subota, 28.11.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 28.04.2020. u 19:14 Jasna Petrović-Stojanović

Dizel bi bez državnih zahvatanja koštao 53 dinara

Litar goriva na pumpama u RS toči se za 81 do 82 dinara, a u budžet Srbije se po svakom litru dizela sliva 86 dinara
(Фото Ј. Петровић Стојановић)

Vozači iz Srbije koji su se nekim poslom našli u Republici Srpskoj tokom poslednjeg vikenda i imali prazne rezervoare mogli su da toče benzin i dizel po cenama koje su niže nego što su državna zahvatanja u svakoj litri goriva u Srbiji. Na većini pumpi preko Drine litar benzina i dizela toči se za 80 do 81 dinar po litru.

Nešto skuplje je kod naftnih kompanija koje rade i u Srbiji, oko 87,44 dinara, što je opet daleko jeftinije.

Upitan kako je moguće da se kompanijama koje u Srbiji prerađuju i prodaju gorivo isplati da benzin i dizel izvezu, plate transport i tamo ga prodaju upola srpske cene, odgovor je da su u Srbiji velika državna zahvatanja.

Iako je cena nafte tipa brent tokom vikenda skočila na 21,33 dolara za barel posle sunovrata od 17 dolara, ne treba zaboraviti da pad cene sirove nafte vrlo malo utiče na nivo državnih zahvatanja u maloprodajnoj ceni.

Razlog više zašto je ne samo u RS nego i u Federaciji BiH gorivo jeftinije nego kod nas jeste i pre 10 dana doneta odluka o ograničenju marže (zarade) kompanija, kako bi i na taj način smanjile cene goriva koje su i pre toga bile neuporedivo niže od srpskih.

U udruženju objašnjavaju da se utvrđivanje maksimalno dozvoljenih cena goriva od strane države, što u prevodu može da znači maksimiranje marži, na nekim tržištima može smatrati opravdanim.  To se pre svega odnosi na zemlje u kojima nije dovoljno razvijena tržišna konkurencija.

U našem regionu neki vid državne kontrole cene goriva se primenjuje u Sloveniji, Crnoj Gori i Makedoniji.

U Srbiji su cene liberalizovane od 2011. godine i, suprotno svim tada očekivanjima, slobodno tržište je ubrzo dovelo do pada cena na pumpama, jer umesto da se svi drže maksimalno propisanih cena, konkurenti na tržištu su najpre pojedinim kategorijama potrošača, a kasnije i primenom različitih marketinških trikova ponudili široku paletu popusta.

Srbija je imala loše iskustvo s kontrolisanim cenama, jer je u jednom trenutku bilo ugroženo snabdevanje, budući da su kompanije procenile da su im propisane cene niže od nabavnih. Vozačima u Srbiji nije mnogo pomoglo ni to što je nafta toliko pojeftinila jer se litri derivata i dalje toče po ceni iznad evra.

Od početka godine benzin je pojeftinio za 23 dinara, a dizel 26. Većina trgovaca goriva smatra da nije realno očekivati da cena goriva bude proporcionalna ceni nafte, jer u krajnju cenu ulazi kurs dolara, troškovi dopreme nafte koja se uvozi, prerada u rafineriji, poreska zahvatanja.

Uočljivo bi smanjilo cene goriva samo kada bi se država odrekla svog dela zarade, koji u velikoj meri puni budžet.

Udeo države u ceni dizela je oko 65 odsto ili 86 dinara po litru. To znači da se pojeftinjenja od 25 dinara za dizel i 23 za benzin odnose na smanjenje u naftnom sektoru, a samo je 1,5 dinara smanjenje po osnovu PDV-a.

Ukoliko bi se nekim čudom desilo da država smanji svoja zahvatanja, litar dizela bi koštao 53 dinara. što je ipak malo verovatno da se desi u praksi.

Komentari25
a097a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

zoran
U USA benzin 27 din/lit. Ili ga tamo deli neka humanitarna organizacija, ili kod nas gule kozu s’ ledja.
Sinisa debeljacki
BiH Časti svog gradjana na svaki treci rezervoar 100e, sto je prosek mesečni, a mi treba da smo srecni sto ce nam drzava pokloniti sada 100e i nikada vise. Ovo gledamo godinama. Treba drzava da napreduje ali ne bas sa ovakvim razlikama od regiona. Lako je taki voditi biti uspesan lider. Dajte narodu da dise. Odreknite se i vi na vlasti svog kolača za narod! Vreme je
vox ex populi
Kakvo je to pitanje u naslovu? A kako da se finansira država? Pitanje je: Da li mora biti TOLIKO zahvatanje države.
Fonko
Pa ne mora.Drzava da zeli da pokrene privredu i poveca standard gradjana,smanjila bi namete.To je svakome valjda jasno.Sve bi bilo jeftinije zbog velikih troskova transporta koji bi se smanjili a drzava bi dobila ako ne isto onda skoro isto novca na ime poreza i akcize jer bi potrosnja dosta veca.Puno ljudi ne trosi koliko mu treba vec koliko moze da odvoji za gorivo.Dakle,ako je trosio 10.000 trosice i dalje,vozice se vise a platice porez i akcizu na vise goriva.
Antiprotivan
@Sandra, ti porediš maržu države za gorivo koje je neophodno za normalan život sa cigaretama. Ja kao pušač bih više voleo da cigarete koštaju 5e po paklici, a da gorivo bude 80din. Da ne govorim o poljoprivrednicima koji su noseći stub ove države... Izgleda da ti Sandra mešaš babe i žabe.
Ненад Рајковић
Мики, много боље еколошко решење су возила на гас. У Немачкој нпр сва возила градског превоза покреће мотор на метан. Замислите то у Београду и Нишу. Али лепо споменусте нафтни лоби..

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja