četvrtak, 13.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 30.03.2020. u 17:57 Marijana Avakumović

U saobraćaju zbog pandemije šteta oko 120 miliona evra

Trpe drumski, železnički i vodni saobraćaj, a najviše je pogođen avio-saobraćaj
услед укидања путничког аутобуског саобраћаја губитак се процењује на око 23 милиона евра (Фото Пиксабеј)

Epidemija virusa korona načinila je štetu u saobraćaju oko 120 miliona evra. Ne postoji deo transportnog sistema koji nije pogođen bilo da je reč o vazdušnom, železničkom, vodnom ili drumskom saobraćaju.

Šteta koja je do sada nastala usled ukidanja putničkog autobuskog saobraćaja (uključujući unutrašnji i međunarodni saobraćaj) procenjuje se na oko 23 miliona evra, a očekuje se da će do kraja godine ti gubici biti i veći, rečeno je „Politici” u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Novonastale okolnosti nepovoljno utiču i na vodni saobraćaj, gde ne radi putnički saobraćaj i otkazani su veliki kruzeri, ali i železnički, koji beleži i mali pad kargo prevoza.

– Vazdušni saobraćaj svakako trpi najveće gubitke. Na Aerodromu „Nikola Tesla” 22. marta prošle godine bilo je 14.500 putnika, ove godine na isti dan 71 putnik. Procenjuje se da će do kraja godine gubici u transportu biti oko 600 miliona evra – ocenila je Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Na pitanje „Politike” da li će i na koji način država pomoći ovoj grani privrede, pre svega aerodromima u zemlji i nacionalnom avio-prevozniku „Er Srbiji” da održi likvidnost, u ministarstvu su nam odgovorili da su pozvali sve kompanije iz resora da izveste o svim problemima koje imaju i da im pošalju predloge rešenja kako bi zajedno napravili realan i optimističan program mera za pomoć posle epidemije bolesti kovid 19. Nisu nam konkretno rekli kakav je plan za „Er Srbiju”, koja je verovatno najveći gubitnik ove krize, kao i sve svetske avio-kompanije.

U 2008. godini banke su bile u prvoj liniji pogođenih velikom ekonomskom krizom, a 2020. u jeku pandemije kovida 19 zbog koje se prizemljuju avioni, avio-kompanije iz celog sveta su te koje traže pomoć i neke od njih neće preživeti šok. Međunarodni stručnjaci smatraju da je ovo najveća kriza u avio-saobraćaju u dužem periodu i da će posledice biti užasne. Procene o izgubljenoj dobiti i gubicima se smenjuju iz sata u sat, a akcije avio-kompanija vrtoglavo padaju na berzama.

Zato su svetske avio-kompanije uputile apel vladama da ubrzaju mere finansijske pomoći kako bi spasile industriju vazdušnog saobraćaja od kolapsa, jer su zbog pandemije virusa korona udvostručile procenu gubitaka prihoda za 2020. godinu na više od 250 milijardi dolara.

– Potpuno je jasno da nam je potrebna ogromna vanredna pomoć vrlo brzo – rekao je novinarima putem video-konferencije Aleksandr de Žinijak, generalni direktor Međunarodne asocijacije za vazdušni saobraćaj (IATA), prenosi Tanjug.

Avio-kompanije širom sveta prizemljile su veći deo svojih aviona. To je rezultiralo ogromnim pritiskom na likvidnost avio-kompanija, od kojih se gotovo polovina suočava s mogućim bankrotom u narednim nedeljama ako se ništa ne preduzme za podršku ovoj industriji, navodi IATA.

– Imamo krizu likvidnosti koja je u punom zamahu, nema prihoda, a troškovi i dalje rastu, tako da su nam očajnički potrebna neka gotovinska sredstva – rekao je De Žinijak.

Direktor IATA, koji je i bivši šef „Er Frans – KLM grupe”, uputio je poziv takođe da kargo letovi budu izuzeti od bilo kakvih zabrana, navodeći da je vitalna ekonomska aktivnost u riziku da bude sputana zbog velikog zatvaranja vazdušnog prostora.

Sa različitih strana stižu upozorenja da će do kraja maja 2020. većina avio-kompanija u svetu ući u stečaj. Suočene sa tim mračnim predviđanjima, avio-kompanije se okreću vlastima očekujući pomoć, kao brojne banke za vreme finansijske krize 2008. godine.

Američki avio-transport zatražio je hitnu pomoć do 50 milijardi dolara od savezne vlade. Britanske kompanije tražile su od vlade više od devet milijardi dolara pomoći.

Komеntari1
16b91
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мунгос
Лепо би било да држава помогне „Ер Србију”. Али не може, зато што ће се наљутити Комесаријат за саобраћај ЕУ и запретити санкцијама. Сећамо се да је јесенас тако било.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja