Neumoljive mere potpunog zatvaranja čitavih oblasti i gradova, strogi režimi testiranja i karantini za zaražene i teško bolesne od virusa korona koji od početka godine hara svetom, a koje su uveli Kina, Južna Koreja i Japan, dali su rezultate. Zdravstvena situacija se popravlja i njihove institucije kulture, prve koje su bile sukcesivno zatvarane, polako počinju da otvaraju svoja vrata za publiku, uz zadržavanje određenih mera predostrožnosti, beleži u vikend izdanju „Artnjuzpejper”. U Evropi, gde je trenutno žarište pandemije, i u ostatku sveta slika je obrnuta – sve je duža lista otkazanih događaja.
Većina institucija u Kini za sada ostaje ili zatvorena ili pod posebnim režimom rada, uključujući i Peking i čuveni Kineski zid, ali je Šangaj prvi počeo sa otvaranjima i to muzeja. Šangajski muzej savremene umetnosti, najpoznatiji kao domaćin Šangajskog bijenala, kako prenose strani mediji, počeo je da prima posetioce krajem prošle nedelje, kao što je to slučaj i sa Šangajskim muzejom (obe ustanove finansira država). Iz prve pomenute kuće umetnosti obavestili su zvanično javnost da se dezinfekcija obavlja svakodnevno, da su zaposleni u međuvremenu obučeni prema postojećim higijenskim protokolima, a da je, za svaki slučaj, u muzeju obezbeđena i zona karantina na svakom spratu. Svakome će biti, za sada, pri ulasku merena temperatura, moraće da se drži međusobna distanca od oko jedan i po metar, obavezno je i nošenje zaštitnih maski, a poželjno je i da se svako unapred onlajn najavi jer je dnevna poseta ograničena na 500 ljudi. Slična pravila važe i u drugom pomenutom muzeju, gde je dnevna poseta ograničena na 2000, a ostanak unutra na dva sata. Pored ova dva muzeja i neke privatne šangajske galerije počele su sa radom.
Korejski Nacionalni muzej moderne i savremene umetnosti najavio je da će početi ponovo da radi od 23. marta, dok će detaljnija obaveštenja moći da se dobiju tokom ove nedelje, u zavisnosti od razvoja situacije na terenu. Svakako će se poštovati vladine preporuke koje se tiču dezinfekcije prostorija, posebno rukohvata i toaleta, obezbeđena su sredstva za higijenu ruku, a muzejski zvaničnici potvrdili su da će mere socijalne distance i ograničenosti broja posetilaca i vremena ostanka biti manje-više u saglasju sa šangajskim.
U Japanu će još ostati zatvorena većina ustanova kulture, među njima i tokijski Mori umetnički muzej, Nacionalni muzej, kao i Nacionalni muzej zapadne umetnosti, gde je odloženo otvaranje velike gostujuće izložbe dela iz londonske Nacionalne galerije (uključujući i jednu od verzija Van Gogovih poznatih „Suncokreta”). Ali, očekuje se da Kijocera muzej umetnosti u Kjotu, jedna od najstarijih japanskih muzejskih institucija, započne sa probnim, privatnim otvaranjima za ograničen broj publike počev od 19. marta, da bi do rada u punom obimu došlo 4. aprila, dok će Muzej savremene umetnosti u Tokiju biti dostupan od 31. marta.
Sa druge strane, piše „Artnjuz”, nakon dužeg kolebanja i u SAD su od pre neki dan počele da se zatvaraju sve popularnije muzejske kuće „zbog zaštite zdravlja zaposlenih, volontera i publike, što je trenutni prioritet”. U toj grupi su njujorški Vitni muzej, Muzej savremene umetnosti – oba će revidirati tu odluku krajem marta – i Gugenhajm, za koji se ne zna koliko dugo neće raditi, potom Nacionalna galerija u Vašingtonu, u kojoj je odložen početak velike izložbe posvećene italijanskom baroku, a do čijeg će mogućeg otvaranja doći u maju, dok će Smitsonijan pod ključ staviti sve svoje prostore – čak 19 u Vašingtonu i dva u Njujorku. Isti ovaj trend ispratile su i velike privatne galerije i izlagački prostori.
Što se Evrope tiče, podsećaju agencije, početna obustavljanja poseta na severu Italije, u Milanu, Veneciji (odloženo Bijenale arhitekture za kraj avgusta) i Torinu proširila su se na ostatak zemlje, nije zaobiđena ni velika postavka upriličena povodom obeležavanja 500 godina od smrti Rafaela u rimskoj Skuderiji Kvirinale, koja je bila otvorena samo nekoliko dana, a ne radi ni firentinska Galerija Ufici i brojne druge turističke kulturne tačke. Posle desetak dana od početnog zatvaranja i ponovnog kratkog otvaranja, praćenog posebnim režimom posete, pariski Luvr konačno je i definitivno onemogućio posete, kao što su to u ovom gradu učinili i Orsej, Oranžeri, Centar Pompidu i većina francuskih muzeja i dvorana. Zatvoreni su i Pinakoteka u Minhenu, Institut za savremenu umetnosti u Berlinu, Muzej Ludvig u Kelnu, gde je za novembar pomereno otvaranje čuvenog umetničkoj sajma savremene umetnosti, dok u Beču na rade Albertina, Belvedere, Leopold muzej, Muzej istorije umetnosti... Između ostalog, London je obustavio rad Nacionalne galerije, Amsterdam je isti potez uveo kada je reč o Van Gogovom muzeju, Rijks muzeju i Stedelijku, u Madridu ne radi Prado, u Barseloni Muzej savremene umetnosti...