subota, 27.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 07.06.2020. u 18:00 Dejan Aleksić

Kako izgleda stanica Vukov spomenik: pokretne stepenice ne rade, ploče izvaljene, žardinijere propale

Pešački prostor oivičen Bulevarom kralja Aleksandra, Ruzveltovom i Kraljice Marije godinama oronuo, ali nije u planu za obnovu 2020.
Путницима сметају годинама затворени пролази (Фотографије Небојша Марјановић)

Vukov spomenik. Jedan od glavnih orijentira u prestonici, prostor u čijoj okolini se ukršta nekoliko centralnih prestoničkih opština, ali i prostor koji godinama vidno nagriza zub vremena. Tako je na platou, a nije idealno ni u istoimenoj podzemnoj železničkoj stanici.

Na platou Vukov spomenik iz dana u dan sve je više popucalih i izvaljenih pločnika, na više žardinijera pootpadala je dekorativna obloga, nadstrešnice su takođe u vrlo lošem stanju... Građani se žale da je prolazak preko njega naročito rizičan uveče jer je, kako kažu, vrlo loše osvetljen, pa je veća šansa da se naleti na izvaljene ploče. Više uglova ovog platoa, naročito u noćnim satima, deo nesavesnih građana godinama koristi i da obavi nuždu, pa se gotovo svakodnevno iz njegovih delova širi i smrad. A, mnogi Vukov spomenik ne mogu nikako da zaobiđu, jer je on jedno od većih autobuskih, tramvajskih i železničkih čvorišta u gradu, mesto gde se ukrštaju mnoge linije javnog prevoza.

Plato iznad stanice vidno nagriza zub vremena

U podzemnoj železničkoj stanici, kako navode Beograđani koji je svakodnevno koriste, godinama ne rade male pokretne stepenice između staničnih nivoa, a u lošem stanju su i sedišta na peronskom delu. U sve ove navode, u više navrata, pa i sada, uverila se i naša ekipa.

Da je prostor „kod Vuka” i te kako za obnovu može se zaključiti čim se na njega zakorači. I ovlaš pogled ukazuje da je za tako nešto odavno zreo. Svesni su, očigledno, toga i u gradu, ali kako su nam početkom godine odgovorili u Direkciji za građevinsko zemljište, ovaj plato nije u planu za obnovu za 2020. Ali da se o njegovom sređivanju razmišlja, svedoči i tender koji je direkcija pre oko četiri godine raspisala i to za izradu tehničke dokumentacije za uređenje platoa kod Vukovog spomenika sa obe strane – i sa one na kojoj je spomenik, i sa suprotne koja se oslanja na ETF i Mašinski fakultet (strana platoa na kojoj je fontana). Taj posao dobio je „Andzor inženjering” iz Novog Sada koji je uradio i predao nadležnima idejno rešenje za novi izgled ovog platoa. Projekat sa prikazom budućeg izgleda platoa, kako je nedavno za naš list naglasio Zoran Vukadinović, direktor ovog preduzeća, završen je i predat pre gotovo dve i po godine i dobio je saglasnost svih nadležnih. Kako je Vukadinović pojasnio, zadatak je bio da se osmisli buduće parterno uređenje obe strane platoa na potezu od Bulevara kralja Aleksandra do Kraljice Marije, kao i uređenje ulaza u podzemnu železnicu, vodovodnih, kanalizacionih i svetlosnih instalacija.

Prvi pogled ukazuje na loše stanje

Ovaj tender, kako smo pisali još 2016, predvideo je da se uklone sve prepreke i da se plato objedini i integriše sa postojećim parkom, da se drvoredi i zelene površine sačuvaju, a da se žardinijere i ostatak platoa obogate dodatnim zelenilom. Zamisao je i da plato oivičen Bulevarom kralja Aleksandra, Ruzveltovom i Kraljice Marije dobije i nove kocke za koje će se koristiti isključivo trajni i otporni materijali. Zahtev je i da budući ivičnjaci, graničnici, stubići, slivnici, šahtovi, klupe, kante za smeće, držači za bicikle, nadstrešnice na stajalištima kod Vukovog spomenika moraju da budu u skladu sa Katalogom urbanog mobilijara.

Plan je i da se u podzemnim prolazima koji prokišnjavaju uradi nova hidroizolacija, a osvežena bi bila i fontana na ovom platou. Kao mogući novi sadržaji pominjane su i zelene površine sa vodoskocima i lift uz izlaz iz podzemnog prolaza na raskrsnici Ruzveltove i Kraljice Marije. Pominjana je i ugradnja kosih platformi u podzemnim prolazima za kretanje osoba sa invaliditetom, kao i redizajn nadstrešnica na podzemnim prolazima. Idejno rešenje je urađeno prema svim ovim smernicama, ali za sada je sve samo na papiru.

Podzemna stanica podignuta u vreme nemaštine

Stanica Vukov spomenik rađena je po uzoru na metro-stanice u svetu i jedan je od najznačajnijih objekata u Beogradskom železničkom čvoru. Namenjena je saobraćaju putničkih vozova, ali predstavlja i prvi korak u ostvarenju dugogodišnjeg beogradskog sna o brzom podzemnom prevozu. Radovi na ovoj savremenoj stanici počeli su 1989. godine dok je Beograd još bio glavni grad SFRJ, a otvorena je u leto 1995. u doba nemaštine i sankcija SR Jugoslaviji.

Komеntari19
a3c12
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Божа
У Сингапуру су драконске казне за неовлашћено шарање графита.
Goran Bg
"Zub vremena"? Samo 25 godina je prošlo od otvaranja. Šta je to za dobro izgrađen objekat i upotrebljen kvalitetan materijal? Dodajmo tu nebrigu i aljkavost i gradskih vlasti i građana... Pogledajte samo plato oko hrama Svetog Save, pa tek otvorene ulice od Vuka do Bajlonijeve pijace. "Zub vremena" je i tu učinio svoje. Prekjuče otvoreno, danas se raspada.
Petar
Bio sam kao dete sa roditeljima na otvaranju stanice 1995 kada smo se i vozili tuda. Onda na fakultet koji je bio iznad od 2001 do 2008. Bila je lepa stanica sa puno polazaka. Ubrzo je ukinut Beovoz jer sa masovnim uvozom polovnjaka ljudi su manje isli vozom. Policija je otisla iz stanice, a za njom i lokali. Zatim je krenulo propadanje. Jako brzo je propala prelepa stanica. Tuga je gledati kako je grad od ponosa grada napravio javni toalet. Nama koji smo deo zivota proveli tu, srce se cepa.
zoran
Sramota,nemar i neodgovornost!
Beograđanka
Nije potrebno mnogo sredstava za tekuće održavanje stanice Vukov spomenik. Informativne table (red vožnje) je vrlo zapušten i često ne radi. WC je totalno neodržavan. Prevoz se naplaćuje u jednom smeru, uz dvostruku kontrolu karte za vožnju (jednom na automatu, potom 1 m dalje kod kontrolora koji broji putnike, a zaposlen je u ovlašćenoj privatnoj kompaniji). U drugom pravcu nema plaćanja karte, nema automata, nema brojača putnika. Gde je odgovornost JP Železnica Srbije ili grada Beograda?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja