Epidemija virusa korona je istumbala ceo svet, pa i Srbiju. Mnogo šta se promenilo i kod nas, a dosta toga će ostati kao posledica i nakon epidemije. Možda zvuči patetično, ali zaista mnogo šta neće biti kao što je bilo. Ne samo u sferi politike, ekonomije (naročito naftnog biznisa, trgovine i turizma) i komunikacije, već i u sferi duhovnosti. Možemo to svesti i na poziciju crkve u društvu.
Kad su došli na red vaskršnji praznici, došlo je do tenzija na liniji crkve i elite oko toga da li bi ovaj ključni hrišćanski praznik trebalo da se dočeka kao što se tradicionalno dočekuje – uz liturgiju i pričešće, ili uz službu bez prisustva vernika. U pravoslavnom svetu Vaskrs su dočekivali i ovako i onako, kako ko. Negde čak nije bilo ni svešteničke službe, a negde, poput Belorusije, bilo je kao da epidemija virusa korona ne postoji. I unutar crkve je bilo različitih glasova – od episkopa Grigorija nemačkog (i njemu bliskih globalistički liberalnih krugova), koji je bio za totalnu restrikciju, do episkopa Irineja bačkog, koji je bio za liberalno i tradicionalno proslavljanje „najradosnijeg hrišćanskog praznika”. Mitropolit Amfilohije, doduše nerado, popustio je pritisku crnogorske vlasti i uveo restrikcije, iako je kasnije nastojao da to relativizuje. Patrijarh Irinej, zbog svoje pozicije i nastojanja da balansira između razlika u stavovima unutar crkve, ali i zbog zahteva za restrikciju koji je dolazio i od strane vlade, „struke” i medija, nastojao je da ide sa solomonskim rešenjem.
Tvrđe krilo verujućih bilo je na strani episkopa Irineja bačkog, jer shvataju Vaskrsenje kao suštinu pravoslavlja, dok su predstavnici liberalnog krila, ili oni koji su jače strahovali od širenja virusa korona, bili više za pozicije onih koji zagovaraju restrikcije. Posledica svega ovog je da, kao što je u januaru zbog litija i protesta mitropolit postao vrlo uticajan i popularan i van crkvenih krugova, sada je Irinej bački u očima većine vernika postao „dosledni branilac Vaskrsa”.
Druga stvar koja se desila jeste i negativna kampanja protiv SPC, koja je dolazila od nekih medija i liberalnih krugova. Kod nas postoji malobrojna, ali dobro organizovana grupacija liberala – koji su vrlo često povezani sa zapadnim fondovima, ali su dobro pozicionirani i u srpskom društvu (mediji, univerzitet, ali i kultura) – koja vodi neprekidnu kampanju protiv srpske tradicije, srpskog nacionalizma i srpske crkve. Sada im se učinilo kao zgodna prilika da napadnu SPC za primitivizam, za srednjovekovne higijenske standarde i da je optuže za širenje virusa korona. No, brojke govore drugačije – u bačkoj i banatskoj eparhiji, gde se najviše služilo i pričešćivalo, mali je procenat obolelih, dok, recimo, u Beogradu i drugim delovima Srbije gde su restrikcije liturgijskog života bile mnogo više primenjivane ima mnogo više obolelih. Kad vodite kampanje nije vam bitna istina, niti činjenice, već utisak koji se stvara brojnim optužbama i podmetanjima.
Tako su se najviše na udaru liberalnih i globalističkih medija, ali i nekih političara, našli episkop Irinej bački, kao glavni zagovornik prava vernika da u nedelju na Vaskrs idu na liturgiju, i vikarni episkop Stefan, koji je oboleo od virusa korona. Čak je pokušano da se dovedu u vezu služba na Vaskrs i činjenica da su neki pozitivni na virus korona, iako je vremenski nemoguće da se za nekoliko dana i zarazimo i testiramo i dobijemo rezultate testa.
Naročito je velika nepravda učinjena episkopu Stefanu, koji je zagovarao restriktivnu crkvenu politiku u vezi s liturgijom i crkvenom službom u vreme epidemije. Čovek je poznat kao veliki humanitarac, koji je u vreme epidemije mnogima pomagao i nije mnogo mario za rizik da oboli od virusa korona. Vladika Stefan je od prvog dana po 12 sati dnevno išao s volonterima i nosio humanitarnu pomoć, odlazio do onih kojima je bila potrebna i nije štedeo sebe. Malo je bilo vesti o humanitarnoj pomoći koju je sakupljala i davala SPC. To niko nije medijski ispratio. Čim je osetio simptome, episkop Stefan se testirao i otišao u bolnicu.
Ponašao se izuzetno odgovorno i požrtvovano kao volonter i sveštenik. Da je to učinio neki zapadni biskup ili crkveni velikodostojnik, svi bi rekli „svaka čast” ili „ovakvim ljudima se ponosimo” ili „lekari i ovakvi sveštenici koji se bore su heroji našeg vremena”. Umesto toga, dobio je prozivku od „ljigavih medija” (Tramp) da se ponašao neodgovorno i da je možda nekog zarazio. Da li će se neko izviniti zbog toga? Naravno da neće, jer je reč o kampanji protiv SPC, a on je kolateralna šteta.
Politički analitičar
Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista