Test iz matematike, drugi od ukupno tri na maloj maturi, osmaci su rešavali juče lako – do 15. zadatka. Prepričavaju da su ih namučila poslednja u nizu od ukupno 20 ispitnih pitanja.
Na kraju testa, kažu, bili su zadaci koje je trebalo pažljivo čitati da bi se valjano postavio problem, ali i oni koji su koncizno iskazani u tri reči „izračunaj vrednost izraza”, a u izrazu koreni, decimale, nepoznate...
– Prvi zadatak je bio baš lak, bile su date planete i njihove temperature u plusu ili minusu. Trebalo je odrediti koja je među tim planetama najtoplija, a koja je po temperaturi najbliža nuli. Uglavnom prvih deset do petnaest pitanja svako je mogao da reši. Ali 17, 18. i 19. zadatak, sa računanjem i polinomima, kao i 20. gde se tražilo koliko cigala treba za izgradnju kuće određene kvadrature, i iz koliko puta jedan kamion treba da preveze sve te blokove, nisu bili teški samo talentima za matematiku – dočaravaju Anđelija i Teodora iz osmog šest posle testa iz matematike pred osmoletkom „Milan Đ. Milićević” koju smo juče posetili.
U istom društvu, sabirajući utiske posle testa, Nikola iz osmog tri pričao je da nije bilo teško iskazati obim zvezde, kao ni izračunati koja je od dve ponude nekog restorana jeftinija u ispitnim pitanjima, ali i da se piramidom uopšte nije snašao.
– Dobili smo da je zbir svih stranica piramide 72, a zadatak da izračunamo njenu zapreminu – razjasnila je Maja iz osmog dva, koja tu ne vide poteškoću.
Osmacima je jasno da većina nije besprekorno rešila svih 20 zadataka na testu iz matematike. Ali i oni koji su sve uradili bez greške, najviše na testu iz matematike, mogu da zavrede 13 bodova. Isto važi i za test iz srpskog (maternjeg) jezika. Na kombinovanom, koji čine zadaci iz pet predmeta, a đaci ga polažu danas, maksimalan broj poena koji je moguće ostvariti jeste 14. Zbrajanjem bodova sa sva tri testa male mature ukupno se ne može osvojiti više od 40 poena.
Đaci tvrde da na testovima do sada nije bilo gradiva koje nisu učili. Ipak, Vukašin je želeo da javno izusti kako smatra da je ova generacija osmaka oštećena u poređenju sa prethodnim koje su imale prilike da se valjano u školi pripreme za završni ispit.
Ne kaže da zbog nastave na daljinu nisu imali vremena da pređu lekcije i provežbaju zadatke, ali uverava da je velika razlika kada se uči u školi sa predmetnim nastavnikom i kod kuće. Sudeći po glasnim ovacijama podrške slično razmišljaju i njegovi vršnjaci, mali maturanti osmoletke „Milan Đ. Milićević”.
Direktor te škole Toni Milivojević istakao je da su se ozbiljno pripremali za završni ispit nastavom u školi i na daljinu. Od ukupno 166 učenika osmog razreda ove kuće znanja, na malu maturu izašlo je 164.
– Jedan đak nije stekao potrebne uslove za polaganje, a jedan je bolestan, ali nije korona u pitanju – pojasnio je Milivojević.
Ovu školu juče je posetio i Dušan Kićović, državni sekretar u Ministarstvu prosvete, jer ona je jedna od pet izabranih u Beogradu iz kojih se odmah po završenom ispitu testovi odnose u Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja (ZVKOV) na skeniranje i komisijsko pregledanje.
– Testove iz ovih pet škola pregleda komisija čiji je posao da utvrdi da li postoje neke nedoumice i da ih ispravi u ključu, odnosno u uputstvu za ocenjivanje. Suština je provera ključa. Ukoliko postoje, greške se moraju uočiti blagovremeno, jer kad krene masovno skeniranje i elektronsko pregledanje, nemamo mogućnosti serverski da promenimo ključ. Ovo je još jedna mera predostrožnosti, da bi se eventualne greške i nedoumice razjasnile i korigovale pre nego što softver počne da pregleda sve zadatke zatvorenog tipa – ukazao je Kićović.

Zvanično: problema nema
Načinom na koji je do sada realizovan završni ispit zadovoljni su u resornom ministarstvu, jer kako kažu, nije bilo problema u organizaciji i sprovođenju testa iz matematike, kao ni iz srpskog dan ranije.
– Vozila angažovana za prevoz testova iz škola u ZVKOV, dovezla su ispitne materijale u planirano vreme. Svi testovi iz srpskog su skenirani, a juče od 7.30 počelo je pregledanje. Na isti način radiće se danas i sutra. Do večeras očekuje se da i radovi sa kombinovanog testa stignu u zavod i budu skenirani, da bi u subotu bili pregledani u digitalnoj formi – precizirao je Kićović.
Sa terena dopirale su informacije da je bilo pojedinih propusta u sprovođenju procedure, uglavnom što se tiče pakovanja urađenih i neiskorišćenih testova.
– Imali smo probni završni iz matematike u uslovima koji su približni realnim u kojima deca sada polažu i sve uočene nepravilnosti su ispravljene. Do sada je sve proteklo bez ikakvih problema – uverava Kićović.