nedelja, 25.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 17.06.2020. u 14:50 Branka Vasiljević

Luka Beograd čeka novu adresu

U naredne četiri godine u vodni saobraćaj Srbije trebalo bi da bude uloženo 380.000.000 evra. – Među velikim projektima jesu proširenje luka u Bogojevu, Prahovu, Sremskoj Mitrovici i izgradnja terminala za terete u Smederevu
Лука Прахово (Фото МГСИ)

Izgradnjom nove luke u Beogradu, Srbija će dobiti najveće saobraćajno čvorište na prostoru zapadnog Balkana, koje će omogućiti povezivanje drumskog, železničkog i vazdušnog transporta sa Dunavom, kao najvažnijim vodnim koridorom na evropskom kontinentu.

Iako je bilo planirano da se ova luka izgradi na lokaciji Beljarica u blizini Pupinovog mosta, od ovog plana se odustalo jer je ovaj prostor prirodna brana prestonice u slučaju poplava i u njemu živi više od 166 vrsta ptica.

Zbog ove odluke u toku je izrada takozvane prethodne studije opravdanosti koja bi trebalo da bude gotova u avgustu.

– Za izradu prethodne studije opravdanosti sa generalnim projektom obezbedili smo grant sredstva Evropske unije u iznosu od blizu milion evra. U okviru studije radi se opciona analiza koja treba da prikaže nekoliko rešenja za novu lokaciju luke Beograd, sa njihovim prednostima i manama. Tek po usvajanju te studije, može se govoriti o konačnoj lokaciji za novu luku u Beogradu – kažu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Ipak, mesto za izgradnju luke u blizini Pupinovog mosta nije potpuno ispalo iz igre. Kao jedna od lokacija spominje se mesto nešto uzvodnije od planiranog područja zaštite, to jest forlanda leve obale Dunava. U slučaju izgradnje nove luke na toj lokaciji, kako kažu u ovom ministarstvu, sprečili bi se bilo kakvi negativni efekti po životnu sredinu.

– Posle usvajanja studije opravdanosti sa generalnim projektom u toku ove godine krenuće izrada studije opravdanosti sa idejnim projektom i projektom za građevinsku dozvolu. Rok za završetak kompletne tehničke dokumentacije jeste oktobar 2021. godine, dok je planirani rok za početak radova april 2022. godine – napominju  u ministarstvu. Luka Beograd, koja će biti projektovana da obuhvati kontejnerski, naftni, kao i terminal za rasute terete poput ruda, šljunka, žitarica, generalnih tereta kao što su metalna roba, drvena građa, roba u balama, paketima, paletama, trebalo bi da bude deo osnovne mreže rečnih luka Evrope.

Među važnim planovima jeste i proširenje kapaciteta luka u Bogojevu, Prahovu i Sremskoj Mitrovici.

Proširenjem kapaciteta luke Bogojevo, Srbija bi trebalo da postane logistički centar za pretovar i skladištenje poljoprivrednih proizvoda iz Bačkog okruga.

Ova luka treba da omogući pružanje usluga za kompanije koje posluju u istočnoj Hrvatskoj i da bude alternativa za luku Osijek, posebno u periodima niskog vodostaja Drave. Kada bude proširena, ona će biti i daleko konkurentnija od luke Vukovar. Projekat obuhvata izgradnju novih silosa za žito i uljarice, kao i dodatnih skladišnih prostora za poljoprivredne proizvode, manji kontejnerski terminal, kao i naftni terminal. Vrednost je 52.000.000 evra, od čega je oko 35.000.000 evra lučka infrastruktura, čija je izgradnja obaveza Srbije, dok će preostala sredstva uložiti lučki koncesionar – kažu u ministarstvu.

Proširenjem luke Prahovo olakšaće se rad kompanijama u njenom u širem zaleđu, ali i onima koje posluju u okviru slobodne zone Pirot i bave se uvozom sirovina i izvozom finalnih proizvoda iz Ruske Federacije, Belorusije, Azerbejdžana... Rok za završetak izrade tehničke dokumentacije jeste april 2021. godine, dok je planirani rok za početak radova kraj 2021.

Uklanjanje prepreka na Dunavu i Savi

Do kraja ove godine mogao bi da bude završen i projekat hidrotehničkih i bagerskih radova na uklanjanju šest kritičnih sektora za plovidbu na Dunavu.

– Realizacijom ovog projekta, vrednosti blizu 10.000.000 evra, na plovnom putu Dunava kroz Srbiju biće omogućena nesmetana plovidba cele godine bez obzira na vodostaj. U toku su radovi otklanjanju kritičnih sektora za plovidbu na Savi. Na ovoj reci već su uređeni sektori „Kamičak” i „Šabac”, a ove godine nastavljamo sa sektorom „Klenak” – kažu u Ministarstvu građevine, saobraćaja i infrastrukture.

U toku su radovi i na adaptaciji brodske prevodnice „Đerdap 1”, čija je vrednost 28,5 miliona evra i koji će biti završeni do kraja sledeće godine. Time će prevođenje brodova na „Đerdapu 1” biti pouzdanije i brže. Sa sat vremena smanjiće se na oko 35 minuta.

 

 

Komentari8
43b7f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

samir
Čemu dupliranje kapaciteta kad vec postoji luka Pančevo. a i ona je u Beogradu tj 15 km od istog. ionako se roba dovlaci kamionskom dostavom iz luckih magacina. Da se BG luka izmesti na drugu lokaciju valja izgraditi infrastrukturu koja ce se za 50 godina opet preseljavati? Logično i ekonomski najeftinije i najbolje rešenje je luka Pančevo. pa nije ovo KK monarhija i kraljevina Srbija da namtrebaju 2 luke na 15 km udaljenosti? Da ne pominjem Smederevo.
loznica
Prirodna industrijsko-transportna zona Beograda je desno od pancevackog mosta na pancevackoj strani. Tu bi trebalo sagraditi ne samo novu luku vec i potpuno nov aerodrom, objediniti zaista drumski, vazdusni i avionski saobracaj. Strana levo od pancevackog mosta trebalo da bude rezervisana za urbani razvoj.
Боро
Чијим новцем и за кога се гради ова лука? Привреда Србије је у таквом стању да јој је оволика лука последње што нам је потребно. Тј не треба нам уопште, а постојећа Лука се измешта би неко зарадио на м2 стамбене изградње. Зашто тај онда и не плати нову луку? Постојећа Лука је могла да ову и овакву привреду још дуго опслужује и ово је бацање новца. Луке овакве величине праве државе са великим привредама, а ми то, бар тренутно, нисмо.
НБА Вицо
Чак и на први поглед, локација "Бељарица", као и потенцијална узводна локација (такође на левој обали, преко пута Батајнице или Нових Бановаца) не делује целисходно, из простог разлога што на левој, Банатској обали Дунава већ постоји велика, функционална, железницом повезана и добро разарађена лука, километар низводно од ушћа Тамиша у Дунав. Једини проблем можда јесте у називу ове луке, јер се не зове "Београд", него "Панчево" и за целих два и по километра налази се на територији АП Војводине.
Лала из Самоша
@Саша Микић Како то мислите - да се Панчево припоји Београду? Ваљда обрнуто. Провинција и периферија се припаја центру. Да дођете до центра Панчева, да ли морате да прођете кроз Београд? Морате. Ето видите да је Београд периферија Панчева. Наравно, шалим се. Али ваљда нас Панчевце треба питати о нашој судбини? Поштено ћу Вам рећи - доста нам је и Београда и Новог Сада. Једино служимо као успутна станица за "ондашње кадрове". Нама је председник градског већа из Београда и град га не интересује!
Саша Микић
@Venecija Код нас је то велики проблем нарочито на релацији Аутономна покрајина - Република. Због те релације није својевремено реализована замисао да се Панчево припоји Београду и да буде једна од београдских општина. Није дала покрајина, иако је Панчево врло везано и просторно близу Београду у односу на нпр. Младеновац или Лазаревац.
Prikaži još odgovora
Mihailo Vuković
Odustajanje od lokacije Beljarice za izgradnju nove luke u Beogradu je zbog Evropske zabrane da se luke grade u blizini mostova koji imaju stubove u vodi. A obližnji Pupinov most ima 13 stubova u vodi. Licemerno je da se ova vlast poziva na zaštitu ptica i životne sredine, kada to ne radi ni u samom centru prestonice i ostalih gradova u Srbiji.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja