utorak, 04.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 28.05.2020. u 20:00
ISHRANA

Post i(li) igra gladi

Autofagija je prirodni proces u kojem organizam vrši svoje „generalno sređivanje” tako što za energiju koristi dotrajale i nepotrebne ćelijske strukture
(Фото Пекселс)

Kada upišete u pretraživač reč autofagija iskače gomila stranica i raznih društvenih grupa u kojima su mnogi našli rešenje za gojaznost. I ne samo to. Poznate osobe poput Novaka Đokovića ovih dana propagiraju autofagiju uzdajući se u četvorodecenijski naučni rad japanskog nobelovca (2016), ćelijskog biologa Jošinorija Osumija.

Autofagija je prirodni proces u kojem organizam vrši svoje „generalno sređivanje” tako što za energiju koristi dotrajale i nepotrebne ćelijske strukture. Dakle, prosto rečeno, sami sebe jedemo, sami sebe čistimo. Može se reći da je autofagija kontrolisana razgradnja nepotrebnih ćelija, pa i onih opasnih, tumorskih. Kako se to dešava?

Postom, odnosno uzdržavanjem od hrane. Ima više različitih koncepata u pogledu dnevnog rasporeda posta i jela, ali svima je zajedničko da veći deo dana ne jedete ništa, a da možete piti samo vodu. Ostatak dana možete jesti.

Koncept 16/8: čitavih 16 časova ne treba jesti ništa, a jedete 8 sati. To bi otprilike trebalo da budu 2-3 obroka. U periodu izgladnjavanja organizam vrši recikliranje nepoželjnih ćelija i stvara energiju za svoje funkcionisanje.

Koncept 20/4: ne jedete 20 časova, a jedete 4 sata dnevno. U ova četiri sata možete „spakovati” svega 2 obroka i to je teža varijanta posta.

Koncept 23/1: ovo znači da ne jedete 23 sata, a jedete samo jedan obrok u najdužem trajanju od sat vremena. Ekstremna varijanta.

Autofagiju je Jošinori Osumi objasio na sledeći način:

Post služi da dovede telo u stanje ketoze, kada su iscrpljene rezerve glikogena i telo počinje da za energiju upotrebljava masti iz jetre i oko unutrašnjih organa. Ketoza nastaje oko 12 sati od poslednjeg obroka i ona je ulaznica u autofagiju. Tada telo, prema Osumiju, selektivno razgrađuje nepotrebne proteine (tamo gde ima oštećenja na DNK) na aminokiseline koje potom grade neke nove proteine ispravljajući greške. Tako se telo obnavlja, revitalizuje.

Poznate osobe poput Novaka Đokovića propagiraju autofagiju uzdajući se u četvorodecenijski naučni rad japanskog nobelovca (2016), ćelijskog biologa Jošinorija Osumija

Autofagija je primenjiva samo za zdrave odrasle osobe, nikako za decu i ranjive grupe (trudnice, hronični bolesnici, stare osobe). Da bi mogli da praktikujete autofagiju, to zahteva posvećenost na koju mnogi nisu spremni.

Primer satnice za koncept 16/8 bi bio sledeći: ustajete u 6:00, pripremate se i idete na posao, potom oko 10 sati doručkujete, ručate oko 14, večerate do 18 i da ste u krevetu do 22 sata najkasnije.

Za one koji žele da probaju, autofagiju ne morate primenjivati svakodnevno, možda je bolje primenjivati je recimo neparnim danima, a vikend ostaviti za uobičajeni režim ishrane. Ili ako želite da probate nekoliko dana godišnje kao vid samočišćenja.

Kao nutricionista, dužnost mi je da vas upozorim da ne započinjete sa autofagijom ako niste potpuno zdrava odrasla osoba i da se pre toga obavezno konsultujete sa svojim lekarom.

Jer autofagija može da ima i neželjene efekte koji se mogu pojaviti kod nekih osoba:

  • period prilagođavanja traje 2-3 dana
  • izrazit pad nivoa šećera u krvi, usled prelaska sa glikogena na alternativne izvore energije
  • gubitak na kilaži
  • glavobolja
  • fizička malaksalost
  • amenoreja (izostanak menstruacije) kod žena
  • pojačan apetit na kraju 16-časovnog ciklusa uzdržavanja od hrane
  • problemi sa varenjem: nadimanje, gasovi, itd
  • jo-jo efekat kada posle svakodnevne autofagije odustanete od daljeg praktikovanja iste i dobijete na kilaži.

Ovo je definitivno mogući put samo za one koji imaju izraženu samokontrolu, ali svakako nije bez rizika. Kao nutricionista, nisam pristalica ovakvog režima ishrane. Da li je u pitanju igra gladi, to je na svakome da samostalno odluči.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari3
07858
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dule Astro
Kada bi ljudi jeli umereno, kada ne bi jeli kupovne slatkiše, pili koka kole i kupovne voćne sokove (više od jedne čaše dnevno), malo, ali samo malo se bavili sportom, pa makar to bila šetnja, ne bi se ne pisalo o ovakvim dijetama.
Murat
I ja decenijama postim ramazan i poslije njega osjecam se uvijek fit i zdravo.
Marija
Ovo je super i ja praktikujem autofagiju i dobro se osećam.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja