utorak, 26.05.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:49
KONZILIJUM

Mediteranska ishrana korisna u borbi protiv korone

Naučna istraživanja su pokazala povezanost gojaznosti s oslabljenim imunskim sistemom i većim rizikom za pojavu infekcija
Autor: Danijela Davidov-Kesarutorak, 07.04.2020. u 18:00
(Фото Пиксабеј)

Pandemija virusa korona pokrenula je ljude da više razmišljaju o tome kako da ojačaju imunitet i smanje uticaj štetnih činilaca koji narušavaju otpornost organizma i povećavaju rizik od obolevanja. Dobar antioksidantni status zavisi od ravnoteže prooksidanata, koji loše utiču na zdravlje, i antioksidantnog sistema, koji štiti od infekcija i mnogobrojnih hroničnih oboljenja.

Dr Vesna Dimitrijević Srećković
(Foto: Lična arhiva)

Profesor dr Vesna Dimitrijević Srećković, iz Klinike za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma Kliničkog centra Srbije, ističe da antioksidativnu zaštitu i otpornost organizma povećavamo uravnoteženom izbalansiranom ishranom kao što je mediteranska ishrana, koja sadrži obilje voća, povrća (lisnatog, korenastog, mahunarki), žitarica koje su bogate antioksidantnim vitaminima (A, Ce, E) i mnogobrojnim mineralima koji su komponente antioksidantnih enzima (selen, cink, mangan, gvožđe). Na meniju mora da se nađe obilje svežeg povrća kao što su beli i crni luk, sremuš, spanać, kupus, karfiol, brokoli, cvekla, šargarepa, kao i mahunarki poput pasulja, sočiva, boba, leblebije. Od voća je bitno uzimati ono koje je sveže, kao što su jabuke, limun, pomorandže, grejpfrut, nar, kivi.

Manje šećera, grickalica, slatkiša, slatkih napitaka sprečiće povećanje težine

̶  Podrazumevaju se žitarice na trpezi, važno je jesti hleb od celog zrna, jer obiluje vitaminima i mineralima značajnim za imunitet čoveka, ali ima i obilje dijetnih vlakana na kojima će se razvijati probiotske kulture važne za organizam. Kiseo kupus i turšija su fermentirana hrana bogata probiotskim bakterijama koje imaju blagotvorna svojstva za naše zdravlje i jačaju naš imunitet, što nam je u ovim danima najznačajnije. Konzumiranje jogurta, kefira i mlađih sireva veoma je značajno zbog korisnih probiotskih bakterijskih kultura kojima obiluju što ima povoljne efekte na naš imunitet. Preporučuju se uzimanje tri do četiri jaja nedeljno, umeren unos živinskog i crvenog mesa, a veće konzumiranje ribe, posebno morske, sardine, sardele, skuše, haringe, tune, što može biti značajno zbog omega-3 masnih kiselina i De vitamina koji nam je neophodan u jačanju otpornosti organizma  ̶  pojasnila je dr Dimitrijević Srećković.

Pored morske ribe i ribljeg ulja, vitamina De ima u mleku i mlečnim proizvodima, ali i u žumancetu. U kliničkom radu poslednjih godina naša sagovornica kaže da su kod većine pacijenata zapazili niske vrednosti ovog važnog vitamina i da su i dodavanjem vitamina De-3 od 400 i. j. dnevno postigli optimalne vrednosti. To je ključno, kaže ona, i u ovom trenutku kada se oboleva od kovida 19, i za mlađe i starije osobe, kao i korišćenje nekog probiotskog preparata, da bi ojačali odbrambene snage organizma.

A šta je ono što bi trebalo da se izbegava? Naša sagovornica ističe da pržena i pohovana hrana, kao i preteran unos masnoća životinjskog porekla smanjuju antioksidativnu zaštitu, a kao zdrav način pripreme hrane predlaže kuvanu hranu, dinstanje na vodi uz dodavanje ulja na kraju, hranu pečenu u rerni ili na električnom roštilju i pripremu hrane na pari.

̶  Potrebno je ograničiti unos prostih ugljenih hidrata, šećera, grickalica, slatkiša, slatkih napitaka na najmanju moguću meru kako bi sprečili povećanje telesne težine, što može nepovoljno da utiče na imunitet, a kod pacijenata sa hroničnim bolestima može da pogorša pridružene bolesti. Naučna istraživanja pokazala su povezanost gojaznosti s oslabljenim imunim odgovorom i većim rizikom za razne infekcije, pa je važno da sačuvamo optimalnu telesnu težinu  ̶  kaže dr Dimitrijević Srećković.

Umesto kafe ona predlaže da kafopije jednom dnevno uzmu šolju organskog kakaoa, koji je snažan antioksidans bogat vitaminima i mineralima i značajan je u jačanju otpornosti organizma. Kakao utiče na stvaranje „hormona sreće”, endorfina, dopamina, serotonina, što povoljno utiče na opuštanje, smanjenje stresa i bolje raspoloženje.

̶  Budući da je vreme vaskršnjeg posta i da je veliki broj onih koji poste, dobro je što će oni da uvrste u ishranu, sem povrća, voća, žitarica, ulja, i više ribe. Prestanak ili smanjenje pušenja cigareta neophodno je u jačanju imuniteta. Pasivni pušači su posebno ugroženi, pa savetujem da ljudi shvate da moraju da budu odgovorni i da zaštite svoje bližnje i decu od štetnog duvanskog dima. Kod onih koji prekomerno piju alkohol poput žestokih pića, piva, vina smanjena je antioksidativna zaštita i otpornost organizma. Dva do tri puta nedeljno može se uzeti po jedna čaša crnog vina koji sadrži antioksidante, flavonoide. Fizička aktivnost je veoma značajna u jačanju naše antioksidantne zaštite i imuniteta. Sada kada smo u svojim domovima i ne možemo da šetamo, savetujem da vežbamo prema osmišljenim programima stručnjaka pored otvorenog prozora, na terasi ili dvorištu  ̶  dodaje dr Srećković Dimitrijević.

Napetost, nesanica, akutni i hronični stres dovode do povećanog lučenja hormona stresa, kateholamina, što može nepovoljno da utiče na naš imunski sistem i dovodi do smanjenja njegove funkcije.

̶  Iskoristite ovo vreme da uživate u stvarima za koje ranije niste imali dovoljno vremena. Uživajte u stvarima koje volite zajedno sa svojim bližnjima, decom. Razgovarajte, prenesite im neka znanja i veštine koje će im biti potrebne u životu. Pročitajte one knjige za koje ranije niste imali vremena. Slušajte muziku koju volite, pišite dnevnik, slikajte, vodite prijatne razgovore. I ne zaboravite da se molite za sebe, svoje bližnje i sve one kojima je molitva u ovom trenutku potrebna. Još je Sveti Jovan Kroštanski govorio da je „molitva disanje duše, duhovna hrana i piće”. Time postižemo smirenje i duhovnu ravnotežu, smanjuje se lučenje hormona stresa i jača naš imunitet  ̶  uverava dr Vesna Dimitrijević Srećković.


Komentari3
f423b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

violeta
A gde to nabaviti kad su pijace zatvorene ?? Ponesto smrznuto, ali sveze, tesko i retko ! Nadala sam se u isporuku on line na kucnom pragu, ali to nije zazivelo !!
zoran
Nemam nista protiv mediteranske ishrane..sve je to ok - voce, povrce, maslinovo ulje, riba ova, riba ona, zitarice, bademi, orasi ...mozda je sve to malo prenaglaseno u smislu konacnih ishoda..evo, talijani i spanci su mediterani i nisu slavno prosli, a bas i ne zive duze od ostale populacije..pomalo je to stvar izbora pa i mode. Sve sto treba od voca i povrca ljudima nudi samo podneblje..ali ok..vredi probati i ovako i onako, pa kako nam odgovara
dusan1
Vredi probati ! Sve dok ne dođe u modu Kineska ili Vijetnamska kuhinja pa počnemo da tamanimo šišmiše i insekte....Da ne pominjem blagodeti veganske i vegetarijanske ishrane. Uostalom i Isus je postio kao i njegovi Apostoli...
Preporučujem 0

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja