četvrtak, 09.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 20.05.2020. u 21:00 Jelena Čalija

Da li je od virusa korona obolelo i sveto pričešće

Kovid 19 pokazao nam je da ni unutar same srpske crkve ne dele svi isto mišljenje o pričešću i načinu pričešćivanja vernih
Ни црква није остала ван промена које су захватиле све делове друштва: патријарх Иринеј (Фото СПЦ)

Retki su oni koje nije pogodio virus korona: više od 10.000 građana Srbije bori se ili se izborilo sa ovom bolešću, a na ovaj ili onaj način pandemija je direktno uticala na živote svih ostalih. Od toga da mnogi nekoliko nedelja nisu videli najbliže članove svoje porodice, da su kancelariju ili učionicu zamenili sopstvenim domom, do toga da nisu mogli da, kad požele, odu u šetnju ili do prodavnice...

Ni crkva nije ostala van promena koje su zahvatile sve delove društva, a čiji je cilj bio sprečavanje širenja zaraze kovidom 19. Od potpunog zatvaranja crkava, službi bez prisustva vernika, do nošenja maski i držanja distance među vernicima na liturgijama, korišćenja dezinfekcionih sredstava, preporuka da se ne celivaju ikone... Očekivan je bio stav epidemiologa, ne samo u našoj zemlji, da pričešćivanje vernika istom kašičicom nije nešto što bi preporučili u vreme epidemije. Kovid 19, međutim, pokazao nam je da i unutar same srpske crkve ne dele svi isto mišljenje o pričešću i načinu pričešćivanja vernih.

U nedavno objavljenom tekstu „Sveto pričešće – izvor zdravlja ili izvor bolesti”, vladika bački Irinej, koji je i član Svetog arhijerejskog Sinoda, pojašnjavajući učenje crkve o ovoj svetoj tajni, polemiše i sa strukom, ali ne toliko onom medicinskom, koliko pravoslavnom teološkom, onom koja je obrazovana i koja deluje u okrilju SPC. Objašnjavajući da se već dve hiljade godina hrišćani pričešćuju na isti način, od jednog hleba i iz jedne čaše, vladika Irinej ističe da se na tome temelji jedinstvo i jedinstvenost crkve. „Smisao je uvek isti: mi hrišćani jesmo jedno sa Gospodom i među sobom isključivo zato što se pričešćujemo jednim i jedinstvenim telom Hristovim. Kratko i jasno rečeno, crkva je evharistija, a evharistija je crkva. Bez evharistije, to jest bez svetoga pričešća, crkve nema”, piše vladika Irinej. Na pitanje da li ima dokaza da se niko nije zarazio preko pričešća, odgovara kontrapitanjem: ima li dokaza da jeste, i navodi da ako sveto pričešće, to jest korišćenje iste kašičice, svete ložice, može biti  izvor zaraze, najviše bolesnih bi trebalo da bude među sveštenicima, koji ne samo u uslovima pandemije virusa korona nego i inače pričešćuju i zdrave i bolesne, a posle pričešća svih, upotrebe sav ostatak svetog pričešća.

Treba li koristiti istu kašičicu u uslovima pandemije kovida 19, to pitanje se postavljalo i unutar samih pravoslavnih crkava, pa su ponegde unošene određene izmene uz obrazloženje da se time ne menja suština, ali ni učenje crkve. U srpskoj crkvi bilo je različitih rešenja. Sveti arhijerejski Sinod objavio je da će nastaviti pričešćivanje vernih koji to žele jednom svetom ložicom. Eparhija zahumsko-hercegovačka, međutim, odlučila se za, kako je objašnjeno, privremeno uvođenje drevne prakse iz prvog milenijuma hrišćanstva koja je i dalje živa u svetojakovljevskoj liturgiji. Pričešćivanje se obavlja česticom svetog hleba na koju se stavi kapljica svetog vina koju svakom verniku na dlan stavlja sveštenik kako bi se pričestio. Krajem marta, i docent na Pravoslavnom bogoslovskom fakultetu u Beogradu Vukašin Milićević u autorskom tekstu za jedan beogradski nedeljnik takođe je naveo da se pričešćivanje jednom kašičicom nije pojavilo pre 2.000 godina, da nije ni izvorni niti jedini način pričešćivanja, o čemu svedoče kanoni vaseljenskih sabora.

Iako do sada nije zvanično objašnjeno zbog čega je ovaj predavač na PBF-u i sveštenik Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke stavljen pod zabranu sveštenodejstva i predat crkvenom sudu, nije teško pretpostaviti da sa tim imaju veze i njegove izjave u medijima o ovom pitanju. Otprilike tih dana, upitan da prokomentariše kako on gleda na ovo pitanje, vladika diseldorfski i sve Nemačke Grigorije izjavio je za medije da sveto pričešće ne može biti izvor zaraze, a da li to može biti kašičica sama po sebi, na to bi odgovorio: ne kušaj Boga svoga. Da ne kušaju Boga, odlučile su se i nemačke vlasti koje su, posle otvaranja hramova za vernike, zabranile pričešćivanje vernih u pravoslavnim crkvama i tako stavile tačku na „rasprave o kašičici” i unutar i van crkve. Ističući da je to „najtužnija i najbolnija mera” koju je „primoran da preduzme u četrdesetogodišnjoj službi u Nemačkoj”, o tome je javnost obavestio mitropolit nemački Avgustin (Vaseljenska patrijaršija).

 „Apsolutno je nemoguće pričestiti se od jednoga hleba i iz jedne čaše, a da se pritom izbegne svaki fizički kontakt sa drugim ljudima”, piše u svom tekstu vladika Irinej kao odgovor na predloge o jednokratnim kašičicama za svakog vernika pojedinačno. Prema njegovom obrazloženju, hleb predloženja neko mesi i peče, on prolazi kroz ruke čteca ili crkvenjaka, a neposredno pre pričešća vernih iz istog svetog putira se pričešćuju episkop, sveštenici i đakoni. „Koliko je kašičica upotrebljeno ne menja stvar jer se opštenje u istom pričešću ne može izbeći”, navodi vladika bački. Jednom rečju, oni koji sumnjaju da se mogu zaraziti preko iste kašičice, mogu se, po istoj logici, zaraziti i od istog putira ili istog hleba. Zbog toga je, za vladiku Irineja „zaraznost kašičice” samo dimna zavesa onih koji su, u stvari, protiv svetog pričešća.

Komentari21
3b393
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Lillah
Na početku epidemije veliki broj prodavaca u prodavnicama Maxi i Shop&Go nisu nosili ni maske, ni rukavice; kao ni poslednjih 10 dana. Prevozna sredstva su prepuna. O čemu pričamo? Kakvo pričešće, kakva jedna kašičica?
Srb
Ovde je pobrkana vera i sujeverje. Kao argumenti tzv. vernika ( jer ja verujem da svi veruju, samo drugačije shvataju), baziraju se na bukvalnom tumačenju Svetih knjiga. Knjige su pisane u prastara vremena i korištena je simbolika. Ako svi se pričešćujemo hlebom kao telom i vinom kao krvi, bez obzira na način, jedinstvo nije narušeno. Suština je u jedinstvu verovanja. Vek je 21. očekujemo da nas naši svešteni oci vode kroz njega primereno vremenu. Neke dogme treba prilagođavati vremenu.
Sara
Stevan@ Stevane, kugu prenose pacovi, Zapadna Evropa je harala azijski kontinent i donela kugu u Evropu.Nikakve veze nema kasicica za pricest sa kugom, kako pojedinci pisu
Никола
Ако икога занима питање "кашичице" подробније, нека се распита о томе. О том питању је већ решавао Свети Синод у сазиву са блаженопочившим Патријархом Павлом, кога многи и данас цене. Сви знамо и били смо сведоци јеванђеоске светлости која је сијала из тога човека и која нас је све приближавала Христу. За његовог паријарховања се питање "кашичице" решило, стрпљиво и на миру, без притиска, подробно испитујући све истините изворе и чињенице. (види Патријарх Павле: "Нека питања наше вере")
Dragan Pik-lon
Jedna kasicica je najbolji lek za imunitet ''krda''.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja