nedelja, 29.03.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:04

Tramvajem od Slavije do Kalemegdana

​Raspisan tender za izradu tehničke dokumentacije za proširenje pešačke zone Knez Mihailove ali i za izradu idejnog rešenja tramvaja duž poteza Slavija – Kalemegdan
Autor: Dejan Aleksić, Daliborka Mučibabićsreda, 19.02.2020. u 12:21
(Фото А. Васиљевић)

Prostrani pešački koridor, spomenik u čast ubijenom premijeru Zoranu Đinđiću, javna podzemna garaža ili umesto nje arheološka atrakcija podno Vasine ulice i tramvaj 1 od Slavije do Kalemegdana. Sve ovo za sada ne postoji između Studentskog trga i Uzun Mirkove ulice, ali već naredne godine deo tih sadržaja bi ovaj prostor trebalo da počne da dobija. Da bi i poslednji deo slagalice „pešačka zona u centru grada” bio sklopljen, Direkcija za građevinsko zemljište raspisala je tender za izradu tehničke dokumentacije za proširenje pešačke zone Knez Mihailove (potez Vasina – Uzun Mirkova, sa delom Ulice kralja Petra i akademskim trgom), ali i za izradu idejnog rešenja tramvaja duž poteza Slavija – Kalemegdan.

– Projektom će se odrediti način parternog uređenja koje će se uklopiti u postojeće stanje popločavanja Knez Mihailove ulice. Biće predložena urbana oprema i mobilijar, funkcionalno i dekorativno osvetljenje i ozelenjavanje celog poteza. Predvideće se ograničen pristup dostavnih vozila, kao i vozila hitnih službi u režimu i načinu koji važi u pešačkoj zoni Knez Mihailove i osiguraće se nesmetano kretanje i pristup osobama sa invaliditetom, deci i starim osobama – ukazuju u Direkciji.

Kako navode, u tehničku dokumentaciju će se ugraditi i ranije usvojeno idejno rešenje za tramvaj duž poteza Slavija – Kalemegdan, a ukoliko bude potrebno, u skladu sa rezultatima arheoloških istraživanja na Studentskom trgu koja će biti sprovedena, tehnička dokumentacija će biti prilagođena rezultatima tih istraživanja.

– Dvosmerna tramvajska pruga će se projektovati bez kontaktne mreže, tako da će tramvaji biti pokretani snagom akumulatora, a po izlasku iz ove zone pantografom će se priključiti na kontaktnu mrežu. Tramvajski koridor će ujedno biti i koridor interventne staze za komunalna i dostavna vozila, čiji je ulazak predviđen iz pravca Trga republike. U Vasinoj ulici, na delu od Dositejeve do Dobračine, predviđeno je saobraćanje trolejbusa koji će se kretati planiranim tramvajskim koridorom i koji će postojećom trasom kroz Dobračinu ostvarivati tehničku vezu za depoom „Dorćol” – dodaju u Direkciji.

Da bi ozbiljni radovi na prostoru Vasina do Uzun Mirkove zaista i krenuli, jedan od glavnih preduslova je selidba višegodišnje privremene okretnice sa Studentskog trga u Dunavsku na Dorćolu

Uzun Mirkova, od Kralja Petra do Tadeuša Košćuška, predviđena je za dvosmerni saobraćaj, sa po jednom trakom po smeru, dok je deo Uzun Mirkove, od Kralja Petra do Studentskog trga, predviđen za poseban režim saobraćaja, samo do garaže postojećeg hotela. Od početka Vasine ulice do Kalemegdana projektovaće se obostrane biciklističke staze minimalne širine dva metra po smeru.

Ipak, deo navedenih saobraćajnih rešenja, pre svega tramvajski koridor kroz Vasinu i Uzun Mirkovu, nije bio predviđen projektom za uređenje prostora u zoni Studentskog trga koje je svojevremeno izradio arhitekta Boris Podreka. Od tog projekta ipak se neće odustati. On će, ističe glavni gradski urbanista Marko Stojčić, u zavisnosti od rezultata arheoloških istraživanja na ovom prostoru, biti samo izmenjen. Glavnu promenu neće prouzrokovati tramvajski koridor, već ukoliko se, kako se očekuje, ispod Akademskog parka pronađu vredni, reprezentativni ostaci antičkog Singidunuma. Ako se to dogodi, odustaće se i od planirane podzemne garaže ispod Vasine ulice.

– Za podzemnu garažu na Studentskom trgu u toku je javna nabavka za geološka iskopavanja koja treba da pokažu da li ima vrednih arheoloških nalaza ispod Vasine ulice kao što se misli i to ćemo znati ove godine. Na tom potezu antičkog Singidunuma biće otvoreno tri do pet istražnih jama i ako budu pronađeni rimski objekti i mozaici moja ideja je da to pokažemo. U tom slučaju nećemo podizati garažu ispod Vasine, nego će ona planirana na Trgu republike ispod današnjeg „Staklenca” biti proširena – kaže Stojčić.

Ideja je da se na dubini od 2,5 metara ispod Vasine ulice napravi pešački koridor da bi sve ono što bude pronađeno moglo da se vidi.

– U dogovoru sa Podrekom, spomenik Zoranu Đinđiću trebalo bi da bude dislociran sa planirane pozicije koja je naspram spomenika Njegošu. Uređenje Vasine ulice predviđeno je za sledeću godinu, ali nije izvesno da će tada biti uveden i tramvaj jedan – precizira Stojčić.

Da bi ozbiljni radovi na ovom prostoru zaista i krenuli, jedan od glavnih preduslova je selidba višegodišnje privremene okretnice sa Studentskog trga u Dunavsku na Dorćolu. Za gradnju novog terminusa odavno je izabran izvođač, ali nikako da se reše imovinskopravni odnosi u toj ulici. Ti problemi još nisu rešeni, ali se u gradu nadaju da će se to uskoro okončati.

Za sada nije izvesno kada će i zaista potez od Vasine do Uzun Mirkove postati prostor pre svega namenjen biciklistima i pešacima, ali kada se to dogodi, zamišljeno je da on bude takozvana ulica kulture.

Originalni „simensi” za „jedinicu”

Ideja gradskih otaca o vraćanju prve tramvajske gradske linije na šine nije novost. Još pre četiri godine u gradu su najavili da će šine ponovo proći potezom od Slavije do Kalemegdana, ali da se kroz pešačku zonu tramvaji ne napajaju preko kontaktne mreže, nego uz pomoć unutrašnjeg izvora.

Sada je ova ideja samo dodatno razrađena.

– Tramvaj 1 trebalo bi da bude kružna linija i da pokrije centar, da ljudi u pešačkoj zoni ne bi ostali bez javnog prevoza. Pokušaćemo da uvedemo originalne „Simensove” tramvaje koji su saobraćali početkom prošlog veka i „Simens” je voljan da ih napravi. Jedan u delovima imamo u Nišu – kaže Marko Stojčić.

A da bi se ovaj tramvaj vratio na šine, jasno je da u narednim godinama predstoji raskopavanje poteza od Slavije do tvrđave, pa i ponovni radovi na tek uređenom Trgu republike.


Komentari19
24fac
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Milan Filipović
Ne razumem zasto ne postave terene za mali fudbal, kosarku i ringispile na celom potezu od Slavije do Kalemegdana. To je ono sto nam svima nedostaje...
micko
Čitam i ne verujem.Da li je realno da se ponovo kopa u najužem centru grada, a već imamo trole koje spajaju Kalimegdan i Slaviju.Da li ovde rastu neke tikve ludaje, i da li ćemo dozvoliti da se ove ideje sprovedu.Zar smo toliko bogati da se pare ovako troše, pored svih nerešenih problema.Nemamo dovoljno obdaništa, bolnica,socijalna pomoć je katastrofalna, nema kanalizacije na celom području grada, smeće na sve strane, fasade ruinirane.....Čime smo ovo zaslužili možda treba da se zapitamo.
Predizborna bajka
Sugrađani. Nemojte posle da bude - nismo znali - mislili smo da se šale - mene to ne interesuje, ne idem na Kalemegdan. Uvek dođe dan kada mečka zaigra pred vašim vratima. Uskoro ćete videti spuštanje trola kroz Dorćol. Zato - unapred kategorično protestvujem protiv višegodišnje blokade centra grada bez uvida u ekonomsku i ostalu isplativost projekta. Svako može da navede barem tri velika gradska problema koji njega muče. I, siguran sam, niko ni ne pomišlja na tramvaj do Slavije.
Само напред!
Два новинара обавештавају о трамвају бр. 1, а не помињу окретишта. Пре рата окретиште се налазило лево од Галерије "Цвијета Зузорић", када се гледа од центра града. Линија је неопходна за хиљаде посетилаца Калемегдана и Тврђаве, за бројне студенте и запослене на факултетима око Студентског трга, за станаре итд, поготову када се укине терминал Студентски трг.
Како се нико није сетио
да коњи вуку трамвај...
jasmina nešković
Ne bih ja uprezala konje u tramvaje, životinje su to plemenite, ima mnogo boljih kandidata, a i izdžljivijih!
Preporučujem 65

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja