utorak, 26.05.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:49

Za tri nedelje na zalihe potrošeno 16,6 miliona evra

U istraživanju je analizirano 32 miliona kupovina obavljenih u periodu od 24. februara do 15. marta
Autor: Jelica Antelj - Ivana Albunovićpetak, 27.03.2020. u 21:21
(Фото EPA-EFE/Koca sulejmanovic)

Domaćinstva u Srbiji su za nepune tri nedelje potrošila dve milijarde dinara na kupovinu zaliha u strahu od epidemije. Zbog rasta potrošnje od 20 odsto, svoje tržišno učešće najviše su uvećali veliki trgovinski lanci. Udeo malih radnji je opao. U Srbiji se za vreme pandemije najviše kupuju brašno, šećer i toalet-papir, a najbrojniji kupci su mahom starija domaćinstva, saopštila je kompanija „GfK”, koja se bavi istraživanjem tržišta, a prenosi Agrosmart.

Na listi najtraženijih proizvoda u protekle tri nedelje našli su se i smrznuto povrće, konzervirana tunjevina, jaja, testenine, smrznuto pecivo i ulje. U istraživanju su analizirana 32 miliona kupovina obavljenih u periodu od 24. februara do 15. marta, kada su domaćinstva potrošila dve milijarde dinara. Vodeći trgovinski lanci u Srbiji povećali su svoja tržišna učešća u ove tri nedelje, uz rast potrošnje domaćinstava od 20 odsto.

Kupci su najviše novca trošili u hipermarketima, diskontnim lancima i supermarketima. Za to vreme male lokalne radnje i pijace nisu zabeležile značajniji porast, tako da je njihovo tržišno učešće opalo. Istraživanje „GfK” je pokazalo i da se učešće artikala kupljenih na promociji umanjilo. Takođe, mlađa domaćinstva i ona s većom kupovnom moći nisu pribegavala kupovini zaliha ni približno onoliko koliko su to činila starija domaćinstva, kao i ona s manjom kupovnom moći. Kupci iz Beograda i Vojvodine su nešto više trošili na zalihe nego domaćinstva u istočnoj i južnoj Srbiji. Tokom anketiranja domaćinstava pokazalo se da je 26 odsto njih reklo da je veoma zabrinuto zbog epidemije.

Kako se javljala potreba za izolacijom širom sveta, milioni kupaca shvatili su to kao poziv da se snabdeju svim mogućim namirnicama kako bi dane što mirnije provodili u svojim domovima. Scene iz apokaliptičnih filmova postale su realnost, a takozvani preperi (ljudi koji se spremaju godinama za ovakav scenario) konačno su dočekali svojih pet minuta. Potpuno spremni za epidemiju. Mnogi supermarketi su za kratko vreme opustošeni, a šta je bio najprodavaniji proizvod i oko čega su se kupci otimali ipak zavisi od zemlje do zemlje, jer su preduslovi za preživljavanje ipak različiti. Potpuno neočekivano, na listi najprodavanijih proizvoda u SAD, mnogim evropskim zemljama i Izraelu bio je toalet-papir koji je praktično nestao s polica. Talas neograničenih nabavki toalet-papira zahvatio je i Skandinaviju. U Švedskoj je, recimo, zavladala nestašica ovog proizvoda, ali je ubrusa bilo u neograničenim količinama.

Ovakva pojava nije bila jasna čak i najvećem proizvođaču higijenskih potrepština u Švedskoj, koji je potrošače javno upitao da li oni misle da je kovid 19 crevna bolest. U zemljama koje su među prvima proglašene žarištima najviše su se tražila dezinfekciona sredstva i maske, kao i u ostatku sveta. Kada je reč o Špancima, pre nego što se epidemija zahuktala, najpre je nestalo vina, a prodavale su se i testenine i sredstva za higijenu. Turcima hrana nije bila na prvom mestu, najpre je došlo do nestašice njihove najprodavanije kolonjske vode koja se tradicionalno služila i gostima koji su posećivali ovu zemlju. Ona se koristi za osvežavanje ruku tokom putovanja, a s obzirom na to da u sastavu ima 80 odsto alkohola, mnogi su je kupovali da bi je koristili umesto dezinfekcionog sredstva. U Holandiji su imali drugačije prioritete. Kako su se zatvarali kafići, a i sve ostale radnje, mnogi su požurili da se obezbede dovoljnim količinama marihuane koja se u ovoj zemlji može nabaviti u legalnoj prodaji. Ni kupci u SAD nisu odoleli, iako ih je predsednik Donald Tramp uporno pozivao da se suzdrže od velikih kupovina, jer „razloga za brigu nema”, većina ga nije poslušala. Najupečatljivije slike opustošenih trgovina stigle su baš s ovog tržišta. Amerikance očigledno niko nije mogao pokolebati da poharaju police s konzerviranom hranom, toalet-papirom, ali i vodom i mesom, koji su na samom vrhu najprodavanijih artikala.

Na sreću, slike praznih polica u prodavnicama oružja nismo viđali u Evropi, ali u SAD to je bilo sasvim normalno. Mnogi od njih su virus korona odlučili da dočekaju naoružani do zuba, a najnoviji podaci s tržišta su pokazali da je prodaja oružja i municije porasla za 300 odsto. Skandinavci su se, osim higijenskim sredstvima, snabdevali i lekovima protiv bolova, za skidanje temperature, ali i insulinom. Na Balkanu je nešto drugačija priča. Bugari su ispraznili police s pomorandžama i drugim vrstama citrusa i svim izvorima vitamina Ce. Poslednji su u nabavke krenuli Nemci. Tamošnji vodeći trgovci su na početku ove zdravstvene krize izveštavali da rasta prodaje nema i da je situacija mirna, međutim, sve se ubrzo promenilo pa je porasla potrošnja posebno konzerviranih i namirnica s dužim rokom trajanja, testenine i dezinfekcionih sredstava.


Komentari9
7bbbd
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

vladimir
Kada bi se dozvolila slobodna nabavka oružja onda bi i pošteni ljudi mogli da žive.
Novi Sad
Ispada, da su najpametniji oni koji su prvi dan krize napravili zalihe a ne mi koji smo slušati preporuke i apele nadležnih. Trenutno stanje na tržištu da je sva roba (koje ima) poskupela 20-25 % , posebno to se odnosi na voće i povrće, gde pojedina poskupljenja idu i do 50 % jer su u pojedinim gradovima ( Novi Sad), idiotskim odlukama pijace zatvorene i mora se u markete po voće i povrće, dok kod seljaka propada, prodaju iz iz automobila, krijući se policije, kao da drogu valjaju.
katarina
@Jelena potpuno se slazem s Vama. Iskustvo zivljenja u sistemu koji ne funkcionise 30 god, i zdrava logika. Mesecne zalihe lekova, plina, soli, secera, kvasca, baterije, pirinac, testenine, konzerve, ulje, brasno, prasak.
Preporučujem 32
Jelena
To se zove iskustvo. Zalihe su uglavnom pravili ljudi srednjih godina i stariji jer su kroz zivot imali u vise navrata ovakvih situacija. Isli su zdravom logikom da ako se proglasi opsti karantin nece moci da se izadje van kuce. I ko bi im obezbedio hranu? Tesko onaj koji ih savetuje da ne prave zalihe.
Preporučujem 10
dusan1
Preporučio bi da se u ovo vreme virusa , a i kasnije, razmisli o tome se prodaja prehrane vrši (kao nekad) iza tezge. To što narod pipa hleb zeleniš , voće i povrće mi se ni malo ne sviđa. U EU je to rešeno tako što se sve pakuje ali to nije dobro rešenje jer je jednokratna ambalaža ogroman otpad a često je skuplja od sadržaja.
Свакако
било би најбоље да су сви имали новца да купе бар једномесечне залихе, логика сузбијања овог зла од заразе на то указује, јер ако уместо 10 пута одете у куповину једном допринели сте сузбијању заразе, али људи су куповали за онолико пара колико имају (око 2,5 еур више по човеку него иначе) и то је тако увек било бар смо се ми старији тога нагледали.
Nebojsa
Očigledno je da narod ima poverenje u državu pa ne stvara nepotrebne zalihe. To je znak koliko nam je država jaka. Sreća je što u ovakvo loše vreme imamo najbolje ljude nas vode.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja