sreda, 25.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 24.02.2020. u 21:00 Milan Galović

Srbija se uzda u svoje, komšije u avione NATO-a (FOTO)

Ako Alijansa bude čuvala i nebo Hrvatske, naša vojska će jedina na prostoru bivše Jugoslavije imati nadzvučne avione
Уз модернизацију „миг 29” је и даље респектабилан авион (Фото Танјуг)

Četiri rasklopljena „miga 29” Vojske Srbije nalaze se u hali remontnog zavoda u beloruskom gradu Baranovičiju, gde se paralelno radi i na njihovoj modernizaciji. Ovi avioni su poklon Belorusije Srbiji i kada radovi na njima budu završeni, biće predati našem Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani. Delegacija Ministarstva odbrane i Vojske Srbije obišla je u petak pomenuti remontni zavod i izrazila zadovoljstvo tokom i kvalitetom radova.

Nije precizirano kada će se ovi avioni naći na Aerodromu „Pukovnik pilot Milenko Pavlović” u Batajnici, ali kada se to desi Srbija će imati eskadrilu lovačke, odnosno nadzvučne avijacije koju će činiti 14 aviona tipa „mig 29”.

Dakle, skoro koliko ih je imala SFRJ, koja je krajem osamdesetih godina nabavila 16 aviona ovog tipa iz SSSR-a. Zanimljiv detalj je da su te, u to vreme, ultramoderne avione oko kojih je vladala fama u Jugoslaviju, takođe na aerodrom u Batajnici, „dovozili” sovjetski piloti koji su na sebi imali civilna odela, nosili su, naravno, pilotsku kacigu, a po predaji aviona kolegama iz JNA, vraćali su se u Moskvu redovnom linijom „Aeroflota”.


Mađarski „gripeni” čuvaju vazdušni prostor Slovenije (Foto EPA)

Većina tih aviona uništena je tokom NATO agresije 1999. godine, pa se može reći i da je kompletiranje eskadrile „migova 29”, bar kada je reč o domaćoj lovačkoj avijaciji, anuliranje posledica tog rata. Posle potpisivanja Kumanovskog sporazuma, tadašnjoj Vojsci Jugoslavije preostalo je pet aviona tog tipa, jedan je kasnije uništen u udesu.

Usledile su godine tavorenja, lovačka avijacija jedva je funkcionisala, oslanjajući se pre svega na dotrajale „migove 21”. Sve do pre nekoliko godina nije se postavljalo pitanje nabavke aviona, a prekretnicu je označila ruska donacija šest „migova 29”, pa je broj ovih aviona u VS dostigao deset. Nešto kasnije Belorusija je odlučila da pomogne Srbiji, poklanjajući četiri aviona tog tipa.

Rusija je poklonjene avione prevezla rasklopljene velikim transportnim avionima An-124, a za sada je rano govoriti kako će biti dopremljeni oni iz Belorusije. Ko zna, možda se i ponovi epizoda iz osamdesetih godina s preletanjem do odredišta.


Pri kraju upotrebe: hrvatski „mig 21” (Foto EPA)

Posle svega, od svih država nastalih na prostoru bivše Jugoslavije, samo Srbija u ovom trenutku ima izvesnu budućnost nadzvučne avijacije. Kako su nedavno objavili mediji, postoji mogućnost da će Hrvatska, čije nebo i dalje čuvaju stari „migovi 21”, a samo nekoliko njih je u upotrebi, zatražiti da NATO obezbeđuje njen vazdušni prostor.

Ova susedna zemlja uplela se u dug, komplikovan i posle svega neizvestan proces nabavke novih lovačkih aviona. Bio je na pomolu dogovor s Izraelom da im proda njihove avione F-16, ali se SAD nisu složile s ovim transferom svoje tehnologije. Poslednjih meseci pominje se (opet) nabavka F-16, a možda i „jurofajtera” ili „miraža 2000”.

I tako ukrug, pa je sada aktuelno i korišćenje usluge alijanse, čija je Hrvatska članica, što neki vide i kao racionalno rešenje. Uostalom, ako su se pored toliko mora odrekli podmorničarske tradicije, zašto bi insistirali na lovačkoj avijaciji?


Italijanski „jurofajteri” čuvaju nebo Crne Gore i Albanije (Foto EPA)

NATO već čuva vazdušne prostore Slovenije, Crne Gore i Makedonije. Mađarski „gripeni” obezbeđuju nebo Slovenije, italijanski „jurofajteri” i grčki F-16 štite nebo nad Crnom Gorom (i susednom Albanijom), a Grci su zaduženi i za Severnu Makedoniju. Ni BiH nema lovačku avijaciju, ali ni ugovor da neko drugi obezbeđuje njihovo nebo. Inače, alijansa obezbeđuje i vazdušni prostor baltičkih država – Litvanije, Letonije i Estonije.

Mnogi previđaju da i neke zemlje NATO-a, bivše članice Varšavskog pakta, i dalje koriste „dvadesetdevetke”. Ima i onih koji smatraju da su srpski „migovi 29” stari avioni, ističući da su ovi iz donacija „polovni”.

Međutim, na vazduhoplove se ne može gledati kao na automobile, avioni stari trideset i više godina nisu retkost na nebu, uz odgovarajuće održavanje mogu još godinama da se koriste.


Grčki F-16 „pokriva” vazdušni prostor Severne Makedonije, Crne Gore i Albanije (Foto EPA)

Ilustracije radi, Amerikanci su nedavno u upotrebu vratili bombarder proizveden još početkom šezdesetih godina prošlog veka. Remontovaće ga i modernizovati, baš kao i Vojska Srbije svoje „migove 29”.

A kada se proces takozvane duboke modernizacije završi, eskadrila ovih lovačkih aviona biće garancija suverenosti u vazdušnom prostoru Srbije bar u toku narednih petnaestak godina.

Komentari65
d2a2f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

ma sta kazes
Da, slavne Hr pobjede se izucavaju na prestiznim svjetskim vojnim akademijama. Kao i njihovi slavni generali, admirali, al kad bi se zezali. Znamo svi odlicno ko je frustriran a to pokazuju Jasenovac, Stara Gradiska, Jadovno, itd a sto se tice zadnjeg sukoba sacica Srba iz Hr njih 400.000 je drzalo 1/3 teritorije i 4.500.000 Hrvata im nije moglo nista. Da su htjeli mogli su zauzeti i Zg i cijelu Hr kad god su pozeljeli, sto su uostalom vec radili nekoliko puta '45 i '18. I dalje bi u AU bili.
ajde
Nista vi Hrvati NE MOZETE jer da ste mogli vi bi nesto i nabavili. Ovako vam jedino ostaje ono sto zaista MOZETE a to je da budete daleko losiji od Srbije sto ste oduvek i bili (narocito u oblasti vojske, odbrane i ratovanja). Otuda valjda i tolike frustracije. A takodje MOZETE i ono sto ste oduvek radili a to je da nam zavidite i da nas mnogo "volite". A isprazne i suplje price po komentarima nista nece promeniti stvarnost.
Nisam Kinez
Pa ne znam ko je ovde frustriran, sudeci po komentaru… Uzgred, pokazali su se bolji od Srbije, i to bas u oblasti ratovanja i odbrane, ako se secate skore istorije. A njihovi komentari su daleko najzapazeniji ovde!
Војин
@ "Петровиц Дусан", изађите на Гугл и откуцајте, ако знате: Ген. Д. Голдфејн, оборен изнад Србије 1999.г. Б2 Дух ст. Луиса је пао у Спачванским шумама и од тада је тај авион избрисан из евиденције НАТО. Можете и да потражите изјаву из 2017.г. холанд. пуковника Бекера, комаданта ескадриле Ф-16, који је изјавио да се српска ПВО, током агресије НАТО, показала да је најбоља на свету....итд.
Stvarno?
General vozi avion? Zaista imas bujnu mastu. I evo proverio sam, B-2 bombarderi se imenuju po imenima drzava, a ne gradova. Postoji "Duh Mizurija", jos uvek ziv i zdrav. Nikad postojao "Duh st. Luisa" (sto je grad u Mizuriju). I gde je tacno to mesto u Spacvanskim sumama, gde je pao taj ogromni avion, sigurno je ostavio ogroman trag, gde mogu da nadjem fotografije?
Шиђанин
"miguše29" ви свакако то боље знате од Еуротата али дођите код нас, на границу Хрватске и Србије, па ћете видети колико "богатих Хрвата" долази да купи лекове који су код нас и за 50% јефтинији него у Хрватској. Осим тога Израел је предметне авионе добио по повољнијој цени него било која земља у НАТО па би било нелогично да Изрела прода своје кршеве и још заради на разлици до пуне цене.
Eurostat i statistika
@Шиђанин nisam ja negirao Eurostat. Tačno je da je Hrvatska u mnogim aspektima na dnu EU. Ni Grčka, Španija i Portugalija nisu puno bolje u tim aspektima. Ali to je tako kad se merite sa najboljima i najbogatijima na svetu i još sa svetskim silama (UK, Francuska). Hrvati na kraju nisu uspeli da kupe izraelski F16 Barak ne zato šta je bio krš već zato šta je bio predobar u odnosu na svoju nadogradnju. Da je bio krš niko ne bi pravio problem oko te prodaje.
Војин
@ "Zato su svi nasi piloti sruseni a da nisu znali sta se desilo..." А зашто су њихови пилоти срушени и такође нису знали шта им се десило? Полако али сигурно, из године у годину, откривају и сами Американци да је оборно неочекивано много њихових авиона. Оно што је до сада потврђено, од самих Амеиканаца је Ф-117А, Б2- дух Св. луиса (такође Золтан Дани), Ген. Д. Голдфејн номинован је за место Врхов. команданта УСАФ, летео на Ф-16Ц из састава 555. ловачког одреда итд. Следеће године откриће још
Petrovic Dusan
@ Војин Od 40000 naleta NATO aviona tokom 78 dana,VJ je srusila 2 aviona , i to je jedini potvrdjen ikada gubitak NATO tokom 1999.Nikada nijedan B-2 nije srusen,ti je izmisljotina,i nema nikakvih dokaza. Ako podelite cifru 2 sa 40000 dobijate procenat uspeha PVO VJ, ravan nuli-sto je i ocekivano u sukobu sa najvecil vojnim savezom na svetu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja