četvrtak, 01.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 08.03.2020. u 18:18 Dubravka Lakić
48. FEST

Autor filmova koji bude i vraćaju nadu

(Фо­то 48. Фест)

Istorija beogradskog Festa pamti kako je na njemu 1974. godine, u Čolićevo „zlatno doba”, Kosta Gavras bio više domaćin nego samo gost na konferenciji za novinare, najposećenijoj od svih održanih na našem festivalu. Legendarni grčki reditelj ponovo je gost Festa, sada sa uzbudljivim, ali i duhovitim filmom „Ponašajte se kao odrasli” („The Adults In The Room”) – sa pričom o ljudima uhvaćenim u nehumanu mrežu moći, demonstriranu iza zatvorenih vrata na evropskom nivou, sa katastrofalnim posledicama po grčki narod – pred čiju će projekciju večeras (19.30, Kombank dvorana) primiti nagradu „Beogradski pobednik” za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti.

A taj doprinos Gavrasa – kojem su i Grčka i Francuska domovine (rođen je u Atini 1933. od majke Grkinje i oca Rusa), a filmska planeta njegov svet okružen i dobijenim Oskarima, „Palmama”, „Zlatnim medvedima”, nagradama za životno delo, priznanjima dobijenim za operske i muzičke projekte i doprinose radu Asocijacije filmskih reditelja i Francuske kinoteke čiji je predsednik dugo bio – ogroman je. Ovaj neumorni autor angažovanih filmova o ugnjetavanju, političkom militantizmu i istorijskim stranputicama, majstor u žanru političkog trilera ostavio nam je svima u nasleđe filmove kao što su: „Zed” „Opsadno stanje” , „Preki sud”, „Hana K.”, „Poludeli grad”, „Amen”, „Nestao”, „Muzička kutija”, „Moj pukovnik” i druge, sa kojima nas je budio iz učmalosti i letargije, podsećajući nas da smo i sami politička bića sa pravom na mišljenje i glas.

Kako Gavrasovi filmovi utiču na gledaoca možda je najbolje jesenas opisao Alberto Barbera, čelnik Venecijanskog festivala, uručujući mu tada nagradu „Slava umetniku” („Jaeger-LeCoultre Glory”), koja se inače dodeljuje filmskim autorima koji su na poseban način obeležili svetsku kinematografiju. Barbera je u jednom trenutku izgovorio: „Ako smo zaspali, filmovi Koste Gavrasa nas bude; ako smo izgubili nadu, njegovi filmovi je ponovo vraćaju nama.” I to je tako tačno.

Kosta Gavras je veliki reditelj i u prošlom i u ovom veku jer je uvek u stanju da politiku pretvori u fascinantnu filmsku temu poput svake druge i da time dotakne filmsku javnost. On je oduvek smatrao da su svi filmovi politički.

– Filmovi su politički ili je politika u svim filmovima, a možemo ih i analizirati politički. Mišljenja sam da je politika i ono kako se ponašamo u svakodnevnom životu. Ako se loše ponašam prema svojoj ženi, u neku ruku i to je politički stav. Moguće je da sam ja u svemu tome za razliku od nekih mojih kolega iz francuskog „novog talasa”, bio uvek direktniji i precizniji – rekao je u svojim brojnim intervjuima za „Politiku” Kosta Gavras.

Mirno, a odlučno uvek je iskazivao svoju iskrenu demokratsku veru u tu vrstu filma, zbog kojeg će gledalac i razmišljati, i pitati se, i imati duboke emocije. A baš tako će biti i tokom gledanja „Ponašajte se kao odrasli”, filma zasnovanog na krizno-iskustvenoj, ispovednoj prozi bivšeg ministra finansija Grčke Janisa Varufakisa u periodu najžešće grčke ekonomske krize, u kojem je toliko toga rečeno i pokazano, a toliko i blisko i srpskim iskustvima na tom našem putu za „nedođiju” – Evropsku uniju.

Životom i radom najčvršće vezan upravo za Evropu, Gavras u njoj primećuje i porast populizma i ekstremne desnice. „Verujem da je to odgovornost Evropske unije koja nije ispunila obećanja svojih tvoraca, kao i lidera koji su došli nakon toga. Evropa je postala supermarket u kojem vlada veliki problem sa novcem i ekonomijom. Zahvaljujući tim političarima imamo sve više i više siromašnih ljudi, a kultura i obrazovanje zauzimaju veoma mali deo evropske politike”, izjavio je on za „Politiku”.

Gavrasu nikad nije bio problem da u filmovima pokaže, a i jasno kaže kako se „u ime demokratije događaju mnoga nasilja i brutalnosti”, kako se to često može tumačiti i „rezultatom sopstvenog straha”, a da treba uvek imati u vidu i to „koliko je nasilno uvoženje demokratije uvek bilo štetno, a često se obijalo o glavu i samim ’uvoznicima’...”

– Nije prihvatljivo ni da se kultura jedne, menja kulturom druge zemlje, a svakodnevno smo svedoci i svojevrsne kulturne okupacije u ime ekonomskih ciljeva. Pogledajte samo koliko je američkih filmova svakodnevno i u vašim bioskopima – izjavio je još Gavras, dodajući da je svestan i svih promena u filmu 21. veka.

– Nove okolnosti i sva ta nova, pokretna filmska tehnologija, njena laka upotreba, učinila je da prestane da postoji mitologija filma. Uticaj filma nije isti kao što je nekada bio. To je možda najgora stvar koja mu se dogodila. S druge strane, mladi ljudi mogu mnogo lakše da snimaju filmove, da pokazuju različite stvari i svet oko sebe, onako kako ga oni vide, kako u njemu žive, i to mnogo iskrenije.

U čast Koste Gavrasa u Jugoslovenskoj kinoteci pred početak ovogodišnjeg Festa, u programu Velikani svetskog filma, Konstantinu Kosti Gavrasu bila je priređena i mini retrospektiva sa izborom njegovih najpoznatijih filmova.

Komentari0
adb3a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja