utorak, 26.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 28.05.2020. u 20:00
ISHRANA

Post i(li) igra gladi

Autofagija je prirodni proces u kojem organizam vrši svoje „generalno sređivanje” tako što za energiju koristi dotrajale i nepotrebne ćelijske strukture
(Фото Пекселс)

Kada upišete u pretraživač reč autofagija iskače gomila stranica i raznih društvenih grupa u kojima su mnogi našli rešenje za gojaznost. I ne samo to. Poznate osobe poput Novaka Đokovića ovih dana propagiraju autofagiju uzdajući se u četvorodecenijski naučni rad japanskog nobelovca (2016), ćelijskog biologa Jošinorija Osumija.

Autofagija je prirodni proces u kojem organizam vrši svoje „generalno sređivanje” tako što za energiju koristi dotrajale i nepotrebne ćelijske strukture. Dakle, prosto rečeno, sami sebe jedemo, sami sebe čistimo. Može se reći da je autofagija kontrolisana razgradnja nepotrebnih ćelija, pa i onih opasnih, tumorskih. Kako se to dešava?

Postom, odnosno uzdržavanjem od hrane. Ima više različitih koncepata u pogledu dnevnog rasporeda posta i jela, ali svima je zajedničko da veći deo dana ne jedete ništa, a da možete piti samo vodu. Ostatak dana možete jesti.

Koncept 16/8: čitavih 16 časova ne treba jesti ništa, a jedete 8 sati. To bi otprilike trebalo da budu 2-3 obroka. U periodu izgladnjavanja organizam vrši recikliranje nepoželjnih ćelija i stvara energiju za svoje funkcionisanje.

Koncept 20/4: ne jedete 20 časova, a jedete 4 sata dnevno. U ova četiri sata možete „spakovati” svega 2 obroka i to je teža varijanta posta.

Koncept 23/1: ovo znači da ne jedete 23 sata, a jedete samo jedan obrok u najdužem trajanju od sat vremena. Ekstremna varijanta.

Autofagiju je Jošinori Osumi objasio na sledeći način:

Post služi da dovede telo u stanje ketoze, kada su iscrpljene rezerve glikogena i telo počinje da za energiju upotrebljava masti iz jetre i oko unutrašnjih organa. Ketoza nastaje oko 12 sati od poslednjeg obroka i ona je ulaznica u autofagiju. Tada telo, prema Osumiju, selektivno razgrađuje nepotrebne proteine (tamo gde ima oštećenja na DNK) na aminokiseline koje potom grade neke nove proteine ispravljajući greške. Tako se telo obnavlja, revitalizuje.

Poznate osobe poput Novaka Đokovića propagiraju autofagiju uzdajući se u četvorodecenijski naučni rad japanskog nobelovca (2016), ćelijskog biologa Jošinorija Osumija

Autofagija je primenjiva samo za zdrave odrasle osobe, nikako za decu i ranjive grupe (trudnice, hronični bolesnici, stare osobe). Da bi mogli da praktikujete autofagiju, to zahteva posvećenost na koju mnogi nisu spremni.

Primer satnice za koncept 16/8 bi bio sledeći: ustajete u 6:00, pripremate se i idete na posao, potom oko 10 sati doručkujete, ručate oko 14, večerate do 18 i da ste u krevetu do 22 sata najkasnije.

Za one koji žele da probaju, autofagiju ne morate primenjivati svakodnevno, možda je bolje primenjivati je recimo neparnim danima, a vikend ostaviti za uobičajeni režim ishrane. Ili ako želite da probate nekoliko dana godišnje kao vid samočišćenja.

Kao nutricionista, dužnost mi je da vas upozorim da ne započinjete sa autofagijom ako niste potpuno zdrava odrasla osoba i da se pre toga obavezno konsultujete sa svojim lekarom.

Jer autofagija može da ima i neželjene efekte koji se mogu pojaviti kod nekih osoba:

  • period prilagođavanja traje 2-3 dana
  • izrazit pad nivoa šećera u krvi, usled prelaska sa glikogena na alternativne izvore energije
  • gubitak na kilaži
  • glavobolja
  • fizička malaksalost
  • amenoreja (izostanak menstruacije) kod žena
  • pojačan apetit na kraju 16-časovnog ciklusa uzdržavanja od hrane
  • problemi sa varenjem: nadimanje, gasovi, itd
  • jo-jo efekat kada posle svakodnevne autofagije odustanete od daljeg praktikovanja iste i dobijete na kilaži.

Ovo je definitivno mogući put samo za one koji imaju izraženu samokontrolu, ali svakako nije bez rizika. Kao nutricionista, nisam pristalica ovakvog režima ishrane. Da li je u pitanju igra gladi, to je na svakome da samostalno odluči.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komеntari3
fb9d9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dule Astro
Kada bi ljudi jeli umereno, kada ne bi jeli kupovne slatkiše, pili koka kole i kupovne voćne sokove (više od jedne čaše dnevno), malo, ali samo malo se bavili sportom, pa makar to bila šetnja, ne bi se ne pisalo o ovakvim dijetama.
Murat
I ja decenijama postim ramazan i poslije njega osjecam se uvijek fit i zdravo.
Marija
Ovo je super i ja praktikujem autofagiju i dobro se osećam.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja