petak, 30.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 09.03.2020. u 20:00 Borka Golubović-Trebješanin
INTERVJU: LENKA UDOVIČKI, reditelj

Danas smo svi ružni, prljavi i zli

Podeljenosti u društvu su sve veće i veće i bez obzira na to što smo sveukupno materijalno bogatiji, svi smo mi na nekom dnu i sveprisutno je nešto što se zove duhovno siromaštvo
Ленка Удовички (Фото принтскрин Јутјуб)

Rediteljka Lenka Udovički za novi susret sa beogradskom publikom izabrala je delo „Ružni, prljavi, zli” Slobodana Obradovića po motivima istoimenog filma Etora Skole. Premijera je u subotu uveče, 14. marta od 20 časova na sceni „Olivera i Rade Marković”.

Autorsku ekipu čine scenograf Aleksandar Denić, kostimograf Bjanka Adžić Ursulov, kompozitor Najdžel Ozborn i koreograf Staša Zurovac.

Igraju: Ozren Grabarić, Nina Janković, Aleksandar Vučković, Aleksandar Jovanović, Vanja Nenadić, Iva Ilinčić, Ivan Zablaćanski, Ivana Nikolić, Jana Milosavljević, Jovo Maksić, Marko Gvero, Milan Zarić, Nađa Sekulić, Nataša Marković i Slađana Vlajović.

Lenka Udovički rođena je u Beogradu, njena majka je iz Bolivije, a otac učesnik francuskog pokreta otpora i Španskog građanskog rata. Karijeru je počela devedesetih godina prošlog veka postavkom Brehtove „Majke Hrabrost”, ali se ubrzo posle toga sa suprugom Radetom Šerbedžijom seli u neke nove „prostore”.

Ko je ružan, ko je prljav, a ko zao danas?

Danas smo svi ružni, prljavi i zli. Zašto? Zato što je sistem takav, zato što smo pritešnjeni i zato što se valjamo u moralnom blatu koje nas je progutalo. Usput sanjamo konzumerističke snove koje su nam uvalili, a mozgovi su nam dobrano isprani.

Italijanska „crna” komedija Etora Skole „Ružni, prljavi, zli”, zasnovana na elementima neorealizma, premijerno je prikazana 1976. godine. Zašto ste odabrali baš ovo filmsko delo, za novi susret sa beogradskom publikom?

Izabrala sam ovo delo posle razgovora sa upravom BDP-a. Rekli su mi da je jedan od njihovih koncepcijskih pravaca da se rade i adaptacije filmskih dela, a meni se ovaj kultni film iz sedamdesetih godina prošlog veka koji volim već neko vreme motao po glavi kao mogući predložak za predstavu... Inspirativan je, duhovit, ima fantastične karaktere i pogađa u neku srž koja mi je bliska. Etore Skola praveći ovaj film, u vreme kada je svet globalno krenuo ka nekom prosperitetu i kada se verovalo da smo nadomak sveopšteg blagostanja, pravio je priču o najnižem sloju društva, i govorio o problemima kapitalizma, klasno podeljenog društva, eksploataciji i šta beda čini ljudima. Ali na drugačiji način nego njegovi prethodnici u italijanskom neorealizma. On je neorealizam okrenuo naglavačke i napravio crnohumornu grotesku. Pedesetak godina kasnije pokazalo se da je ta njegova groteska i te kako aktuelna. Podeljenosti u društvu su sve veće i veće i bez obzira na to što smo sveukupno materijalno bogatiji, svi smo mi na nekom dnu i sveprisutno je nešto što se zove duhovno siromaštvo. Etore Skola je govorio u jednom intervjuu: da kada čovek ne može da razvija plemeniti lik koji nosi u sebi, koji je blokiran od okolnosti u kojima živimo, blokiran „odozgo”, to je isto jedan vid eksploatacije, i to: strastan. Film je brzo stekao kultni status kao duhovita groteska o jednoj familiji sa „dna kace”. Zašto tvrdite da se danas, 50 godina kasnije, svi koprcamo u moralnom blatu na njenom dnu? Kako smo dospeli na dno te „kace”?

To je nešto što treba svi da se pitamo i tražimo odgovore u okolnostima koje su oko nas, ali isto tako i u sebi.

Ovo je jedna od vaših predstava u kojima nema i vašeg supruga Radeta Šerbedžije, iako smo ga zatekli na probi? Zašto ste ga „zamenili” sa Ozrenom Grabarićem?

Rade i ja smo napravili neke velike i lepe predstave, ali mnogo je više mojih predstava u kojima on nije igrao. On je često zauzet filmskim obavezama, i nažalost teže nalazi vreme za pozorište. Sa Ozrenom Grabarićem sam sarađivala u nekoliko predstava „Šekspir u Kremlju”, „Kabare Breht – Zadrživi uspon Artura Uija”… dobro se poznajemo i razumemo, To je izuzetan glumac, drugačiji od Šerbedžije, mislim da je Grabarić savršen za ovu ulogu.

Koliko je u rediteljskom smislu zahtevno ovo filmsko delo pozorišno pročitati?

Vrlo je komplikovano zato što su to dva različita medija. Ponekad se pitam zašto pred sebe postavljam takve zahteve da imam besane noći i da se mučim. Imala sam sa jedne strane taj film koji je na mene ostavio snažan utisak još u ranoj mladosti i za koji znam da je živ i u svesti mnogih ljudi, a sa druge strane novi komad koji je po motivima filma napisao talentovani pisac Slobodan Obradović, i koji ima sebi svojstven vrlo zanimljiv senzibilitet. To je uzbudljiva, ali i zahtevna situacija i imala sam dodatni osećaj odgovornosti. Za mene kreativni proces počinje tapkanjem u mraku i vrlo je sličan situaciji kada se čovek pronalazi i pokušava i traži način da savlada neke životne probleme i prepreke. Ali  u rešavanju ovakvih izazova ima i mnogo čari, jer kada se potpuno upustimo, kada izlazimo iz nekakve „komfor” zone, onda nam se otvaraju nove dimenzije i tako sebe obogaćujemo. U ovom slučaju imala sam veliku podršku autorskog tima, predstava ima puno elemenata fizičkog teatra, pokreta, plesa, muzike. Zahteva preciznost muzike, temeljan i intenzivan rad, i sada kada ulazimo u fazu kada se prepoznaju rezultati rada kompletnog tima, osećam da dobijamo bogatu, neobičnu i nesvakidašnju predstavu.

Beogradu ste se proteklih godina često vraćali u snovima? Kako vam danas izgleda?

Ne znam da li sam još uspela da uspostavim novi odnos sa Beogradom. Mislim da je to još mešavina prošlosti i sadašnjosti koja je u meni. Nisam provela dovoljno vremena ovde da se spojim sa novim Beogradom i sa sobom. Kada dođem u Beograd vratim se u neku svoju mladost i prošlo vreme, tako da na nekim paralelnim kolosecima prošlosti i sadašnjosti komuniciramo još uvek.

Karijeru ste proteklih decenija gradili u Londonu, Los Anđelesu, Rijeci, Zagrebu, Beogradu? Gde je danas vaša „baza”?

Naša „baza” nam je još Rijeka, ali sada kada su nam deca porasla i kada više nismo u obavezi zbog njihovih škola, živimo vrlo nomadski, svuda pomalo, na više kontinenata. Ima trenutaka kada se čovek umori od takvog života, ali isto tako to menjanje boravišta daje slobodu i širinu da se zaista osećaš kao građanin sveta i da ne moraš da se utapaš u lokalne okvire.

Komentari6
c3ac8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Talicni Opanak
Italijanski reziser Etore Skola je napravio fenomenalan film I prica je urnebesna. Zelim vam sve najbolje I da iskoristite "momentum" koji je maestro Skola kreirao u filmskoj interpretaciji te price.
Deda
Kao farovi u daljini, Lenka i Rade svetle u tami i pomazu nam da nadjemo put, da se orijentisemo.
Borivoje Bankovic
Lepa zena.
Stevo
Nacin na koji mislite o moralnom blatu u kojem sa valjamo/sto je tacno/ nece ni za jotu popraviti situaciju. Licno bih zabranio ljudima koji raspolazu ogromnim materijalnim bogatstvom i ogromnim egoizmom, da se bave ovakvim temama! Jednostavno zato, jer ne nudi nikakvo resenje, a diagnozu vec imamo!
Миодраг Стојковић
И да додам ,тако се ствара могућност неком наставнику ликовног без великих заслуга да се домогне националне пензије који је био некада члан УЛУС-а. А мени и сличним је онемогућено јер су закомпликовали поступак до ужаса. Носилац сам "Плакете града Београда"за животно дело. Много групних и самосталних изложби и битних дела .

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja