subota, 04.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 10:59

U Sibiru u ledu otkrivena ptica stara 46.000 godina

subota, 22.02.2020. u 22:09
(Фото ЕПА/Аdrian Bradshaw)

MOSKVA – Naučnici su i ranije pronalazili ostatke ili delove tela drugih životinja sačuvane u večnom ledu, kao što su vukovi i mamuti, ali otkriće jedne ptice ocenjeno je kao „neprocenjivo” jer omogućava pronalaženje DNK i povremeno RNK, nukleinskih kiselina prisutnih u svim živim organizmima.

U izvanrednom otkriću, ruski naučnici su, naime, pronašli drevnu pticu zamrznutu u večnom ledu Sibira koja datira iz poznog Ledenog doba.

Kako izveštava časopis „Komunikejšns bajolodži”, do otkrića je došao tim lokalnih lovaca na fosilnu slonovaču u selu Bela Gora u Jakutiji, na severu Rusije, prenosi Tanjug.

Otkriće je prosleđeno naučnicima Centra za paleogenetička istraživanja u Švedskoj. Nikolas Duseks i Love Dalen iz Švedskog prirodnjačkog istorijskog muzeja sproveli su radio-karbonsko datiranje i utvrdili da je ptica živela u periodu između od pre 44.000 do 49.000 godina.

U uslovima večnog leda, ptica je savršeno sačuvana, sa sve perjem, noktima, kožom i mekim tkivima jer je u uslovima niskih temperatura nemoguć razvoj bakterija i gljivica, dok, istovremeno, nije previše hladno da bi se oštetila tkiva.

Istraživači veruju da je ovo možda prva sačuvana smrznuta ptica iz Ledenog doba, prenosi Sputnjik.

Izuzetna očuvanost ptice neprocenjiva je za naučnike koji proučavaju genetiku drevnih životinja jer je DNK izvađen iz njenog tela pokazao da je reč o vrsti ptice paserina, poznatije kao rogata ševa.

Ptica je najverovatnije bila predak dvaju vrsta rogatih ševa koje danas postoje. Jedna od njih naseljava današnju Rusiju a druga mongolske stepe.

„Ovo otkriće nagoveštava da su klimatkse promene koje su se desile u poznom Ledenom dobu dovele do formiranja novih podvrsta”, rekao je Love Dalen, prenosi Si-En-En.

Sledeća faza istraživanja odnosiće se na utvrđivanje redosleda celog genoma ptice koji će, nadaju se naučnici, osvetliti njen odnos prema današnjim podvrstama i proceniti brzinu evolucione promene ševa u Evroaziji.

„Ovo će otvoriti nove mogućnosti za proučavanje faune Ledenog doba i razumevanje odgovora životinja na klimatske promene u poslednjih 10-50.000 godina”, dodao je Duseks.

Iako je sadašnje otkrice ptice iz Ledenog doba prvo takve vrste, prethodno su istraživači pronašli brojna druga drevna stvorenja u večnom ledu.

Centar za paleogenetiku je prošle godine ispitivao ostatke šteneta otkrivenog u večnom ledu blizu reke Indigirka u Sibiru. Drevni pas koga su takođe proučavali Dalen i Duseks dobro je očuvan, iako je star oko 18.000 godina.

62dee