbog evidentnih problema se zagađenjem vazduha u Srbiji, ovo pogonsko gorivo je od 6. januara do danas poskupelo na domaćim pumpama. Auto-gas je u našoj zemlji skuplji nego u Bugarskoj za 24,9 dinara, a u Makedoniji za 22,5 dinara. Državna zahvatanja u ceni auto-gasa iznose 48,6 odsto, što znači da se skoro polovina para od svake litre prelije u budžet.

Komеntari28
bbadb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mile
..ili istiniti predlozi ili nista , hvalospevi nije odlika pamentih i moralnih ljudi ... .. kod nas je ekstremno skupo ,gorivo , ekstremno visoke komunalne dazbine , skupa struja , hrana , a ljudi /kupci i korisnici glasaju za vlast koja to namece ? ..gde je tu ozbiljnos i kvalitet ljudi? ...naivnost je ostala u 20 veku ..,
Горан
Тачно је да држава учествује у малпродајној цени са око 55%. Али исто тако тачно је и то да да је цена горива под доминатнијим утицајем тржишних околности.Другим речима, допринос недржавних фактора на укупну цену је доминантан у односу на допринос државних захватања.Државна захватања се сваке године увећавају за око 1,5 динара а гориво много више поскупљује или појефтињује што значи да недржавна захватања иако мања у структури имају већи утицај због вечиг стопи раста.Утицај државе је "назидан" .
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
"...У Удружењу нафтних компанија Србије кажу да на цену горива утиче много фактора..." Јашта, море! Не отимате се ви да нас снабдевате горивом, зато што нас волите, него због "много фактора"!
Boris
Rafinerijska cena evro dizela je 71,05, benzina 95 je 60,01, a auto gasa 38,51 dinar. Sve ostalo uzima država i od toga se namiruje budžet a to je nešto što diktiraju MMF i Svetska banka. Uvoz derivata je slobodan od 2011, pa se gorivo iz raznih zemalja prodaje na celom Balkanu po različitim cenama i svaljivati krivicu na neke Ruse je nekorektno ako ne i bezobrazno. Osim toga, u NIS-u 56% akcija poseduje Gazprom, oko 30% je u vlasništvu države Srbije, dok je oko 13% akcija u vlasništvu građana.
Pera Segedinac
Akciza je fiksna i ne zavisi od cene goriva.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja