sreda, 24.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 04.03.2020. u 18:00 Branko Radun
POGLEDI

Lični sukob Mila i Svetog Vasilija

Protestne litije u Crnoj Gori oko boljševički anticrkvenog zakona su fenomen koji je iznenadio sve – političare, medije, ali i crkvene velikodostojnike. Ovo čudesno buđenje nacionalne i duhovne svesti kod običnog naroda koji je pravi heroj ovog vremena je izgleda iznenadilo i Mila i mitropolita (s tom razlikom da se drugi snašao i preuzeo temu). Tema litija koje menjaju Crnu Goru, ali i region, prisutna je i u svetskim medijima zbog svoje neobičnosti – kao da smo u vremenu 21. veka i postmoderne koja relativizuje sve ugledali prizor iz srednjeg veka.

Zašto je ovaj fenomen masovnih litija iznenadio i privukao pažnju svetskih medija i analitičara? Zbog toga što masa sveta sa krstovima i ikonama koja se probija kroz planine i sneg ne liči ni ne jednu pojavu u današnjoj Evropi koja je ogrezla u liberalnom individualizmu i ne mari ni za šta osim za egoistički shvaćen interes i hedonizam. S druge strane, jasno je da ovo nije organizovala ni vlast ni opozicija ali ni zapadne strukture moći za koje smo navikli da stoje iza svih „dešavanja naroda” .

Pa ko je onda to pokrenuo? Ako pitamo narod u Crnoj Gori oni kažu – Sveti Vasilije Ostroški. Vlast Mila Đukanovića je udarila na svetinje i na Svetog Vasilija a tamo njegov blagoslov a još više njegova kletva mnogo znače. Naravno, Sveti Vasilije nije usamljen, uz njega su i Sveti Sava i knez Lazar i Sveti Petar Cetinjski i Njegoš, kao i drugi sveti i pravedni ljudi naše tradicije. Da je reč o ličnom sukobu Mila i Svetog Vasilija govori i to da je Đukanović o Vasiliju govorio kao o „mrtvacu” čiji manastir i čije mošti treba da budu državno vlasništvo. Ljudi su iz arhetipskog straha da ne saučestvuju u napadu na svetinju (a to je tek u drugom koraku pitanje crkvene imovine i statusa Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori) i u strahu da ne padnu pod prokletstvo Svetog Vasilija prevazišli strah od represije crnogorskog režima koji se do sada mnogo puta pokazao kao autoritaran i kao onaj što želi da uništi srpski identitet Crne Gore (verski i nacionalni).

Zašto je Đukanovićev režim krenuo protiv crkve, protiv Vasilija Ostroškog a time i protiv većine svog naroda (u protestima učestvuju i oni koji se deklarišu kao Srbi ali i DPS Crnogorci)? Do sada taj režim nije činio greške a kamoli da udara na svetinje i da većinski narod bude ogorčen na poteze vlasti. Umesto da smiruje situaciju i popušta on se inati i dovodi Crnu Goru na ivicu unutrašnjih sukoba. Postoje dva objašnjenje za ovakvo bezumlje crnogorske vlasti – prvo je da je reč o iracionalnom ponašanju s ciljem ukidanja svega srpskog u Crnoj Gori kako bi se dovršio projekat „crnogorske nacije”  a drugo je da je to deo agende i obećanja datih mentorima na Zapadu sa ciljem smanjivanja uticaja Srbije i SPC u Crnoj Gori jer su oni „produžena ruka Kremlja”. Teško se opredeliti za jedno od ova dva objašnjenja ali smo skloniji da verujemo da je pre reč o geopolitičkom uticaju natovih struktura nego o iracionalnoj „istrazi posrbica”  od montenegrinske elite.

Ponašanje mitropolita je bilo logično. On je želeo kompromis sa Milom i očigledno je bio spreman da pristane na značajno popuštanje da ne bi dolazio u sukob sa čovekom koga je toliko puta zadužio. No, tvrdoglavo insistiranje na anticrkvenom zakonu od vlasti sa jedne i samonikli narodni pokret otpora kojim se obnavlja crkvena i srpska nacionalna svest u Crnoj Gori, s druge strane, primorale su ga da stane na čelo velike svenarodne litije. Sad mitropolit ima iza sebe „vojsku” mnogo veću no što je ima Milo i on je sad najuticajniji čovek Crne Gore. On može dovesti do smene režima, naravno ukoliko to želi. Mitropolit je danas jedina opozicija Milu Đukanoviću iako je očigledno da on to nije želeo. Sa druge strane Đukanović je svestan da će vremenom protesti jenjavati a da će pozicija mitropolita slabiti. Bez obzira na odnose Mila i mitropolita i kako će se trenutna konfrontacija razrešiti – onaj koji je već dubinski promenio Crnu Goru i koji će uticati na izbornu volju je Sveti Vasilije Ostroški. Crna Gora posle litija je sasvim drugačija od one pre njih.

Politički analitičar

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komеntari6
9ba1b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Žika
Nisu li, baš kao što je Amfilohije kroz Nikšić pronio kosti Svetog Vasilija Ostroškog, u predvečerje ratova devedesetih sveštenici Srpske pravoslavne crkve, u pratnji, kako su ga nazivali „vjernog naroda“, misleći pritom na naoružani narod, gradovima i selima nosili kosti svetaca, obilježavajući, pokazaće se,tako buduće granice i vojne ciljeve nedosanjane „Velike Srbije“? Andrej Nikolaidis
Zorka Papadopolos
Upravo je ZDF prikazao reportazu o dogadjanjima 'naroda' u Crnoj Gori. Kad god se ZDF za nas zainteresuje, pozli mi. Cinjenica da je Amfilohije njima govorio u mikrofon potvrdjuje da ni on, nazalost nije narocito obavesten. Prikazali su spektakularnu posecenost litijama, lepotu fresaka u manastirima. Odmah je neko iz EU izjavio da 'ova vlada' sve cini za 'njih'. Milo se kleo da ga ne interesuju manastiri, tek na kraju je neko smeo da navede alavost Mila u vezi lepih parcela crkve kraj mora.
Radul
Još za vrijeme popisa 1961. gotovo da i nije bilo Srba u Crnoj Gori. Od tada im broj stalno raste a oni sve ugroženiji. Kako to?
Ivo
@Radul,vjerovatno nikada nijesi bio u Crnoj Gori,nit ista znas o njoj,kad to pitas.Objasnicu ti:od kada postoji,pa do komunisticke diktature 1945, u CG su zivjeli samo regionalni crnogorci a nacionalni Srbi u vise od 98% .Najznacajniji ljudi koji su se sami tako izjasnjavali bile su sve vladike i knjazovi zakljucno sa Njegosem i kraljem Nikolom.Ostalo su bile manjine.Poslije 2.rata po direktivi KPJ svi Srbi u CG su administrativno prevedeni u Crnogorce.Po propasti komunizma sve se vrce na staro
Maggie
Ponasanje mitropolita je bilo logicno.????
Marko Kraljevic
Branko Radun- Kakav je to kolos politicke analitike !

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja