sreda, 08.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 27.05.2020. u 21:55 Jasna Petrović-Stojanović

Cene goriva nepromenjene – a nafta duplo skuplja

Iako je barel brenta prošle nedelje skočio na 36 dolara, za sada ništa ne ukazuje na drastičnu promenu cena na pumpama u Srbiji
(Фото А. Васиљевић)

Cene goriva na domaćim pumpama nisu padale u posle dve nedelje. Litar benzina BMB 95 košta isto kao i početkom maja i na većini pumpi se toči za 122,9, odnosno 123,9. Evrodizel od 131,40 do 132,40 i TNG auto-gas od 66,50 do 67,50 dinara. Ovo je cena po kojoj su derivati prodavali i dok je barel nafte brent koštao 19,33 dolara, a toliko je i sada, iako se nafta pre par dana prodavala za 36,06 dolara za barel, što je skoro duplo više nego krajem aprila.

S ovim skokom cene barela na više od 35 dolara, energetski sektor je proteklih dana bio vodeći igrač na berzi, što i ne čudi budući da je došlo do najvećeg rasta cena u poslednja dva meseca. Neizvesno je do kada će se ova nova, viša cena na berzi zadržati, jer je već početkom nedelje ponovo došlo do pada na oko 33 dolara za barel. Razlog ovog pojeftinjenja jeste smanjenje zaliha nafte u SAD, s jedne strane, ali i pad uvoza i proizvodnja crnog zlata.      Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, kaže da se cena goriva kao i cena druge robe određuje na tržištu. A osnovni generator promene jesu troškovi, ponuda i potražnja, kao i tržišna konkurencija.

Upitan da li bi ovaj skok cene na više od 35 dolara mogao da utiče na poskupljenje goriva u Srbiji, Mićović kaže da će, kada na tržište budu stigli derivati proizvedeni od skuplje sirove nafte, troškovi prerađivača i distributera neminovno biti povećani.

– Ali, da li će i u kojoj meri to uticati na maloprodajnu cenu goriva u Srbiji, zavisi i od niza drugih parametara, koji se takođe manje ili više menjaju. U svakom slučaju ništa za sada ne ukazuje na drastičnu promenu cena. To znači da će potrošači gorivo i dalje moći da kupuju po relativno niskim cenama – kaže on.

Upitan da li je razlog zbog kojeg gorivo gotovo samo u Srbiji u međuvremenu nije palo na ispod jedan evro, to što se ova roba tretira kao luksuzna, pa su i akcize na gorivo kod nas vrlo velike, on kaže, da gotovo sve zemlje na svetu zaračunavaju akcizu na derivate nafte, alkohol i duvan.

– Pojavljuju se gazirana osvežavajuća pića i još neki proizvodi, ali prve tri grupe su uvek zastupljene. Zemlje izvoznice sirove nafte najčešće težište akciznog oporezivanja prebacuju na sirovu naftu, pa su u tim zemljama akcize na gorivo niže, a samim tim i cena benzina i dizela. Visina akciza isključivo zavisi od politike, odnosno procene države. Ne oporezuje se akcizama luksuzna roba – kaže on.

Osim ostvarivanja budžetskog prihoda, cilj manjeg ili većeg akciznog oporezivanja može da bude stimulacija i destimulacija potrošnje određene vrste proizvoda.

– Niže akcize na ekološki prihvatljivije gorivo će doprineti povećanju njegove potrošnje, odnosno posredno će doprineti smanjenju emisije štetnih gasova u vazduhu ili gasova sa efektom staklene bašte. Kao što će veće akcize na duvanske proizvode smanjiti njihovu potrošnju. Ne znam za slučaj da se akcizama oporezuju luksuzni proizvodi, za tu vrstu potrošnje postoje drugi načini oporezivanja – kaže Mićović.

Uporedna analiza cena u Srbiji i u regionu potvrđuje da je dizel i dalje među najskupljim, odmah iza Albanije, dok je benzin skuplji u Albaniji Grčkoj i Hrvatskoj. Kada je reč o auto-gasu, cena je malo pala, pa se ovo ekološko gorivo sada skuplje toči u Grčkoj, Mađarskoj i Sloveniji.

Najjeftiniji benzin 0,75 evra i dizel 0,73 su u BiH, što je oko 88,5 dinara, dok je auto-gas najpovoljnije da se toči u Bugarskoj za 0,375 evra, ili oko 44,25 dinara. To znači da je benzin u BiH jeftiniji nego u Srbiji za 35,4 dinara, a dizel 43,9 dinara. Auto-gas je kod komšija u Bugarskoj jeftiniji za 23,25 dinara.

Komentari5
ce7f2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

robin hud
MOLIMO DRŽAVU AKO ZA BOGA ZNATE DA POVEĆATE CENE GORIVA A NAROČITO LPG šta će nama ekološka goriva! Nemojmo da se brukamo pred Turcima
Jovan
Pitajte strucnjaka zasto i metan nije pojeftinio, nego seprodaje i dalje po 97 din. Sramota, a najekoloskije gorivo...
für unsere kinder
Čitajući ovaj tekst, gđa Cica iz Centralne Banke pomisli da je vreme da dinar opet malo skoči u odnosu na evro, čisto da jadne rafinerije i prodavci derivata ne budu na gubitku. I još jedna misao, onako, nežna, sa puno dirljivosti prostruja: ni Nobel za ekonomiju nije više nedostižan
буки
Али је само у Србији дизел скупљи (и то не мало) од бензина. Класична државна пљачка, јер је народ масовно куповао дизелаше, не би ли уштедео на превозу. Када су лопови то уочили, одмах су повећали рекет на дизел гориво. То је први разлог да не гласам за ову власт, а други је што ме 10kw електричне енергије кошта 1000 динара. Да не потрошим ниједан kw, морала бих да им платим 900 динара, јер како би иначе ЈП делила 13-ту плату пред Нову годину?
Brmbrm
Било која власт да дође само ће преписати цене, јер је циљ доласка на власт политичарима, да се лично обогате а не да народу буде боље.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja