subota, 06.06.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 07.04.2020. u 18:00 Obrad Stevanović

Treba dosledno poštovati sve mere nadležnih organa tokom vanrednog stanja

Procenjujući, očigledno s razlogom, da je nivo rizika od virusa korona ekstremno visok, državni vrh se opredelio za proglašenje vanrednog stanja jer omogućava korišćenje šireg spektra i intenziteta vanrednih mera
(Фото А. Васиљевић)

Iskustva, kako pozitivna, tako i negativna, iz brojnih kriza s kojima su se građani Srbije suočavali u poslednjih nekoliko decenija, jasno nam ukazuju na to da je izuzetno važno da svako, u granicama svojih mogućnosti – uz razumne izuzetke – krajnje disciplinovano i dosledno poštuje sve mere koje nadležni organi propišu ili preporuče tokom trajanja proglašenog vanrednog stanja. Sprovođenje tih mera svakako neće biti prijatno, trajaće relativno dugo i uzrokovaće različite probleme, posebno za pojedine kategorije građana. Zbog toga će, u svakom slučaju, biti neophodno da se one vremenom koriguju – pooštravaju ili ublažavaju, kako sa razvojem situacije i operativnim sposobnostima i mogućnostima državnih organa i javnih službi, tako i sa realnim potrebama specifičnih i posebno osetljivih kategorija građana.

O tome sa koliko se ozbiljnom opasnošću suočavamo i koliko je važno da se dobro organizujemo i da u sprovođenju naloženih i preporučenih mera istrajemo, možda najbolje govore već nastale, očigledno katastrofalne posledice pandemije. Shvatajući pandemiju na svojim teritorijama kao veoma ozbiljnu javnu opasnost koja ugrožava opstanak države i građana, u znatnom broju država proglasili su vanredno stanje.

S tim u vezi, treba znati da naše pravo poznaje tri vrste, uslovno rečeno, nemirnodopskih stanja, i to: 1) ratno stanje, 2) vanredno stanje i 3) vanrednu situaciju. Njima se, u aktuelnom kontekstu, može dodati i 4) stanje epidemije zarazne bolesti od većeg epidemiološkog značaja.

Uz konstataciju da skoro svaki građanin Srbije stariji od 20 godina ima neku vrstu iskustva sa svakim od navedena četiri nemirnodopska stanja, evo nekoliko najznačajnijih informacija o njima.

Ratno stanje je stanje opasnosti u kojem su, oružanim delovanjem spolja, ugroženi suverenost, nezavisnost i teritorijalna celovitost zemlje, odnosno mir u regionu, što zahteva mobilizaciju snaga i sredstava za odbranu.

Vanredno stanje je stanje javne opasnosti u kojem je ugrožen opstanak države ili građana, a posledica je vojnih ili nevojnih izazova, rizika i pretnji bezbednosti.

Vanredna situacija je stanje u kojem su rizici i pretnje ili nastale posledice po stanovništvo, životnu sredinu, materijalna i kulturna dobra takvog obima i intenziteta da njihov nastanak ili posledice nije moguće sprečiti ili otkloniti redovnim delovanjem nadležnih organa i službi, zbog čega je za njihovo ublažavanje i otklanjanje neophodno upotrebiti posebne mere, snage i sredstva.

Epidemija zarazne bolesti od većeg epidemiološkog značaja je stanje opasnosti od zarazne bolesti koja u većoj meri može ugroziti stanovništvo i čije je sprečavanje i suzbijanje od interesa za republiku.

Procenjujući, očigledno s razlogom, da je nivo rizika od virusa korona ekstremno visok, državni vrh se opredelio za proglašenje vanrednog stanja jer omogućava korišćenje šireg spektra i intenziteta vanrednih mera i podrazumeva upravljanje sprovođenjem vanrednih mera u zaustavljanju pandemije sa najvišeg državnog nivoa.

Javnim proglašenjem bilo kojeg od navedenih stanja stvara se pravna pretpostavka da nadležni državni organi donesu odgovarajuće odluke o vanrednim merama, uključujući i mere kojima se:

– odstupa od ljudskih prava i sloboda, odnosno kojima se ta prava ograničavaju ili suspenduju (na primer: zabranom kretanja na javnom mestu, zabranom okupljanja i udruživanja, ograničavanjem prava na štrajk i sl.);

– proširuju delokrug i ovlašćenja državnih organa (na primer: angažovanjem vojske na tipično policijskim poslovima – u vanrednom stanju ili na poslovima zaštite i spasavanja – u vanrednoj situaciji, angažovanjem policije na tipično vojnim poslovima – u ratnom stanju, određivanjem policijskog zadržavanja u trajanju dužem od propisanog, nalaganjem (rešenjem sanitarne inspekcije) boravka u izolaciji ili u karantinu, i sl.);

– proširuju (uvode) obaveze građana (na primer: uvođenje vojne, radne ili materijalne obaveze, obaveze boravka u objektima za izolaciju ili za karantin, obaveze napuštanja određenog prostora i sl.).

Prilikom donošenja i sprovođenja odluka o ovim merama, državni organi su dužni da poštuju Ustavom propisana ograničenja, među kojima su najvažnija: 1) selektivnost i restriktivnost mera (neka ljudska prava se ni u kojem slučaju ne mogu ograničiti niti suspendovati, kao što su prava na život i ljudsko dostojanstvo, na pravično suđenje, na slobodu misli, savesti i veroispovesti, na slobodu izražavanja nacionalne pripadnosti i sl.); 2) nediskriminativnost mera po osnovu rase, pola, jezika, veroispovesti i sl.; 3) ograničenost trajanja mera i 4) poštovanje principa neophodnosti, potrebe i proporcionalnosti u njihovom donošenju i u njihovoj primeni.

Najznačajnije od mera kojima se odstupa od ljudskih prava u cilju sprečavanja i suzbijanja epidemije svakako su izolacija i karantin. Na ozbiljnost tih mera najbolje ukazuje činjenica da je za njihovo nepoštovanje zakonom propisana novčana kazna za prekršaj u iznosu od 30.000 do 150.000 dinara, kao i novčana kazna ili kazna zatvora do tri godine za krivično delo „nepostupanje po zdravstvenim propisima za vreme epidemije”.

General policije u penziji

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komentari0
41d7a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja