subota, 08.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
subota, 27.06.2020. u 12:09

Nova generacija biznismena preuzima posao u nizu domaćih porodičnih kompanija

Смена генерација у бизнису је добар знак (Фото Пиксабеј)

Nova generacija mladih srpskih biznismena sve više preuzima posao u nizu domaćih porodičnih kompanija, koje beleže značajne uspehe na domaćem i međunarodnom tržištu.

Među tim kompanijama su „Aleva”, „Fruške terme”, „Sirogojno Co”, „Aleksić vinarija”, „Mona”, „Budimka”, „Next”, „Premier” ... ali postoje i one manje, porodične u kojima je smena generacija već stigla i do praunuka i dalje, poput firme somborske porodice Janović, osnovane pre 110 godina, a koja konditorske proizovde plasira na tržišta Italije i Francuske.

Smena generacija u biznisu je dobar znak, kaže savetnik predsednika Privredne komore Srbije Veljko Jovanović, a sistemi upravljanja u takvim, porodičnim kompanijama, brže se unapređuju nego u drugim firmama.

„U njima se direktno spajaju iskustvo roditelja i znanja dece i u toj sinergiji rađaju se kompanije poput najpoznatijih svetskih, koje su i dalje u porodičnim rukama - IKEA, Haribo ... To su ljudi koji bolje razumeju prirodan rast, jer znaju da dugoročnog uspeha nema preko noći”, navodi Jovanović za Tanjug, uz podatak da globalnu ekonomiju 21 veka čine upravo porodične kompanije.

Mnogi od mladih srpskih biznismena studije su završili u inostranstvu, a jedan od njih je i Aleksandar Cicmil, iz „Fruških termi”, koji je znanje sticao na univerzitetima u Italiji, Španiji, Kanadi i Srbiji.

Naslednica Janovića trenutno je na postdiplomskim studijama u Cirihu, druga je završila Fakultet političkih nauka, dok su naslednici „Mone” školovani u Beogradu.

Tomislav Momirović završio je Pravni fakultet, a Uroš računovodstvo i reviziju na Ekonomskom fakultetu, koji je, kako navodi, izabrao vođen željom da upravlja kompanijom koju su osnovali njegovi roditelji.

Aleksa Vučićević završio je hotelijerstvo i već deceniju pomaže roditeljima na usavršavaju brenda „Premier”, pokrenutog pre skoro tri decenije.

Čokolada „Premier” proizvedena u Zemunu prisutna je na tržištima u Evropi, stigla je i do Hong Konga i Paname, a neizostavni deo je i bečkog Muzeja čokolade, navodi mladi Vučićević.

Mnogi od mladih srpskih biznismena studije su završili u inostranstvu (Foto Piksabej)

Prelazak sa generacije na generaciju izazov je u Srbiji, gde je većina porodičnih kompanija pokrenuta devedesetih, kaže za Tanjug Aleksa Vučićević, jedan nekoliko desetina „naslednika” koji danas u Srbiji kao druga ili ređe treća generacija preuzimaju porodičnu kompaniju i odgovornost, umesto da samo uživaju u plodovima rada roditelja.

„Pred svima nama veliki je izazov, imajući u vidu da porodične firme u Evropi i svetu imaju tradiciju poslovanja dugu i sto, dvesta i više godina. U poređenju sa njima, po pitanju 'transfera' sa generacije na generaciju nemamo mnogo iskustva”, rekao je Aleksa Vučićević, direktor prodaje i ispitivanja tržišta.

On i sestra su, kako kaže, od malena imali svest o firmi, raspuste su provodili radeći i spontano je nastao plan da jednog dana preuzmu „Premier”, koji je radio i robnu marku za najstariju fabriku čokolade u Istočnoj Nemačkoj - „Halloren”.

Prema njegovim rečima, u poslu ima mnogo izazova, zbog čega se zaposleni trude da prate trendove - imaju 40 različitih oblika i ukusa pralina i 33 vrste ručno izrađenih belih, tamnih i mlečnih čokolada sa i bez dodataka.

„Izvozili smo širom sveta od Kanade do Hong Konga, Kine i Paname, konstantno smo u Evropi i trudimo se da podstaknemo segment izvoza”, naveo je Aleksa i dodao da u ponudi imaju i unikatne proizvode.

Dodaje da je „Premier” i liferant srpskog dvora, zbog čega imaju i posebnu liniju „Kraljevski ukusi Srbije”, koja nosi grb Karađorđevića.

Komentari8
37afe
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Pogled sa brda
Tzv. srednji stalez, koji cini okosnicu privrede u svakoj drzavi, je nazalost nakon Drugog sv. rata u Srbiji bio gotovo unisten. Dugo godina je onemogucavana gotovo svaka ozbiljnija privatna inicijativa. Mene raduje svaki novi uspeh malih i srednjih preduzeca a takvih je kako zapazam svake godine sve vise. Sto ih vise bude tako ce rasti i zaposlenost a to ce opet uticati i na uslove rada i visine zarada. Sto se mene tice, "hiljadili se", kako to nas narod kaze.
Muradin Rebronja
Kao u Americi, zemlji biznisa i biznismena. Kada neka porodična firma preraste vlasnika, i počne da gubi novac, onda je jedini izlaz u profesionalnom i kompetentnom menadžmentu. Postoji jasan primer Ford fabrike automobila, kada je izvršen puč i smenjen njen senilni osnivač i vlasnik. Novi menadžment je lansirao jedan od najpopularnijih brendova, Ford Mustang. A apsolutno najbolji menadžment neguje Coca Cola kompanija. Kod njih je glavni menadžer uvek najbolji moguci. A on bira i svog naslednika
Muradin Rebronja
Pa, njegov unuk je bio na čelu puča. Da nije tako uradio pitanje je šta bi bilo sa Fordom? Inače, taj Ford je šurovao i divio se Hitleru, što mnogo govori o njemu. A svaka čast za mnoge poteze i inovacije. Uveo industrijsku liniju gde se traka krece a radnici stoje i svako svoj deo posla radi. Davao najbolje zarade... E, i osnivač McDonalds kompanije, Ray Crock, je prvi uveo industrijsku proizvodnju hamburgera i pomfrita. Doduše, sistem je otkupio od brace McDonalds, ali ga je razvio do neba.
артиљерац
Никаквог пуча у Форду није било.Хенри Форд се повукао,на његово место је дошао његов УНУК;Хенри Форд 2.И био CEO Ford Motor Company од 1945 до 1979 године.Наравно,да је он имао тим искусних менаџера око себе,давно је прошло време one man band,али је 34 године његова била последња.
Radovanka
Jezik nasih biznismena. "Ako se transakteri u sistemu ne budu hedžovali, pozicija njihovih kompanija biće veoma volativna kada se u punom kapacitetu primene prudencijalne mere - to je ki mesidž trodnevnog samita CFO-oova na Mokroj Gori uz napomenu da su CFO katalizatori za CEO-ve".
Неофеудализам
Пре само три деценије власници фабрика били су радници који су радили у њима (бар формално законски власништво средстава за рад је било друштвено не државно), а онда је наступио препород, 2 посто богатих биће још богатији а осталима шта са стола падне.
Persimista optimista
@ A.Semjonov, na žalost iste shvatili poentu Jože Mencinger: U Sloveniji je devedesetih godina bio izrazito negativan odnos prema samoupravljanju, mada sad ono postaje ponovo koliko-toliko relevantno. Treba znati da je bilo nastojanja da se i naša privatizacija delimično osloni na samoupravljanje. Taj model sam ja lično tada zagovarao zbog toga što je bilo potrebno naći vlasnike preduzeća, a najbolji vlasnici su bili oni koji su imali interes da sačuvaju preduzeće - to su bili radnici.
A.Semjonov
Polako molim vas! Vi bi ocigledno da restituisete neosamoupravne odnose gde su sredstva nad proizvodnjom bili u rukama radnika- fabrike se ne nose kuci, zemlja je pripadala seljacima- bez penzije, a novac- naravno samoupravnom geniju iz centralnog komiteta.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja