utorak, 14.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 07.03.2020. u 22:00 Milenija Simić-Miladinović

Nastavnici prepisivali zadatke od kolega

Pojedini radovi polaznika tokom stručnog usavršavanja nastavnika u okviru projekta „Digitalna učionica” su plagijati, potvrdio Zavod za unapređivanje obrazovanja
Срђан Печеничић

Kad nastavnici na obaveznim seminarima profesionalnog usavršavanja plagiraju radove, prepisujući od svojih kolega, kako očekuju od učenika da revnosno sami pišu domaće zadatke? Upravo takav paradoks, da pojedini nastavnici prepisuju domaće zadatke, potvrdili su stručnjaci Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV), proveravajući navode sa društvenih mreža da su određeni radovi polaznika obuke u okviru projekta „Digitalna učionica” – plagijati.

„Prozivka” je krenula onlajn. U bazi nastavničkih radova, autori su prepoznali dela svog truda i stečenog znanja, ali potpisana nekim drugim imenom i prezimenom. Potom su to počeli i da objavljuju u grupama koje na internetu okupljaju nastavnike, direktore škola i roditelje đaka zainteresovane za digitalne inovacije u nastavi.

Primera radi, nastavnica Osnovne škole „Jovan Grčić Milenko” iz Beočina u jednoj takvoj grupi na „Fejsbuku” uverava da je njenu kompletnu prezentaciju „IKT uređaji, jedinstvo hardvera i softvera” bez ikakve izmene i dodataka prisvojio kao svoj domaći zadatak kolega iz kruševačke osmoletke „Dositej Obradović”. Obraćajući mu se, revoltirano je napisala i: „Kolega, nije lepo! Mogli ste bar izmeniti pozadinu i prekucati ćirilicom.” Kao temu za novi domaći, zadala mu je: „Autorska prava! Rok neograničen!”

Ova i slične objave nisu prošle bez komentara. „Plagirane diplome u visokom obrazovanju nisu sankcionisane, a ovi domaći zadaci su daleko sitniji prekršaj od toga”, „Plagijatori neka se zamisle hoće li rizikovati ovakvu sramotu”, „Trebalo bi da se plagijatori jave, ako imaju šta da kažu, ili da administratori uklone pomenute radove”, samo su neke od reakcija onlajn publike.

– Nakon nekoliko pritužbi koje su se pojavile na društvenim mrežama da su određeni domaći zadaci polaznika stručnog usavršavanja u okviru projekta „Digitalna učionica” plagijati, savetnici koordinatori su proverili te navode i utvrdili da su tačni u dva slučaja. Plagirani radovi biće uklonjeni iz naše baze nastavničkih priprema za digitalne časove koje su mentori ocenili kao najuspešnije – objašnjava za „Politiku” Ivan Savić, rukovodilac Centra za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju ZUOV-a, inače zadužen za obuke u okviru projekta „Digitalna učionica”.

To što se ispostavlja da će „Digitalnoj učionici” ubuduće, možda, dobro doći softver za detektovanje plagijata, može da se tumači i kao potvrda da su čak i nastavnici koji se ne libe da prisvoje tuđi rad ovladali digitalnim veštinama. Očigledno su u moru izvora na internetu uspeli da pronađu primere iz prakse koje mentori svrstavaju među najbolje, ne sumnjajući da se u digitalnu umešala „prepisivačka” škola.

– To nije propust voditelja obuka, jer to su nastavnici koji dolaze iz različitih škola i krajeva Srbije da drže predavanja kolegama. Oni nemaju uvid u radove svih polaznika obuka širom republike, već samo u učinak kolega koje obučavaju. Nemaju ni mogućnost da domaće zadatke nastavnika koje pregledaju uporede sa najrazličitijim i mnogobrojnim izvorima na internetu – razjašnjava Savić.

On oštro osuđuje sve vidove kršenja autorskih prava i poziva da, ukoliko postoje sumnje da ima još plagijata, to bude prijavljeno u elektronskoj formi na adresi: https://zuov.gov.rs/pomoc/. Osim brisanja plagijata iz onlajn baze, nadležni mogu da zahtevaju da „uhvaćeni” prepisivači ponovo, sami, urade zadati domaći. Uverenje da su prošli obuku ne može im se oduzeti jer su na trodnevnom seminaru, donekle, unapredili digitalne veštine, iako su prepisivanjem srozali vaspitnu ulogu nastavnika. Važno je imati u vidu da ovde nije reč o izbornom nego obaveznom profesionalnom usavršavanju zaposlenih u prosveti u saradnji sa resornim Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Vladom Srbije.

Hiljadu primera dobre prakse

Samo u toku prošle godine 250 voditelja obuka podučilo je oko 10.000 prosvetnih radnika da pripremi i u nastavi koristi digitalne obrazovne sadržaje. Trećeg dana, od tri dana takve obuke, polaznici, među kojima su učitelji i nastavnici različitih predmeta, dobiju domaći zadatak da urade pripremu digitalnog časa.

Zadatak svakog voditelja obuke jeste da pregleda radove svojih polaznika i među njima odabere najuspešnije, prema zadatim kriterijuma za realizaciju digitalne nastave. Najbolji domaći zadaci potom se objavljuju na sajtu projekta „Digitalna učionica”. U toj onlajn bazi trenutno je oko 1.000 najboljih radova nastavnika koji bi trebalo da posluže kao primeri dobre prakse.

Komentari18
5d868
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Objektivnost!
Ove sulude komentare mogu shvatim samo kao kuknjavu, nadam se, malog broja neznalica i lezilebovica u našem prosvetnom sistemu ili ljudi koji apsolutno ne vole to čime se bave. Kriminal je biti nastavnik, a ne biti sposoban da napraviš svoj, autentični, seminarski rad od deset ili manje strana. Jako, jako žalosno i, naravno, za svu osudu!
Polaznik
Istina je da je seminar o digitalnim udžbenicima bio, zapravo, prelistavanje običnih knjiga, identičnih onim u knjižari, koje su izdavači postavili na svoje portale... Apsolutno nikome nije potrebna dvodnevna obuka da prelista knjigu! A zadatak je bio da se, nakon dva dana provedena u gubljenju vremena, osmisli čas na kome će se koristiti dostupni digitalni sadržaji. Ljudi su ih koristili i to je sasvim ok. Izvori su se navodili u nekom formularu koji je išao uz prezentaciju. Dakle, zadatak i ni
Majstor
Мислим да коначно сви просветни радници треба да устану у заштиту својих права и да коначно кажу доста бирократији и папирологији и разним измишљотинама које им се намећу свакодневно. Наиме, како коме падне на памет нека анкета, пројекат, дигитализација, или нека друга безвезарија наметну јадним просветним радницима као обавезу.
милица
Просветни радници растрзани између стварности и маштовите замисли каква школа треба да буде.Стварност је да деца много изостају,не пишу на часу,не прате наставу,не уче код куће,а што би кад је школа обавезна и сви ће је завршити шта год (не)радили.Просветари залуђени компетенцијама,стандардима,корелацијама са предметима које никада нису учили,огледним и угледним часовима,пројектном наставом...Какву дигиталну учионицу да замисле кад нема интернет конекције у свакој учионици ни за дневник?
Крем и асне
Требало би да одговорни у држави седну и замисле се докле треба да иде формализам, бирократија и недостатак здравог разума. Шта се постиже тиме што се наставнику предмета "х" задаје домаћи задатак да пише есеј о јединству хардвера и софтвера?! Какво обавезно стручно усавршавање, какви бакрачи, која је корист од свега тога - да ли се тиме стварају квалитетнији наставници, паметнији, способнији да пренесу знање? Ако је одговор да, молићу лепо и научне доказе за то.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja