subota, 17.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
subota, 27.06.2020. u 19:00 Tanja Vujić

Trgovinski rat Amerike i Kine stiže u Afriku

Apelacioni sud u Najrobiju proglasio je kinesku prugu između Mombase i Najrobija „nezakonitim projektom”, uoči početka trgovinskih pregovora sa SAD
Путнички воз на линији Најроби–Најваша (Фото EPA-EFE/Daniel Irungu)

U trgovinskom sukobu Amerike i Kine, Afrika je u opasnosti da se nađe između dve vatre, upozorio je nedavno Uhuru Kenijata, predsednik Kenije, uoči neuobičajeno napetog glasanja za mesto nestalnog člana Saveta bezbednosti UN sa Crnog kontinenta. Naime, iako je Afrička unija zvanično podržala kandidaturu Kenije, susedni Džibuti – u kojem i Amerika i Kina imaju vojne baze – odlučio je da se i on preporuči kao pogodniji predstavnik Crnog kontinenta na Ist riveru od 2021. godine. Nakon neviđenog lobiranja dva afrička suseda jednog protiv drugog, Kenija se u drugom krugu izjašnjavanja članica Generalne skupštine, i onda tesnom većinom (Najrobi je dobio dva glasa više od neophodnih 127) izborila za fotelju u SB UN.

„Hajde da (Afrika) ne bude usisana u nekakav izolacionizam. Istovremeno, nećemo dozvoliti da (Afrika) bude teren za istresanje tuđe robe”, poručio je Kenijata u intervjuu za londonski „Fajnenšel tajms”, upriličenom u kancelariji Atlantskog saveta za Afriku u Najrobiju.

Kako će se Kenija na pragu bilateralnih trgovinskih pregovora s Amerikom (mimo Afričke unije), i od početka milenijuma poslovno umrežena s Kinom, izboriti za „srednji put” između Vašingtona i Pekinga, za sada je zagonetka.

U međuvremenu, Kenija – zemlja na strateškoj lokaciji na zapadnom obodu Indijskog okeana, u kojem London i Vašington odavno imaju solidna vojna vežbališta – visoko je na radaru zvaničnog Pekinga.

„Čestitamo vladi predsednika Uhurua Kenijate što je obezbedio da se železničkom prugom između luke Mombasa i prestonice Najrobi kroz istočnu Afriku tokom epidemije virusa korona nesmetano odvija tok roba”, poručio je kineski lider Si Đinping tokom virtuelnog kinesko-afričkog samita, održanog sredinom juna. Dva dana nakon Sijeve pohvale pruge Mombasa–Najrobi, Apelacioni sud u glavnom gradu Kenije proglasio je upravo tu 472 kilometra dugu pružnu vezu između Mombase i Najrobija (puštenu u rad 2017) – „nezakonitim projektom”. Element potencijalne drame u toj presudi jeste činjenica da su tu prugu podigli kineski graditelji, sredstvima iz kredita koji je Kenija uzela kod kineskih banaka pod javno neobjavljenim uslovima otplate. Protivnici kineske pruge Mombasa–Najrobi i dodatnog kraka Najrobi–Naivaša blizu zapadne granice Kenije i Tanzanije (za koji se država zadužila u Kini dodatnih 1,5 milijardi dolara) nisu krili ushićenje zbog presude Apelacionog suda.

„Kineski imperijalistički planovi doživeli su veliki udar u kenijskom sudu”, komentarisala je regionalna štampa, odavno skeptična prema silovitom novovekovnom prodoru druge najveće ekonomije sveta u Afriku.

Od početka 21. veka do 2017. godine Kina je usmerila više od 143 milijarde dolara ka 49 država Afrike, tvrde podaci Fakulteta za međunarodne studije Univerziteta „Džons Hopkins” u Vašingtonu.

U slučaju novovekovne pruge Mombasa–Najrobi (umesto uskotračne britanske kolonijalne linije iz 19. veka), Peking je sredinom prošle decenije najavio velike regionalne trgovinske ambicije u istočnoj Africi. Na svečanom otvaranju radova, 2014. godine, kineski premijer Li Kećijang istakao je da će pruga u budućnosti povezivati Keniju, Ugandu, Ruandu, Burundi i Južni Sudan, obezbeđujući daleko brži i jevtini prevoz robe i ljudi. „Ovaj projekat demonstrira na delu saradnju ravnopravnih, a potvrđuje korisnost međusobne saradnje između Kine i istočne Afrike”, naglasio je Li.

Protivnici kineskog železničkog iskoraka u istočnu Afriku – preko Kenije – od tog vremena ne štede napore da zaustave taj megainfrastrukturni projekat. Prema zvanično nepotvrđenim informacijama, ugovor kineskih i kenijskih partnera u izgradnji pruge Mombasa–Najrobi azijskim protagonistima daje basnoslovnu stratešku prednost nad lokalnim saigračima. Na primer, spekuliše se da u ugovoru „Mombasa–Najrobi” stoji da je u slučaju bilo kakvog pravnog spora ili kašnjenja u otplati rata kredita nadležan jedino sud u Kini. Zvanični Peking i zvanični Najrobi nisu se ni ranije oglašavali protiv sličnih pritužbi koje su lane stigle do Vrhovnog suda u Najrobiju. Dotični sud odbacio je tužbu protivnika pruge i naložio da se njihovi „rekla-kazala” dokazi izbace iz sudskih spisa. Po odbijenici, parničari su se žalbom obratili Apelacionom sudu. A tamo – sudije su zaključile da je država, mimo zakonske procedure i bez tendera, posao izgradnje projekta od nacionalnog značaja netransparentnim kanalima i bez konkursa za javne nabavke dodelila jednom izvođaču i dugoročno se vezala za jedan finansijski izvor pod sumnjivim uslovima.

Šta sada biva s prugom kojom je od 2017. godine kroz Keniju prevezeno 13.000 vozova krcatih robom i ljudima? Šta će se desiti s planovima za produženje železničke mreže do granice s Ugandom i dalje ka ekvatoru? I to u trenutku kada domaćin kineskom operateru tih tračnica duguje više od 380 miliona dolara neisplaćenih obaveza.

Američki trgovinski pregovori s Kenijom i sudska senka nad megakineskom prugom mogu uticati na odnose Najrobija s Vašingtonom i Pekingom u Savetu bezbednosti UN.

Komеntari6
9737d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Decak
Sukob je izbio "zbog cinjenice da su prugu podigli Kinezi, sredstvima iz kredita koji je Kenija uzela kod kineskih banaka pod javno neobjavljenim uslovima otplate". Zvuci poznato ?
ZLATKO S P
SAD ne moze ,da pobedi Kinu, na svom terenu,par zar Vi mislite ,da ce SAD pobediti Kinu na Crnom kontinentu!
Ludolph
Afrikanci su u poziciji da biraju izmedju dva losa resenja. Da li da podrze anglosaksonski imperijalizam koji im istorijski nista dobro nije doneo ili da se priklone novodolazecem isto tako surovom kineskom imperijalizmu. Ni jedan imperijalizam nije dobar ali oni od zapada ne mogu dobiti nista opipljivo osim bajki o demokratiji. Kinezi im bar grade infrastrukturu. Africki politicari su generalno vrlo potkupljivi i to je tamo veliki problem.
Славко
Правосуђе у Кенији је, чини се, независно. Ех Србијо...
Ненад Николић
"поручио је Кенијата у интервјуу за лондонски „Фајненшел тајмс”, уприличеном у канцеларији Атлантског савета за Африку у Најробију". Кад се ово подвуче, вест добија другачије обрисе. Једини проблем је - САД немају пара да буду конкуренција Кини. Кенија може да бира - или савремена кинеска пруга или британса ускотрачна из 19. века. Од САД нема хлеба.
Dusan T
@Ненад Николић SAD imaju para. Mogu da odstampaju koliko god im treba, i niko u tome ne moze da ih spreci. Oni samo nece, kao sto nisu hteli ni do sada, da pare trose na crnu Afriku. Nece da im dozvole da ugoscuju kineske investicije, ali im ni na kraj pameti ne pada da sami bilo sta uloze.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja