ponedeljak, 21.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 08.06.2020. u 13:39 Milan Galović

„Dvogrba kamila” ponovo leti

Iako je opremljena „migovima 29”, Vojska Srbije se ipak ne odriče legendarnog „miga 21”
Двоседа верзија „мига 21” на аеродрому у Батајници (Фото Анђелко Васиљевић)

To je let u zoni tišine. Na visini od 20 kilometara, pri brzini dva maha, dvostrukoj brzini zvuka, pilot čuje samo glas sa radio-veze. Čini mu se da je vreme stalo, nema osećaj da nešto preleće, već se oseća kao tačka u prostoru. Nebo je tamno, svetlost dolazi odozdo, horizont je blago zakrivljen.

„Lažu da je Zemlja ravna”, kaže u šali iskusni pilot nadzvučnih aviona Boriša Mandić, predsednik udruženja nadzvučnih pilota „Ma2 plus”, koje okuplja pilote koji su leteli duplo brže od zvuka i ljubitelje avijacije.

Pomenute performanse dostiže avion „mig 21”, višedecenijski čuvar neba Srbije i Jugoslavije. Ovu dužnost ustupio je modernijem „migu 29”. Uostalom, skoro svim starim „dvadesetjedinicama” istekli su resursi, izgledalo je da će jedan od najpoznatijih aviona svih vremena i u Srbiji postati prošlost.

Međutim, nedavno se vratio na naše nebo. Dobro obavešteni vazduhoplovni sajt „Tangosiks” je objavio da je nedavno, posle dužeg vremena, poleteo jedan „mig 21” u dvosedoj verziji, kao i da je plan da se za te potrebe aktiviraju dva takva aviona.


Jednosede verzije „miga 21” više nisu u upotrebi u Vojsci Srbije (Foto Vojska Srbije)

– U jedinici za tehničko održavanje izvršeni su probni letovi aviona tipa „mig 21”, u skladu sa propisanim procedurama. U ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrane se, osim aviona „mig 29”, nalaze i avioni tipa „mig 21”, koji se koriste za izvršenje zadataka u skladu sa namenom aviona. U narednom periodu realizovaće se radovi i tehničko održavanje aviona „mig 21”, koji su u resursu – odgovorili su iz Ministarstva odbrane na pitanja „Politike”.

Boriši Mandiću dobro su poznati dvosedi „migovi 21”, koji se nalaze na aerodromu „Pukovnik pilot Milenko Pavlović” u Batajnici, lično je leteo na njima kao nastavnik letenja. Piloti su ove avione, u kojima nastavnik sedi iza onoga ko se obučava, u žargonu zvali „dvogrbe kamile”.  

– Pozdravljam povratak ovih aviona u upotrebu, mislim da će se koristiti za trenažu onih pilota koji ne lete na „migovima 29”, a obučeni su za „mig 21”. Ovaj avion je inače ekonomičan, tako da će postojati dobri uslovi za trenažu pilota. Takođe, „mig 21” može igrati ulogu neprijateljskog aviona prilikom obučavanja pilota „migova 29” za presretanje i blisku borbu. Osim toga, uz dodatni napor ovi avioni mogli bi se ponovo koristiti i na zadacima zaštite vazdušnog prostora – kaže Mandić.


Hrvatski „mig 21” u dvosedoj verziji (Foto EPA)

Kako ističe, još uvek seća prvog ulaska u kokpit ovog moćnog aviona.

– Bilo je to 1977. godine, bio sam učenik vojne vazduhoplovne gimnazije u Mostaru, kada su na aerodrom u ovom gradu sleteli „migovi 21”. Pešice sam prešao šest-sedam kilometara od škole do aerodroma da bih video ovaj avion i, na moje oduševljenje, uđem u pilotsku kabinu – seća se Mandić.
Iako je „mig 21” konstruisan još pedesetih godina, njegove performanse su i danas zadivljujuće. Koristio se i koristi se širom sveta. Od naših suseda imaju ih Hrvatska i Rumunija, koja je ovaj sovjetski avion modernizovala u saradnji s Izraelom.

Upotrebljavan je u mnogim ratovima, vojska Sirije ga i danas koristi u tamošnjim sukobima. Prošle godine „mig 21” učestvovao je u vazduhoplovnom sukobu Indije i Pakistana. Jedan indijski avion ovog tipa je oboren, a tvrdilo se da je ovakvim avionom oboren pakistanski F-16. Naravno, nema dokaza za to, ali kako god da je bilo – legenda o „migu 21” živi u svetu, a, evo, nastavlja se i u Srbiji.


Rumuni su svoje „migove 21” modernizovali u saradnji sa Izraelom (Foto Ministarstvo odbrane)

Avion s osobinama rakete

„Mig 21” je izuzetan avion, jednostavan i sa visokim performansama kada je reč o brzini i visini leta. Ali, istovremeno on je i veoma težak za letenje. Strani piloti koji su imali priliku da isprobaju jugoslovenske letelice ovog tipa opisali su ga kao „raketu sa malo osobina aviona”.

– Ne prašta greške – ukratko rezimira Boriša Mandić, predsednik udruženja nadzvučnih pilota „Ma2 plus” .

Ovo mišljenje ilustruje podacima kojima raspolaže njegovo udruženje – svaki deveti pilot „miga 21” poginuo je, uglavnom u udesima, ali i u ratnim dejstvima prilikom raspada SFRJ. Jugoslovenska narodna armija je ove avione koristila još od 1962. godine. Iz tadašnjeg SSSR-a do 1986. godine uvezen je 261 avion ovog tipa.

 

 

Komentari40
91243
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ismail
Lepo rečeno to je avion koji ne prašta greške. Ljudi ne znaju da je od 33000 proizvedenih nemačkih Meseršmita Bf109 oko jedne trećine polomljeno u udesima pri poletanju i sletanju. Dakle nemci su polomili 11000 svojih lovačkih aviona Me Bf-109. Jednostavno projektni zadatak je bio da se u što manji avion ugradi što veći motor. Takav avion je zahtevao mnogo dobrog pilota. Nešto slično je MIG 21.
Nesa
Nama treba par eskadrila dronova , koja moze da nosi rakete i dan nam piloti sede na bezbednoj daljini i da upravljaju. To je buducnost. Nama ne trebaju piloti koji ce da lete....em cuvamo pilote i predstavljamo pretnju.
Драган П.
Петровић Душан: У овом тренутку Бугари немају ниједан Ф-16, а Румуни имају нешто половњака. То чини вашу тврдњу о томе како обе земље имају "најновије и најсавременије Ф-16" неистинитом. Лепо признајте да не говорите истину. Примећује се да сте гласноговорник западне технике. У реду, Ф-16 данас вероватно јесте бољи авион од МиГ-29. Још само да видимо како да га купимо? Амери ни својим НАТО савезницима не деле те авионе ни бесплатно, ни за попуст. Како онда ми да га добијемо? Или рецимо Грипен?
Драган П.
Ако поредимо само авионе, нови Ф-16В блок 70/72 је вероватно бољи од данашњег МиГ-29. Али, као што рече Влада, има ту много фактора. Један од њих је цена авиона. Даље, преобука и инфраструктура. Ми већ имамо наоружање и пилоте за 29-ке, а неки нови авион би тражио преобуку пилота и техничког особља, као и набавку опреме и наоружања од нуле. То све кошта. И на крају, политика. Са земљом од које се купује авијација треба имати добре односе, јер је потребно да се ти авиони ремонтују, наоружавају...
Vlada
Gripen nikako, a pitanje je dal je bolji F16 od moga 29. Ima tu raznih parametara za uporediti.
драган лучић
Поменути Ф16 је имао први лет пре 46 година. Од око 4500 произведених 670 је уништено, што у ратним операцијама што у мирнодопским условима. МИГ 21 је имао први лет 20 година раније, па није за поређење. Б52 је прављен од 1952. до 1962. и САД планирају да га задрже у употреби до 2040. Кад земље набављају авионе, оне чешће рачунају на локалне сукобе, са земљама сличног војног потенцијала, а не на сукоб са неком од велесила чијем наоружању нису дорасле.
Србин пише ћирилицом
Каже се противваздушна одбрана!
Милан
Не бранимо се од ваздуха. Противваздухопловна је исправно.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja