petak, 14.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 25.06.2020. u 20:00
ISHRANA

Neke namirnice najbolje su sirove

Pečenje, kuvanje, dinstanje, kuvanje na pari, pečenje na roštilju i prženje, sve to iz namirnica izvlači određene nutritivne koristi
(Фото Пиксабеј)

Jabuke, banane, ananas, kajsije… najbolje je, naravno, jesti kao sirove (presne) namirnice, ali to ne važi kod svih osoba. Neke osobe ne smeju da konzumiraju neke voćke bilo da su u presnom ili obrađenom obliku (dijabetičari). Neki većinu voća ne smeju uopšte da jedu (npr. oboleli od kandide). Oni koji imaju Kronovu bolest neće moći da jedu većinu sirovih namirnica.

Naravno, nutricionista je tu da vas posavetuje i pomogne u izboru, ali morate da znate da ako imate odgovarajuće stanje koje isključuje pojedine namirnice, ne uzimajte bilo šta od navedenog na svoju ruku već se posavetujte sa lekarom ili nutricionistom.

U nastavku ću se baviti ishranom zdravih osoba i razlozima zašto je bolje da se neke namirnice jedu sirove, dakle, termički neobrađene

Za one koji misle o svom zdravlju, razumevanje najboljih načina pripreme određene namirnice ključno je da bi ostvarili najveće nutritivne koristi. Pečenje, kuvanje, dinstanje, kuvanje na pari, pečenje na roštilju i prženje, sve to iz namirnica izvlači određene nutritivne benefite.

Evo nekoliko namirnica koje je bolje jesti sirove.

Šargarepa je od svog povrća ubedljivo najveći izvor karotenoida, koji deluju antikancerogeno, što je zasluga fitonutrijenta falkarinola. Karotenoidi iz šargarepe povoljno deluju na regulaciju nivoa šećera u krvi. Kuvana šargarepa ima veći glikemijski indeks, pa je i za dijabetičare bolja sirova.

Nema bolje od sirove cvekle! Njen koren je povrće sa visokim sadržajem šećera, ali mnogo su bitnija njena druga nutritivna svojstva. Ona sadrži znatnu količinu vlakana, kao i vitamina Ce i Be9, minerala (kalijum, mangan) i utiče na vaš imuni sistem i na sniženje krvnog pritiska, pojačava izdržljivost, deluje protivupalno. Sirovu cveklu i njen matični sok često uzimaju oboleli od malignih bolesti, ali i zdrave osobe.

Kuvanjem cvekle gubi se čak 25 odsto vitamina Be9, dok je kod vitamina Ce duplo veći gubitak. Naime, oba vitamina su vodorastorljivi i kuvanjem prelaze iz cvekle u vodu. Možda je ukus kuvane cvekle bolji, ali to je zbog toga što verovatno niste probali rendanu cveklu u okviru nekih salata. Ja vam svakako preporučujem svežu salatu od cvekle, šargarepe i jabuke.

Svež crni i beli luk sadrže fitonutrijent alicin koji pomaže u zdravlju kardiovaskularnog sistema, snižava krvni pritisak i utiče na smanjenje osećaja gladi. Alicin je takođe i taj zbog koga vam kreću suze kad seckate crni luk. Ako kuvate/pržite/pečete luk, alicin je otpisan, pa je dobro da ga kad god možete jesti svežeg.

Sirovi beli luk konzumiran dva ili više puta nedeljno smanjuje rizik za razvoj raka pluća.

Crveni luk takođe je pun fitonutrijentima, na primer, tu je kvercetin, bioflavonoid koji ima antigljivična, protivupalna i antibakterijska svojstva. Ova karakteristika crvenog luka je dobra vest kada želite da se borite protiv svih vrsta virusa.

Limun i pomorandže su ono što vam prvo padne na pamet kad pomislite na vitamin Ce, ali crvena paprika (i šilja i babura) su još jače od citrusa. Crvena paprika sadrži i vitamin Be6, vitamina E i magnezijum.

Ako od paprike pravimo ajvar ili je barimo za filete (čitaj: pravimo ziminicu), najveći deo ovog nutritivnog blaga – propada! Jedite sirove crvene paprike radi njihovih punih nutritivnih koristi. Zahvaljujući plastenicima i uvozu, crvene paprike mogu da se pronađu 365 dana u godini.

Iako imaju više kalorija u odnosu na većinu drugih zdravih namirnica orasi, bademi, indijski i brazilski orasi i naravno lešnici glavni su izvori zdravih masti koje mogu da vam pomognu da uravnotežite svoju ishranu. Njihove nezasićene masnoće zapravo vam pomažu da snizite loš LDL holesterol, smanjite rizik od stvaranja ugrušaka u krvi i promovišu dobro zdravlje arterija.

Svi orašasti plodovi koji nisu pečeni ni prženi u ulju imaju više gvožđa, magnezijuma i manje natrijuma (nisu slani). Idealni su za zdravu užinu, samostalno ili iz neku drugu namirnicu, na primer jabuke.

Kokos se može naći u našim supermarketima i bolji je od kokosovog brašna, koje obično koristimo za razne kolače. Kada probušite rupicu kroz jednu od tri „tačkice” na orahu doći ćete do kokosove vode. Popijte je, ona nije energetski jaka, ima minerala i lepo osvežava.

Beličasto „meso” kokosa lepo je da se jede sveže, isečeno na komadiće. Blago je slatkasto uz aromatičan kokosov ukus i sadrži kokosovo ulje koje je dobro i za stomak i za kožu.

Ovde svakako nije kraj. Istražujte, probajte… Što se tiče jaja tu ipak nisam za sirovu varijantu, jer postoji verovatnoća od salmonele.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komentari3
497a3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Biljno korijenje (mrkva, pastrnjak, repa i cikla) ne probavlja se dobro kada je kuhano jer ima tendenciju nadimanja i kisele fermentacije. Ne miješajte to povrće s krumpirom koji je gomolj. (Henry Bieler: "Hrana najbolji lijek", str. 185)
Саша Микић
Баш напротив каротениди из шаргарепе се ослобађају кувањем, тако да нпр. бета каротена се кувањем отпусти чак 40%. Тако је и са многим другим поврћем и са састојцима значајним за здравље човека, који се кувањем више ослобађају и што је значајније лакше се и варе и организам их лакше искористи. Из парадајза се кувањем добија више ликопена итд.
dodatak
Kuvanjem šargarepa dobija još neke minerale koje nema sirova. Mnogo je zdravija kuvana od sirove.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja